| کد مطلب: ۱۶۴۳۸

هشتمین رئیس‌جمهور

 هشتمین رئیس‌جمهور

گروه سیاست: خبر شوکه‌کننده بود؛ ارتباط هلی‎کوپتر ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان که در ارتفاعات آذربایجان شرقی بودند، به یکباره قطع شد. به ساعتی نرسید که خبر از فرود دو هلی‎کوپتر همراه او منتشر شد و میزان احتمال سقوط آن را افزایش داد. کمتر از 24 ساعت بعد، خبر قطعی شهادت او و همراهانش در رسانه‎ها منتشر شد. در همین راستا نگاهی به زندگی سیاسی رئیس دولت سیزدهم می‎اندازیم.

ابراهیم رئیسی از جمله چهره‌های اصولگرایی است که با توجه به حضورش در قوه قضائیه و تا پیش از ریاستش در این قوه، ترسیم جایگاه سیاسی او در معادلات سیاست داخلی و تصمیم‌گیری‌ها چندان امکان‌پذیر نبود اما وقتی در سال 96 جمع قابل‌توجهی از تشکل‌های اصولگرا پشت او در انتخابات ایستادند و محمدباقر قالیباف نیز به خاطر حضور او از ادامه رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد؛ کم‌کم به‌عنوان یک چهره سیاسی جایگاهش مشخص و قابل تعریف شد و اگرچه در آن دوره به موفقیت دست نیافت و در برابر حسن روحانی شکست خورد اما پس از آن در سال 1400 در رقابتی کم‌رمق و با مشارکت اندک به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم روی کار آمد و سکان قوه مجریه را در دست گرفت.

اگر به زندگی‌نامه رزومه کاری او پیش از حضور در این مقام نگاهی بیاندازیم او که متولد 1339 است، دروس حوزوی را در مشهد و قم گذرانده و پس از آن در مدرسه عالی شهید مطهری فقه و حقوق خصوصی خوانده است. او پس از پیروزی انقلاب به عنوان دادستان کرج و سپس همدان مشغول به کار شد و در سال 64 جانشین دادستان تهران شده و به این شهر آمده است. تا سال 68 درباره عملکرد اطلاعات جزئی است اما پس از آن از سوی محمد یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه دادستان تهران می‎شود. پس از آن هم طی یک دهه از سال 73 تا 83 رئیس سازمان بازرسی کل کشور است که در زمان سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه شروع به فعالیت می‎کند و در این دوران به‌عنوان نماینده مجلس خبرگان نیز انتخاب می‎شود.

سال 91 او به عنوان دادستان دادگاه ویژه روحانیت نیز فعالیت می‎کند و در سال 94 او به تولیت آستان قدس از سوی رهبری منصوب می‌شود. به طور همزمان او را در جایگاه دادستان کل کشور نیز می‎شناسیم و در سال 96 به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در می‎آید. همان سال است که رئیسی به‌عنوان گزینه مورد نظر و مورد تایید جامعه روحانیت مبارز در انتخابات شرکت می‎کند؛ رئیسی بیش از یک‌سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از سوی رهبری به عنوان هفتمین رئیس قوه قضائیه انتخاب می‎شود و تا انتخابات 1400 در این سمت می‌ماند.

در پی انتخابات 1400 او که دیگر حتی محمدباقر قالیباف را هم در جایگاه رقیب نداشت، به‌عنوان گزینه جامعه روحانیت مبارز و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(حامیان قالیباف) در انتخابات حضور پیدا کرد و در رقابتی نه‌چندان دشوار و البته بدون رقیب قدری از جریان مقابل پیروز انتخابات می‎شود. او از 12 مرداد 1400  در مقام ریاست قوه مجریه قرار گرفت و کابینه خود را با معاون اولی محمد مخبر شکل می‎دهد. فارغ از بحث عملکرد او طی دوران حضورش در این جایگاه رکورد سفرهای استانی رئیس‌جمهورها را شکسته و حضورش در مناطق مختلف بارها مورد نقد و بررسی رسانه‌ها قرار گرفته‎است.

در پی همین سفرها، رئیسی در آخرین سفر استانی خود به آذربایجان شرقی که برای افتتاح «سد مرزی قیز قلعه‌سی» در آنجا حضور داشت، از وسیله نقلیه هلی‌کوپتر استفاده کرد که در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفای استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و در کنار برخی مسئولان استانی و وزیر امورخارجه دولت و خلبانان و محافظان به شهادت رسید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی