| کد مطلب: ۱۰۸۲۵

از زمین گلف تا صدرنشینی در فوتبال

از زمین گلف تا صدرنشینی در فوتبال

خیرونا باشگاهی که سابقه چندانی در سطح اول فوتبال اسپانیا ندارد در حال ادامه غول‌کشی و تثبیت صدرنشینی است

نتایج خیرونا در این فصل فراتر از انتظار بوده؛ به‌طوری‌که کمتر کارشناسی حتی می‌تواند نتایج آتی این‌تیم را پیش‌بینی کند. خیرونا که تابه‌حال نتوانسته سه فصل پیاپی در سطح یک لالیگا حضور داشته باشد، حالا بعد از صعود درخشان به لالیگا نه‌تنها توانسته مقابل بزرگان فوتبال این کشور قد علم کند، بلکه در پایان هفته شانزدهم با ۴۱ امتیاز، صدر جدول را هم تصاحب کرده است. روند صعودی این باشگاه از سال ۲۰۱۷ و با خرید ۴۶‌درصد سهام‌شان توسط مالکین باشگاه منچسترسیتی آغاز شد. اما کمتر کسی تصور می‌کرد چنین سرمایه‌گذاری‌ای ازسوی اماراتی‌ها در عرض کمتر از ۶ سال چنین نتیجه درخشانی کسب کند. در این گزارش به بررسی روند صعودی این باشگاه و نقش پررنگ برادر پپ‌گواردیولا در این‌تیم خواهیم پرداخت؛ باشگاهی که از زمین گلف شروع کرد و حالا صدر جدول لالیگا را تسخیر کرده است.

کاتالانی علیه مردم کاتالان

تیم فوتبال خیرونا در این فصل تمام معادلات را برهم زده است. یکشنبه‌شب بود که با پیروزی چهار بر دو مقابل بارسلونا ـ آن هم در زمین حریف ـ موفق شدند به صدر جدول برگردند. زانو زدن شاگردان ژاوی از این حیث برای هواداران بارسا گران تمام شد که خیرونا نیز کاتالانی است و آنها نمی‌توانند قبول کنند دربی‌ای را به تیمی واگذار کنند که تازه به سطح اول فوتبال کشور برگشته است. تیم خیرونا به رهبری میشل، سرمربی خلاقش، فراتر از انتظارات عمل کرده و در حال خلق لحظاتی قابل‌توجه هستند. داستان آنجایی هیجان‌انگیزتر می‌شود که بدانید این تنها آغاز راه و پروژه این مربی متولد مادرید است و اتفاقات زیادی در راه است. نکته قابل‌توجه در مورد خیرونا این است که این تیم در صدمین بازی تحت هدایت میشل ـ سرمربی اسپانیایی این تیم ـ موفق شد آلمریا را ۵ بر ۲ شکست دهد. این برد برای خیرونا یک برد تاریخی بود، زیرا آن‌ها را به اولین باشگاهی تبدیل کرد که رئال مادرید، بارسلونا یا اتلتیکو مادرید نام نداشت و حداقل ۲۵ امتیاز از ۱۰ بازی اولش در لالیگا کسب کرده است. تنها شکست خیرونا تا پایان هفته شانزدهم، شکست هفته هشتم مقابل رئال‌مادرید است. او پیش‌ازاین با رایو وایکانو و هوئسکا؛ دو باشگاه دیگری که در دوران سرمربیگری خود هدایت کرده، به سطح اول فوتبال اسپانیا صعود کرده است، اما هر دو تیم در فصل بعد سقوط کردند و میشل قبل از پایان هر فصل، اخراج شده است. بااین‌حال، با خیرونا داستان متفاوت است. آن‌ها فصل را به قوی‌ترین شکل ممکن آغاز کرده‌اند، هم‌امتیاز با صدرنشین، در رده دوم قرار دارند و از مدعیان کسب سهمیه اروپایی هم هستند تا شگفتی‌ساز این فصل فوتبال اروپا لقب بگیرند. میشل می‌داند که خیرونا هرگز سه‌فصل متوالی را در لالیگا سپری نکرده است و دستیابی به این امر، هدف اصلی اوست. همان‌طور که او پیش‌تر گفته بود: «هدف این است که هرچه زودتر جایگاه تیم را در لالیگا تثبیت کنیم. امیدوارم گام‌به‌گام به سمت جلو برویم، اما جمع‌آوری هر امتیاز یک مبارزه است و می‌خواهم تیم بفهمد که کار روزانه چیزی است که ما را به موفقیت می‌رساند.»

بهترین دفاع، حمله است

باتوجه به اینکه میشل در دوران بازیگری خود یک هافبک گلزن بود و در رایو وایکانو توانست گل‌های زیادی به‌ثمر برساند، تعجب‌آور نیست که ببینیم تیمش با چنین ذهنیتی بازی می‌کند و پس از زدن یک گل و برتری عقب نمی‌نشیند. در خط دفاعی، آن‌ها 20 گل دریافت کرده‌اند و از این حیث در رده پنجم لالیگا قرار دارند. این تعداد گل باتوجه به سبک بازی هجومی تیم، عجیب نیست، اما ضعف‌هایی نیز دیده می‌شود و اگر جایی برای پیشرفت وجود داشته باشد، در خط دفاع خواهد بود، زیرا مربی به آنچه تیمش در حمله به‌دست آورده است اطمینان کامل دارد. او هفته گذشته در مورد ضدحملات مرگبار تیمش و خلق موقعیت‌های بسیار در دیدارهای مختلف گفته بود: «من نگران فاز هجومی تیمم نیستم، زیرا می‌توانیم برای هر حریفی مشکل ایجاد کنیم و گزینه‌های زیادی برای این کار داریم.» میشل حق دارد به تنوع بازیکنان گلزن تیمش اشاره کند. آرتم داوبیک، خرید تابستانی آن‌ها با ۵ گل، بهترین گلزن تیم است، اما موفقیت خیرونا فقط مربوط به یک بازیکن نیست. تاکنون ۱۱ بازیکن مختلف حداقل یک گل و ۱۰ بازیکن متفاوت حداقل یک پاس گل داده‌اند. این نتایج یک تلاش تیمی است و بیشترین اعتبار برای این موفقیت، به میشل داده می‌شود. خیرونا چندین بازیکن مهم را در تابستان از دست داد، مانند اوریول رومئو، تاتی کاستلانوس و رودریگو ریکلمه، اما کیکه کارسل، مدیر ورزشی آن‌ها که به‌تازگی به تیم آمده است با مشورت سرمربی، بازیکنان خوبی به تیم اضافه کرد و تیم شگفتی‌ساز لالیگا ساخته شد.

نقش پررنگ گواردیولا

پره گواردیولا 47ساله که کمتر بین اهالی فوتبال شناخته شده، این‌روزها روی دور موفقیت قرار دارد و توانسته اسم تیمش را در لالیگا سر زبان بیاندازد. او در شرایطی در مسیر موفقیت گام برداشته که هرگز ابزار و امکانات برادر بزرگتر و 52 ساله‌اش یعنی پپ را در اختیار نداشته. پره از سال 2020 به‌عنوان رئیس شواری مدیریتی باشگاه خیرونا منصوب شده است. سرمایه‌گذار درخور توجه باشگاه خیرونا، «سیتی فوتبال گروپ» است. این مؤسسه اماراتی که سهامدار منچسترسیتی نیز محسوب می‌شود، کنترل تمام یا بخشی از دارایی‌های باشگاه‌های زیادی را در دنیای ورزش در اختیار دارد و تیم‌های تروآ در فرانسه و خیرونا در اسپانیا هم شامل آن می‌شوند. پره ـ برادر پپ گواردیولا ـ در دوران جوانی‌اش فوتبالیست معمولی بود. او ابتدا تحصیلاتش را در رشته الکترومکانیک شروع کرد و بعد به‌عنوان بازاریاب و مدیر بازاریابی، جذب کمپانی نایکی در سال 1997 شد. قریب به 12 سال، پره، قرارداد اسپانسری بسیاری از ستاره‌های رختکن بارسلونا ازجمله جرارد پیکه، سرخیو بوسکتس و کارلس پویول را در اختیار داشت و هم‌زمان کارهای مشابه را برای رونالدو و رونالدینیو انجام می‌داد. پره گواردیولا، سال 2009، قراردادش با نایکی را به‌هم زد تا آژانس شخصی خودش برای نمایندگی از بازیکنان و شورای مدیریتی ورزشی را در کنار خوامی رورس، رئیس «مدیاپرو» با عنوان «مدیا بیس اسپرتس» پایه‌گذاری کند. پره گواردیولا که به جاه‌طلبی و مذاکره‌کننده فوق‌العاده شهره است، در لندن سکونت دارد. او سال 2017 و زمانی که سیتی گروپ کارهای سهامداری‌اش را از سر گرفت، 16‌درصد از سهام کل خیرونا را خریداری کرد. 3 سال بعد هم به‌عنوان رئیس شورای مدیریتی همین باشگاه منصوب شد. پره در گفت‌وگویی با روزنامه «اسپورت» اسپانیا از اینکه خیرونا را ذخیره منچسترسیتی می‌دانند، گلایه کرده است: «اینکه بگویند ما ذخیره منچسترسیتی هستیم، خیلی ناامیدانه است. البته اهمیتی ندارد. ما تراز مالی‌مان را به‌واسطه خریدوفروش‌های خوب، ارتقاء داده‌ایم. اسپانسرهای جدیدی داریم و عایدی بیشتری هم از محل بلیت‌فروشی نصیب‌مان شده است. شکست خورده‌ایم، صعود و سقوط کرده‌ایم ولی این‌روزها به خودمان خیلی افتخار می‌کنیم. من اسکرین‌شاتی از جدول رده‌بندی لالیگا گرفته‌ام اما همگی مجبوریم متواضع باشیم.»

اگر از بیرون به زمین تمرینی صدرنشین لالیگا نگاه کنید، صدرنشینی آن‌ها عجیب‌تر هم می‌شود. آنها در یک زمین گلف اجاره‌ای تمرین می‌کنند. خیرونا دو زمین را برای تیم اول خود در مجموعه ورزشی لاوینیا که متعلق به PGA Golf است، اجاره کرده و سایر تیم‌هایش در نزدیکی برج‌های پالائو تمرین می‌کنند. این ترتیب عجیب‌وغریب هیچ تأثیر منفی‌ای بر بازیکنان و کادر مربیگری خیرونا نداشته است. زمانی که کار روی زمین تمرینی جدید تکمیل شد، اوضاع می‌تواند برای باشگاه بهتر شود. مجموعه ۲۲ میلیون پوندی در شهرداری ویلابلاریکس، میزبان همه تیم‌های خیرونا ازجمله تیم‌های اول مردان و زنان به‌علاوه آکادمی خواهد بود. پس از تکمیل، این پروژه دارای ۷ زمین چمن‌طبیعی و ۷ زمین چمن‌مصنوعی دیگر خواهد بود. روند ساخت‌وساز به‌دلیل مسائل کشاورزی به تعویق افتاده، اما خیرونا همچنان به پیشرفت ادامه می‌دهد و چشم هواداران را به خود خیره می‌کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی