| کد مطلب: ۱۱۰۸۱

دیپلمات‌ها

kanani-(2) کنعانی

واکنش ایران به قطعنامه غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تصویب قطعنامه شماره ۲۷۲۰ شورای امنیت مشتمل بر ارسال کمک‌های فوری انسان‌دوستانه به غزه را اقدامی مثبت اما ناکافی دانست. ناصر کنعانی گفت: جای تأسف بسیار است که با گذشت ۷۷ روز از حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع در نوار غزه، دولت آمریکا همچنان مانع تصویب قطعنامه‌ای الزام‌آور در شورای امنیت برای توقف جنگ و پایان دادن به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ارسال کمک‌های مؤثر انسانی در سایه تداوم بمباران‌ها و حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردمی که ۷۷ روز تحت بی‌سابقه‌ترین جنایات جنگی تاریخ معاصر قرار داشته و بیش از ۶۰ درصد منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهری و خدماتی آنان تخریب شده است، عملاً میسر نیست و اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد پس از تصویب این قطعنامه نیز ناظر بر همین واقعیت تلخ است.

watson_Adrin آدرین وستون

اتهام‌زنی آمریکا به ایران

ایالات متحده در ادامه اتهام‌زنی‌های خود به ایران پس از عملیات «طوفان‌الاقصی»، مدعی شد، تهران در حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نقش دارد. نیروهای مسلح یمن از زمان آغاز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، هدف قرار دادن مواضع این رژیم در سرزمین‌های اشغالی و همچنین حمله به منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است. ارتش یمن چندین بار به شهر «ایلات» در جنوب سرزمین‌های اشغالی حمله پهپادی و موشکی کرده و یک کشتی مرتبط با این رژیم با نام «گلکسی لیدر» را توقیف و چند کشتی دیگر را هدف قرار داده است. «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه ادعا کرد: «حمایت ایران در طول بحران غزه، حوثی‌ها (انصارالله) را قادر ساخته تا حملاتی را علیه اسرائیل و اهداف دریانوردی انجام دهند. ایران در اغلب موارد اختیار تصمیم‌گیری عملیاتی را به حوثی‌ها محول کرده است.» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه ادعا کرد: «ایران این انتخاب را دارد تا به این حمایت ادامه دهد یا از آن عقب بنشیند. بدون آن، حوثی‌ها برای ردیابی و هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن با مشکل روبه‌رو خواهند بود. او همچنین، ارتش یمن را به بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد و مدعی شد ایالات متحده می‌داند که ایران «عمیقاً در برنامه‌ریزی عملیات‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دخیل بوده است. این با حمایت بلندمدت ایران و ترغیب حوثی‌ها برای اقدامات بی‌ثابت‌کننده در منطقه منطبق است.» 

jalali_kazem کاظم جلالی

رایزنی با روسیه درباره جزایر ایرانی

در دیدار «کاظم جلالی» با «میخائیل باگدانف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، طرف روسی گزارشی از ششمین مجمع همکاری اعراب و روسیه که در تاریخ ۲۹ آذرماه در مراکش برگزار شد، ارائه داد. در این نشست، باگدانف با تأکید بر روابط دوستانه ویژه مسکو و تهران، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی را از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه برشمرد. جلالی نیز با تاکید بر حاکمیت بلافصل و تاریخی ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس، گفت: انتظار ما این است که مسکو با توجه به روابط رو به رشد با جمهوری اسلامی ایران، اجازه ندهد دشمنان روابط دو کشور از چنین مواضع و فضاهایی سوءاستفاده نمایند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی