| کد مطلب: ۱۰۷۳۱

دیپلمات‌ها

kanani-(2) کنعانی

انتقاد از گروه ۷

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن ادعاهایی علیه ایران در بیانیه گروه ۷، این ادعاها را به طنز تاریخی شبیه دانست و گفت که برخی از اعضای این گروه مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان هستند. گروه هفت شامل کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه در اجلاس مجازی سران که به ریاست ژاپن رئیس دوره‎‌ای این گروه برگزار شد، در بیانیه‌ای درباره اوضاع غزه، اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند. کنعانی در واکنش به این اتهامات، بار دیگر موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سلاح هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: همانگونه که بارها اعلام شد، سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد. این دیپلمات ارشد ایرانی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را کاملاً شفاف، صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق و تعهدات ایران براساس پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران در این راستا همه تعهدات خود را انجام داده و این موضوع نیز بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. 

kharazi1 کمال خرازی

احتمال گسترش جنگ 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار لیو چائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با هشدار نسبت به وضعیت بسیار خطرناک و بحرانی منطقه گفت، در چنین وضعیتی هر لحظه احتمال گسترش جنگ وجود دارد. خرازی در این دیدار گفت، نظم جهانی آینده چندقطبی به‌جای تک‌قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین همکاری ایران، چین و روسیه و کشورهای جنوب را در شکل‌گیری نظم نوین جهانی حائز اهمیت خواند و گفت: سازمان‌هایی همچون شانگهای و بریکس می‌توانند بستر خوبی برای این همکاری‌ باشند. وی پیشنهاد داد، گفت‌وگوهای راهبردی بین شورای راهبردی روابط خارجی و وزارت امور بین‌الملل حزب کمونیست چین تداوم یابد که این پیشنهاد مورد استقبال طرف چینی قرار گرفت. خرازی همچنین در این دیدار با ابراز نگرانی از گسترش افراط‌گرایی در کشورهای غربی، به موضوع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه پرداخت و افزود: آمریکا و اروپا با حمایت‌ تسلیحاتی، مالی و سیاسی از رژیم صهیونیستی در کشتار کودکان، زنان، سالمندان و افراد غیرنظامی سهیم هستند.

abdolahian-(2) امیرعبداللهیان

روزهای سخت برای اسرائیل

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری با بیان اینکه مقاومت تاکنون با قدرت به تجاوزات رژیم صهیونیستی پاسخ داده، گفت، با این روند روزهای آینده برای این رژیم بسیار وحشتناک خواهد بود. آخرین تحولات مربوط به غزه و کرانه باختری و تهاجم رژیم صهیونیستی علیه فلسطین از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این مکالمه تلفنی بود. وزرای امور خارجه ایران و قطر با محکومیت جنایات رژیم اسرائیل علیه زنان و‌ کودکان در غزه و کرانه باختری، خواستار توقف فوری جنایات جنگی، نسل‌کشی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل از طریق اقدام فوری جامعه بین‌المللی شدند. وزرای امور خارجه ایران و قطر در این تماس تلفنی همچنین بر ارسال گسترده کمک‌های انسانی به مردم فلسطین تأکید کردند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی