| کد مطلب: ۲۶۱۵۶
انتخاب زاکانی اشتباه بود

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در بررسی عملکرد روزنامه همشهری:

انتخاب زاکانی اشتباه بود

روز گذشته مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران از چاپ پوسترهای انتخاباتی او در چاپخانه همشهری خبر داد و سیاسی شدن رسانه شهرداری را به دلیل انتخاب اشتباه زاکانی برای شهرداری دانست که تجربه مدیریت شهری نداشته است.

فعالیت‌های انتخاباتی علیرضا زاکانی، شهردار تهران با وجود انصراف از این رقابت‌ها هنوز دامن‌گیر او است. روز گذشته مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران از چاپ پوسترهای انتخاباتی او در چاپخانه همشهری خبر داد و سیاسی شدن رسانه شهرداری را به دلیل انتخاب اشتباه زاکانی برای شهرداری دانست که تجربه مدیریت شهری نداشته است.

سه‌شنبه گذشته در جلسه دویست‌وهفتاد‌ونه شورای شهر تهران، گزارش حسابرسی عملکرد موسسه همشهری قرائت شد و محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری با بیان اینکه درآمد عملیاتی ما ظرف یک سال ۵۴ درصد رشد کرده، در بخش‌هایی از تشریح عملکرد همشهری، گفت: «وقتی آمدم 250 کارگر در چاپخانه همشهری یک ساعت کار می‌کردند اما فعالیت آنها امروز شبانه‌روزی شده است. امسال همشهری سودده می‌شود. تمام دستگاه‌ها چاپ دیجیتال شده است. با افتخار پوستر آقای زاکانی را زدیم و پولش را گرفتیم. پوستر آقای پزشکیان و آقای جلیلی را هم زدیم.»

این صحبت‌ها باعث شد که مهدی اقراریان روز گذشته نطقی 10 دقیقه‌ای ایرادات و ابهاماتی از عملکرد روزنامه همشهری را هدف قرار داد. او در صحن شورای شهر تهران تاکید کرد: «به برخی از رسانه‌هایی که ماهیت آنها برای ما مشخص است، بعد از هر گونه تذکر اعضای منتقد شورا یک پروژه رسانه‌ای را علم کرده و دروغ‌پردازی می‌کنند، می‌گویم وظیفه و رسالت آنها فامیل‌بازی نیست. شما از بیت‌المال و پول مردم ارتزاق می‌کنید. از جیب خودتان رسانه شخصی باز کرده و هر روز به منتقدین آقای زاکانی حمله کنید.»

او  تذکری به زاکانی داده و گفت: «نظر به بیانات آقای مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری در خصوص چاپ پوسترهای تبلیغاتی جنابعالی در انتخابات و دیگر کاندیداها (که از بعضی از آنها نامبرده شد) ضمن گزارشی موضوع مستندات پرداخت وجه خدمات ارائه‌شده را ارسال فرمایید. من دو بار به یکی از معاونان آقای زاکانی اعلام کردم که گزارش و فیلمی به دست ما رسیده که پوسترهای آقای زاکانی در ایام انتخابات در همشهری چاپ شده است. این معاون بعد از تحقیقات گفت که وجه آن دریافت شده است. درخواست ما این بود که مستندات دریافت وجه را قبل از تذکر در صحن شورای شهر تهران به ما ارائه کنند. بخشی از این تذکراتی که ما مطرح می‌کنیم را قبل از صحن شورا با شهرداری مطرح می‌کنیم اما پاسخی ارائه نمی‌کنند.»

زاکانی تجربه مدیریت شهری نداشت

مهدی اقراریان شورای شهر تهران1

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با هم‌میهن در این مورد تاکید کرد: «از سوی مجموعه گزارشگرانی که با کمیته نظارت همکاری دارند گزارشی به دست من رسید دال بر اینکه در ایام انتخابات پوسترهای آقای زاکانی در چاپخانه همشهری چاپ شده است. من این موضوع را با یکی از معاونان آقای زاکانی در میان گذاشتم و ایشان گفت که مبالغ مربوط به این چاپ‌ها پرداخت شده است. درخواست من ارسال مستندات بود اما هیچ‌گونه مستنداتی برای من ارسال نشد.»

او افزود: «زمان حسابرسی موسسه همشهری، رئیس جلسه اجازه ادامه صحبت نداد و من هم به احترام ایشان سکوت کردم و امروز در نطق پیش از دستور به مسئله پرداختم. مدیرعامل مجموعه همشهری در صحن علنی شورای شهر تهران و در حضور خبرنگاران اعلام کرد نه‌تنها برای آقای زاکانی پوسترهایی را چاپ کرده‌اند، بلکه برای دیگر کاندیداها هم پوستر چاپ کردند و از برخی کاندیداها اسم بردند. خواهش من این است که این کاندیداها شفاف‌سازی کنند که آیا چنین سفارشی به روزنامه همشهری داده شده یا خیر؟ از سوی دیگر امیدوارم پاسخ این تذکر هر چه زودتر ارسال شود.»

اقراریان با اشاره به اینکه به نظر من در نگاه کلی شاید یک بدسلیقگی باشد که شهردار تهران پوسترهای انتخاباتی خود را در مجموعه خود چاپ کند، گفت: «شاید بهتر بود این پوسترها در چاپخانه‌ای غیر از همشهری چاپ می‌شد اما از نظر قانونی در صورتی که مبالغ مربوطه به صورت کامل دریافت شده باشد بلااشکال است. در هر صورت روزنامه همشهری سفارشاتی را قبول و چاپ می‌کند و این سفارش باید بررسی شود. من این را نمی‌پسندم و به نظرم این اقدام درست نبود. البته ابهامات دیگری هم درباره روزنامه همشهری وجود دارد.

اما متاسفانه شاهد این هستیم که یک تیمی در بخش‌هایی از شهرداری مستقر شدند که از یک خبرگزاری خاص به شهرداری آمده‌اند و به محض اینکه نمایندگان مردم براساس رسالت قانونی خود موضوعی را دنبال می‌کنند این رسانه و لشکری که در فضای مجازی آماده‌ کرده‌اند، به نمایندگان حمله می‌کنند. پروژه‌های تخریبی که علیه اعضای منتقد آقای زاکانی در شورای شهر تهران توسط گروه‌های خاص دنبال می‌شود بی‌نتیجه خواهد بود و ما به‌رغم تمام هزینه‌هایی که در عرصه سیاسی پرداخت می‌کنیم و با وجود تمام فشارهایی که وارد می‌شود از رسالت نمایندگی خود تا آخرین لحظه که روی صندلی‌ها نشستیم، کوتاه نمی‌آییم.»

برچسب دروغگو بر پیشانی برخی رسانه‌ها

او در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی در این دوره رخ داده که حوزه پررنگ شهری در روزنامه همشهری جای خود را به حوزه سیاسی داده است؟ تاکید کرد: «نقد من این است که بخشی از رفتارهایی که در دوره آقای زاکانی اتفاق می‌افتد، بسیار رنگ و بوی سیاسی دارد و این به دلیل وجود تیم همراه آقای زاکانی است که بیشتر تجربه و سابقه سیاسی دارند تا تجربه شهری. واقعیت موجود این است که آقای زاکانی قبل از اینکه به شهرداری بیاید هیچ تجربه مدیریت شهری نداشته و به صراحت می‌توانیم بگوییم که انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران یک انتخاب اشتباه برای شهر تهران بود.

موضع‌گیری‌ها در عرصه انتخابات و ورودهای سیاسی او باعث شده که ناخودآگاه شهرداری تهران بیشتر به عنوان یک مجموعه سیاسی دیده شود. کمااینکه روز گذشته (یکشنبه) یکی از مدیران سیاسی منصوب آقای زاکانی علیه آقای لاریجانی یک توئیتی زد و ما شاهد رنگ و بوی سیاسی در بخشی از همکاران آقای زاکانی هستیم که بسیار پررنگ است و این نقد را به عملکرد همشهری داریم.»

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران معتقد است که بعد از انتشار این مصاحبه با هم‌میهن رسانه‌های گوناگون به مهدی اقراریان حمله می‌کنند. او گفت: «آنها به دروغ‌پراکنی و انتشار اخبار کذب می‌پردازند. این به بخشی از رفتار آنها در مقابل منتقدان‌شان تبدیل شده است. امیدواریم که شهروندان تهرانی به این رفتارها توجه داشته باشند و نمایش‌های رسانه‌ای را به جای کارهای واقعی در شهر برداشت نکنند.»

اقراریان با اشاره به خبررسانی برعکس در برخی از رسانه‌های شهری، افزود: «ما شاهد نعل وارونه برخی از رسانه‌ها هستیم. به عنوان مثال در بررسی فروش ملک روزنامه همشهری در لواسان مدیرعامل این روزنامه اصرار داشت که چنین موضوعی وجود ندارد درحالی‌که در سندهای حسابرسی عملکرد روزنامه همشهری آشکار بود. حتی با دیدن سند هم این موضوع را نمی‌پذیرفت و بخشی از رسانه‌ها به دروغ‌پردازی و لجن‌پراکنی علیه بنده و برخی از اعضای شورای شهر تهران پرداختند. این اتفاق تلخی است و به نظر من مسیری که این رسانه‌ها انتخاب کردند باعث می‌شود که جایگاه خود را بین مخاطبان رسانه از دست بدهند و برخی از این رسانه‌ها به عنوان «رسانه دروغگو» شناخته می‌شوند. این برچسب فامیل‌بازی یا دروغگو اتفاق تلخی برای رسانه است درحالی‌که این رسانه‌ها از منابع عمومی استفاده می‌کنند.»

دیدگاه

ویژه تیتر یک
پربازدیدترین
یادداشت
آخرین اخبار