| کد مطلب: ۱۶۵۷۲

رای دیوان لاهه برای توقف عملیات رفح

رای دیوان لاهه برای توقف عملیات رفح

گروه خبر: روز گذشته رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره درخواست آفریقای جنوبی برای توقف تجاوز به غزه صادر شد.براساس این رای اسرائیل باید فوراً حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، دیوان بین‌المللی دادگستری با موافقت ۱۳ نفر از اعضای خود در برابر ۲ رای مخالف، دستور داد رژیم صهیونیستی حمله نظامی به رفح را متوقف کند.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «آفریقای جنوبی از دیوان خواسته تا اقدامات بیشتری را مطابق با تحولات عملیات نظامی در رفح اتخاذ کند.

دادگاه خاطرنشان می‌کند که وضعیت انسانی در رفح پس از هفته‌ها بمباران فاجعه‌بار است. حمله زمینی اسرائیل به رفح هنوز ادامه دارد و به موج دیگری از آوارگی منجر شده است.»

قاضی نواف‌سلام، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: «اقدامات موقتی که دیوان در ماه مارس تصویب کرد، به‌طور کامل به تحولات اخیر پاسخ نمی‌دهد.

آفریقای جنوبی از دادگاه خواسته تا از صلاحیت خود استفاده کند و اقدامات اضطراری برای توقف جنگ اعمال کند. دادگاه یادآوری می‌کند که شرایط زندگی ساکنان نوار غزه به‌طور قابل توجهی بدتر شده است».

براساس اظهارات رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، دادگاه حمله نظامی در رفح را تحولی خطرناک می‌داند که بر رنج مردم می‌افزاید. از زمان آغاز حمله زمینی در هفت مه، حدود ۸۰۰ هزار نفر از رفح آواره شده‌اند. اسرائیل باید از هر اقدامی که برای فلسطینی‌ها خطر ایجاد می‌کند خودداری کند.

دادگاه خاطرنشان کرد:«وضعیت انسانی در رفح پس از هفته‌ها بمباران فاجعه‌بار است.» مقامات سازمان ملل دائماً بر خطراتی که غیرنظامیان در رفح در معرض آن هستند تأکید کرده‌اند.

اقدامات موقت اتخاذشده به‌طور کامل پیامدهای تغییر وضعیت در نوار غزه را برطرف نمی‌کند. برنامه جهانی غذا گفته که قادر به رساندن کمک به رفح نیست.

تلاش‌های اسرائیل در راستای تخلیه برای کاهش خطرات ناشی از حمله زمینی به رفح کافی نبوده است. همچنین اقدامات اسرائیل – به‌ویژه در قبال غیرنظامیان - برای کاهش خطرات آنها کافی نیست.

طبق رای دادگاه لاهه، اسرائیل به اندازه کافی برای تضمین امنیت و حفظ جان آوارگان و انتقال‌شان از رفح به المواصی شرایط لازم را فراهم نکرده است. دادگاه دریافته است که وضعیت ناشی از حمله اسرائیل به رفح، خطری فزاینده برای غیرنظامیان است. شرایط نیاز به تغییر تصمیم صادرشده در ۲۸ مارس دارد.

استقبال حماس از رای لاهه

جنبش مقاومت اسلامی حماس از تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی که خواستار توقف فوری عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در رفح شد، استقبال کرد. این جنبش افزود که ما انتظار داشتیم این دادگاه حکم توقف کامل جنگ و نسل‌کشی در سراسر نوار غزه و نه‌فقط رفح را صادر کند زیرا آنچه در جبالیا و دیگر مناطق نوار غزه اتفاق می‌افتد خطراتش کمتر از اتفاقات رفح نیست.

حماس از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده و به اجرای تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی و تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی که ارتش این رژیم را وادار به توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه می‌کند، ملزم کنند.

پیشنهاد اسرائیل برای اشغال رفح

در واکنش به این رای دیوان دادگستری بین‌المللی، ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که باید پاسخ ما به این حکم تنها یک چیز باشد و آن اشغال رفح است.

واکنش سایر کشورها

واکنش‌ نسبت به رای دیوان اما منحصر به طرفین پرونده نبود و مقامات بین‌المللی و مسئولان سایر کشورها نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

آنتونیو گوترش، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرف‌های ذی‌ربط لازم‌الاجرا است. معاون نخست‌وزیر کانادا هم در این‌باره گفته است:«انتظار داریم همه طرف‌ها به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.»

سازمان عفو بین‌الملل هم تاکید کرده که اسرائیل باید از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف فوری عملیات در رفح تبعیت کند. مصر از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای اعمال تدابیر موقت اضافی علیه اسرائیل در پی حمله به رفح استقبال کرد و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز اعلام کرد که از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف عملیات نظامی در رفح استقبال می‌کنیم.

وزارت خارجه ترکیه هم گفت:«از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری که به اسرائیل دستور داد حمله به رفح را متوقف کند و گذرگاه را برای کمک‌ها باز کند، استقبال می‌کنیم.»

وزارت خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرده است که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و اسرائیل باید از آن تبعیت کند.

گروه عربی در شورای امنیت سازمان ملل هم از استقبال خود از تصمیمات دیروز دیوان بین‌المللی دادگستری به‌ویژه تصمیم برای توقف عملیات نظامی در رفح خبر داد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی