| کد مطلب: ۱۰۶۷۲

سیاستمداران

Recep-Tayyip-Erdoğan اردوغان

نه به جنگ منطقه‌ای

رئیس‌جمهور ترکیه کشتن کودکان و زنان در غزه را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و تاکید کرد اسرائیل باید پاسخگوی این اقدامات باشد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در چهل‌وچهارمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس که در قطر برگزار شد، گفت: امیدوار بودیم آتش‌بس در غزه دائمی باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در مناقشه اسرائیل و فلسطین اولویت ما اعلام فوری آتش‌بس دائمی و تضمین جریان بی‌وقفه کمک‌های بشردوستانه است. نباید اجازه دهیم جنایات غزه به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود که شامل سوریه می‌شود. اردوغان تاکید کرد: دولت نتانیاهو امنیت و آینده کل منطقه ما را به خطر می‌اندازد تا حیات سیاسی خود را حفظ کند. از دست رفتن جان 17 هزار فلسطینی بی‌گناه که اکثراً کودک و زن هستند، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است. اسرائیل نباید از این جنایات بی‌پاسخ بگذرد. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین روابط کشورش با کشورهای خلیج‌فارس را در حال توسعه دانست.

josep-borrell جوزپ بورل

حملات اسرائیل «کشتار» است

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را «کشتار» توصیف و اعلام کرد تعداد قربانیان ممکن است بسیار بیشتر از آنچه اعلام شده، باشد. جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در جریان سخنرانی خود در بیست‌وپنجمین همایش حقوق بشر در بروکسل به بررسی اوضاع غزه آنچه «حق» تل‌آویو در «دفاع از خود» خواند، پرداخت و گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند چنین تلفاتی را در صفوف غیرنظامیان بپذیرد.» وی در ادامه با یکسان جلوه دادن حق مقاومت فلسطین برای دفاع از ملت خود و چشم‌پوشی از کشتار کودکان و زنان بی‌گناه توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: «حمله حماس در هفتم اکتبر کشتار بود اما اقدامات اسرائیل در غزه نیز کشتار است و امکان ندارد ترس و وحشت، ترس دیگری را توجیه کند.» بورل همچنین تصریح کرد: «ما از تعداد قربانیان در نوار غزه اطلاعی نداریم برخی آن را ۱۵ هزار تن تخمین زده‌اند اما من می‌ترسم که تعداد زیادی زیر آوار باشند.»

Benjamin-Netanyahu نتانیاهو

مخالفت نتانیاهو با طرح آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با تکرار هدف از بین بردن جنبش حماس و مرحله «پساجنگ» در غزه گفت که اجازه بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه پس از اتمام جنگ را نخواهد داد. طبق گزارش خبرگزاری سما، نتانیاهو گفت: من نمی‌توانم خودم را گول بزنم و بگویم اشتباه فاحشی که در توافقنامه اسلو صورت گرفت، می‌تواند غزه را اداره کند. وی همچنین تاکید کرد: اشتباه توافقنامه اسلو را تکرار نخواهم کرد. نتانیاهو همچنین افزود: باید اسرائیل تسلط امنیتی بر سراسر نوار غزه داشته باشد تا هیچ تهدیدی در سال‌های آتی علیه آن شکل نگیرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت که تشکیلات خودگردان از مبارزان فلسطینی حمایت مالی می‌کند و به‌دنبال صلح نیست و درصدد نابود کردن رژیم صهیونیستی است و در برهه فعلی نباید وارد غزه شود. این اظهارات نتانیاهو مخالفت آشکار با چشم‌انداز آمریکا برای مرحله «پساجنگ» در غزه محسوب می‌شود؛ چراکه آمریکا بر بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه در صورت تحقق «نابودی حماس» تاکید دارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی