| کد مطلب: ۱۷۴۱۵

پزشکیان و دانشگاه

الهه کولایی، استاد دانشگاه تهران

پزشکیان و دانشگاه

دانشگاه تهران همچنان کانون سیاست در ایران و نماد تکاپوهای سیاسی در کشور است. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی ایران نیز در روند تحولات سیاسی کشور، پیش و پس از انقلاب اسلامی ۵۷ همواره با کنشگری خود بر این روند تاثیرگذار بوده است. حضور دکتر پزشکیان در سالن چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران در روز یکشنبه ۲۷ خرداد، بار دیگر تاثیرگذاری این نهاد را بر روند تحولات سیاسی ایران به نمایش گذاشت.

پرسش‌های دانشجویان به‌درستی، بیانگر ناامیدی عمیق آنان از اصلاحات اساسی، در پاسخ به تغییرهای گسترده و همه‌جانبه در جامعه ایران بود. دانشجویان که در فراز و نشیب‌های سرنوشت‌ساز کشور، با کنش‌های مثبت و منفی خود همواره نقشی تعیین‌کننده داشته‌اند، پس از تجربه پرغصه‌ی حرکت اعتراضی ۱۴۰۱، ناباورانه درحالی‌که تلاش داشتند با واقعیت‌های غیرقابل انکار در کشور ارتباط برقرار کنند، به طرح پرسش‌های خود از نامزد اصلاح‌گرا و تحول‌خواه پرداختند.

آنان که همچنان زخم‌های عمیق نامهربانی‌های سال‌های اخیر را بر پیکرهایشان تازه است، بازهم آمدند تا با پاسخ‌های دکتر پزشکیان برای امیدوارشدن و ادامه تلاش برای اصلاح، دلیل‌های موجه و منطقی بیابند.  و این بار دکتر پزشکیان در قامت نامزدی برای عهده‌دارشدن وظیفه نمایندگی از سوی جمهور، از سوی عموم مردم، در مدیریت عالی دستگاه‌های اجرایی کشور، به دیدن دانشجویان آمده بود تا به آنان اطمینان دهد از ظرفیت‌های اصلاح در نظام سیاسی حاکم به خوبی آگاه است.  

او آمد تا اعلام کند مصمم است با بهره‌گیری از تجربه‌های خود در مدیریت عالی اجرایی کشور، در جهت تامین حقوق حقه ملت و از جمله دانشجویان خواهد کوشید. او با پیشینه انقلابی و حضور در دولت اصلاحات، با پاسخ‌های خود نشان داد، برای ادامه‌دادن و نه شروع دوباره آمده است.

دکتر پزشکیان نشان داد این‌بار برخلاف سنت همیشگی تاریخ مبارزه مردم ایران برای تامین حقوق خود، برآن است که از درس‌ها و تجربه‌های گذشته هم بهره گیرد. او نشان داد می‌خواهد در چارچوب نظام قانونی موجود، برای پاسخ به نیازها و مطالبات مردم و به‌‌ویژه دانشجویان، کنشگری اصلاحی خود را پی بگیرد.

دکتر پزشکیان در پاسخ‌های خود نشان داد به ضرورت‌ها و لوازم گفت‌وگو و مفاهمه پایبند است. او دانشجویان را به کنش‌های خردگرایانه، منطقی و محترمانه فراخواند و تلاش نکرد با تهییج آنان، تنها آرای خود را افزایش دهد.

او بر ضرورت گسترش آزادی، شنیدن و تحمل مخالفان و احترام به حقوق قانونی همه ایرانیان در کشور تاکید کرد و اینکه باید با دوستان مروت و با دشمنان مدارا را پیشه ساخت.

در شرایطی که شکاف‌های اجتماعی و اختلاف‌های گوناگون در سطوح مختلف، یکپارچگی ملت و انسجام ملی را به خطر انداخته است، او از اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها در جامعه سخن گفت و کوشید ابعاد و لوازم آن را مشخص سازد. مبارزه با رانت‌خواری، فساد و سوء‌استفاده از اموال عمومی، موضوعی بود که نامزد تحول‌گرایان با تکیه بر پیشنیه، زیست سالم و پاک خود، اعلام کرد دست‌یافتن به آن را هدف قرار داده است. دکتر پزشکیان بر شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری تاکید کرد، تا با فساد گسترده به رویارویی برخیزد.

دکتر پزشکیان با رویکردی واقع‌گرایانه از طرح شعارهای غیرقابل دسترسی، پرهیز کرد و سیاست عملی را در ابعاد خاورمیانه‌ای آن مورد توجه قرار داد. پاسخ‌های پزشکیان به مطالبات گوناگون دانشجویان در چارچوب ظرفیت‌های ریاست عالی دستگاه‌های اجرایی کشور و با تأکید بر ظرفیت‌های قانونی این جایگاه  بود.

در فضای سرشار از شوروهیجان دانشجویان، دکتر پزشکیان کوشید بر خردگرایی و اسباب و لوازم تقویت قدرت و یکپارچگی ملی اتکا کند. نیازی که در شرایط پرتحول منطقه و جهان، برای داشتن نقشی مؤثر و کارآمد برای ایران، باید بیشتر به آن پرداخته شود و این، البته تکلیفی است دشوار که نیازمند توجه جدی همگان است.

او در نشست با استادان دانشگاه‌های تهران در ادامه این گردهمایی، با برجسته‌سازی نقش دانشگاه در هدایت و مدیریت کشور، اهمیت بهبود و ارتقاء کارکردهای دانشگاه‌ها را مطرح ساخت.

دکتر پزشکیان در دیدار با دانشگاهیان با تاکید بر نقش دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در توسعه همه‌جانبه کشورها، خواستار استقلال و سرعت‌یافتن دگرگونی در دانشگاه‌ها، با جذب نخبگان و پشتیبانی از آنان برای دستیابی به هدف‌های رشد و توسعه ‌همه‌جانبه کشور شد.

در این دیدار استادان دانشگاه نیز در سخنان خود، با اشاره به انزوای دانشگاه‌های بزرگ کشور در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت کشور، اهمیت توجه به دیدگاه‌های کارشناسی دانشگاهیان را در حل‌وفصل مسائل جامعه مورد تاکید قرار دادند و از دکتر پزشکیان خواستند از ظرفیت‌های علمی‌پژوهشی دانشگاه‌ها در جهت رفع نیازهای کشور، با درنظر گرفتن تجربه‌های موفق جهانی، بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

در این نشست با اشاره به شکاف‌های جنسیتی در دانشگاه‌های کشور، ضرورت از میان بردن تبعیض‌های گوناگون علیه زنان، به‌ویژه در دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی