نوآوریهای آروان در الکامپ ۲۸
آروانکلاد، بهعنوان شرکت ارائهدهنده محصولات یکپارچه ابر و هوش مصنوعی تقریباً در تمام دورههای الکامپ شرکت کرده و در دوره بیستوهشتم هم یکی از ۵۰۰ شرکت ایرانی حاضر در الکامپ سال ۱۴۰۴ بوده است.

هرساله در ایران، فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال خود را برای حضور در بزرگترین و مهمترین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک آماده میکنند تا بتوانند در آنجا از طریق شبکهسازی با شرکا، رقبا و مخاطبان، آخرین محصولات و خدمات نوآورانه خود را معرفی کنند و به نمایش بگذارند.
در سالهای اخیر، زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ بهدلایل مختلف ازجمله گسترش ویروس کرونا به تعویق افتاده است. بیشتوهشتمین دوره از این نمایشگاه هم قرار بود از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ خردادماه امسال برگزار شود، اما بهدلیل حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان لغو شد. درنهایت و پس از سهماه، الکامپ ۲۸ در سایه جنگ و تحریم، طی چهار روز از سوم تا ششم مهرماه در نمایشگاه بینالمللی تهران با استقبال بازدیدکنندگان و فعالان صنعت برگزار شد.
هرچند نمایشگاه الکامپ همچنان از دوران اوج خود در دهه ۹۰ فاصله دارد، اما بهنظر میرسد که هنوز برای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشورمان اهمیت و جذابیت دارد. ارزیابی فعالان صنعت از این دوره بیانگر حضور جدی، فعالانه و تخصصی کسبوکارها و مخاطبان در الکامپ ۲۸ است. این دوره از نمایشگاه با شعار «سرمایهگذاری هوشمند، توسعه پایدار» و حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۰۰ شرکت خارجی برگزار شد.
آروانکلاد، بهعنوان شرکت ارائهدهنده محصولات یکپارچه ابر و هوش مصنوعی تقریباً در تمام دورههای الکامپ شرکت کرده و در دوره بیستوهشتم هم یکی از ۵۰۰ شرکت ایرانی حاضر در الکامپ سال ۱۴۰۴ بوده است. از نظر هستی شهریزفر، معمار ارتباطات این شرکت، تفاوت الکامپ ۲۸ نسبت به دورههای اخیر که پس از وقفهی سالهای کرونا برگزار شدند، حضور جدیتر و فعالانهتر کسبوکارها و ازطرفدیگر، حضور مخاطبان تخصصیتر بود و به اعتقاد او، این دوره از الکامپ بهنسبت، انتظارات از یک نمایشگاه تخصصی را برآورده کرد و امیدوار است تا این روند، نویدبخش بازگشت الکامپ به روزهای اوجاش باشد.
بااینحال، شرکتهای ایرانی هرساله با وجود همه چالشها، تلاش میکنند تا در بزرگترین رویداد فناوری کشور، حضور موفقی داشته باشند. هر یک از این شرکتها اهداف متنوعی، از شبکهسازی و معرفی محصولات گرفته تا بازاریابی و فروش، برای حضور در الکامپ دارند. آروان هم با تمرکز بر «استمرار» و «تمرکز بر محصولات و خدمات» در الکامپ ۲۸ شرکت کرد. هستی شهریزفر دراینخصوص توضیح داد: «باتوجه به شرایط پیچیده کشور و تحریمها، چیزی که در سالهای پرفرازونشیب آروان درک کردیم، «استمرار» و «تمرکز بر محصولات و خدمات» فارغ از موضوعات بیرونی بود. مسیری که به بقا و رشد چندبرابری آروان کمک کرده است. با همین رویکرد، شرکت در نمایشگاه تخصصی صنعتی که در آن فعال هستیم، برایمان اهمیت داشت و باتوجه به نتایج خوبی که در دورههای قبلی از نمایشگاه داشتیم، تصمیم گرفتیم تا در این دوره هم شرکت کنیم.» او همچنین مطرح کرد: «مثل همیشه در الکامپ حاضر شدیم، میزبان مخاطبان و مشتریان آروان بودیم و تازهترین دستاوردهای محصولی را با آنان به اشتراک گذاشتیم. نسبت به محصولات و خدماتی که مشتریان ما دریافت میکنند هم بازخورد گرفتیم و تعاملات تجاری موثری داشتیم.»
از سوی دیگر، باتوجه به اینکه جریانهای جهانی بر هوش مصنوعی و قابلیتهای این فناوری متمرکز شدهاند؛ هوش مصنوعی یکی از محورهای مهم الکامپ ۲۸ بود و شرکتهای مختلفی نوآوریهای خود در این حوزه را رونمایی کردند. آروانکلاد هم تازهترین محصولات ابری در حوزهی هوش مصنوعی و راهکارهای ابری مقابله با حادثه برای کسبوکارها را معرفی کرد. معمار ارتباطات این شرکت درباره این دو محصول و راهکار جدید توضیح داد: «باتوجه به روند جهانی، آروان هم در یکسال گذشته بهطور جدی بر توسعهی محصولات منطبق بر هوش مصنوعی متمرکز بود. محصول AIaaS که یک سرویس هوش مصنوعی بر پایهی زیرساخت ابری است را در الکامپ رونمایی کردیم که برای دسترسپذیری و راحتی بیشتر استفاده از هوش مصنوعی، امکان استفادهی راحت از مدلهای زبانی عظیم (LLM) را فراهم کرده است.» او همچنین مطرح کرد: «علاوه بر این، امکانات هوش مصنوعی آروان در برخی از محصولات به مخاطبان معرفی شد که بهشکل دستیار هوشمند یا در قالب یک فیچر مجزا به سبد محصولی آروان اضافه شدهاند. برای نمونه در پلتفرم ویدئوی آروانکلاد، امکان تولید خودکار زیرنویس (تبدیل ویدئو به متن) برای ویدئوها بهکمک هوش مصنوعی، با دقت بالا و بهشکل هوشمند فراهم شده است.» شهریزفر با اشاره به مجموعهای از عوامل خارج از کنترل که ممکن است زیرساخت کسبوکارها را تهدید کند، درباره راهکارهای ابری مقابله با حادثه توضیح داد. بهگفته او، آروان برای آمادگی در قبال انواع حادثهها و بحرانها، مجموعه کاملی از راهکارها را در قالب Disaster Recovery Plans آماده و در اختیار مشتریان قرار داده است. زیرساخت یکپارچهی ابر و هوش مصنوعی آروان با امکاناتی مانند نگهداری، پشتیبانگیری اطلاعات، بازیابی دادهها، کمک به مقابله با حملهها و... روشهایی را برای تداوم کسبوکارها در زمان بروز حادثه، ارائه میدهد.