| کد مطلب: ۱۹۴۷۵

همراه اول ۴۰ درصد سهام دیجی‌کالا را خرید

مسیر جدید کسب‌و‌کار قدیمی

مسیر جدید کسب‌و‌کار قدیمی

هلدینگ دیجی‌کالا طی سال‌های اخیر فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. از طرح‌های توسعه‌ای و ورود به بازار کالاهای تندمصرف (FMCG) گرفته تا بحران‌های اجتماعی و اقتصادی که یک قدم مانده تا یونیکورن شدن این کسب‌و‌کار، این شرکت را درگیر خود کردند.

یکی، دو ماه پیش بود که شایعه خریده‌شدن دیجی‌کالا توسط همراه اول در توئیتر دست‌به‌دست می‌شد، اما کسی درباره جزئیات آن چیزی نمی‌دانست. به‌تازگی و با نامه‌ای که همراه اول به سازمان بورس ارسال کرده و پست حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در توئیتر، مشخص شده است که این شرکت ۴۰ درصد از سهام دیجی‌کالا را خریداری کرده است. بر این اساس شرکت سرآوا که یکی از جنجالی‌ترین شرکت‌های اکوسیستم نوآوری به حساب می‌آید و توسعه دیجی‌کالا با سرمایه‌گذاری این شرکت آغاز شد، دیگر سهمی در این شرکت ندارد.

براساس داده‌های منتشر‌شده، ارزش هلدینگ دیجی‌کالا معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و شرکت حرکت اول، بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر همراه اول، ۴۰ درصد از سهام این شرکت را که شامل تمام سهام سرآوا و قسمتی از سهام سهام‌داران داخلی است، به قیمت ۸/۴ همت خریداری کرده است. البته باتوجه به ارزش این هلدینگ به نظر می‌رسد این سهام با تخفیف خوبی به حرکت اول فروخته شده است.

حمید محمدی در پستی که در توئیتر منتشر کرده، درباره این توافق نوشته است که در ماه‌های اخیر پیشنهادهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری داشته‌اند و درنهایت با حرکت اول به توافق رسیده‌اند. طبق نوشته او، این سرمایه‌گذاری، هیچ تغییری در تیم مدیریتی دیجی‌کالا ایجاد نمی‌کند و سعید و حمید محمدی به‌عنوان بنیان‌گذاران شرکت که همچنان ۲۲ درصد از سهام را در اختیار دارند، در هیئت‌مدیره باقی می‌مانند. به گفته او: «طی این توافق، بنیان‌گذاران و تیم رهبری دیجی‌کالا همچنان مدیریت اجرایی و راهبری شرکت، تدوین استراتژی کسب‌و‌کار و انتخاب مدیران ارشد را برعهده خواهند داشت. همچنین بعد از این سرمایه‌گذاری جدید، کماکان هیچ سهامداری کنترل اکثریت سهام شرکت را در اختیار ندارد.»

به‌نظر می‌رسد با اتفاقات اخیر، شکل فعالیت‌ها در اکوسیستم نوآوری تغییرات بیشتری کند. حضور فعالانه شرکت‌های بزرگی چون همراه اول و گروه صنعتی گلرنگ در ماه‌های اخیر در اکوسیستم نوآوری می‌تواند نویدبخش اتفاقات جدیدی باشد. کمبود سرمایه خطرپذیر طی سال‌های اخیر سبب شده تا کسب‌و‌کار‌ها در اکوسیستم نوآوری برای ارتقای سطح فعالیت خود و تأمین سرمایه با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند. به‌خصوص این مسئله در مورد شرکت‌های کاملاً رشدیافته جدی‌تر می‌شود، زیرا به حجم سرمایه‌گذاری بیشتری احتیاج دارند. کارشناسان معتقدند، ورود شرکت‌های بزرگ و قدیمی می‌تواند این بحران را تا حدی حل کند. شرکت‌هایی که دسترسی به منابع مالی گسترده‌تر دارند و علاقه‌مند هستند که در فضای اکوسیستم نوآوری نقش‌آفرینی کنند و سهمی از این بازار رو به گسترش داشته باشند. حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از امیدهای کشور برای عبور از بحران‌های اقتصادی است؛ حوزه‌ای که با وجود وضعیت اقتصادی نابسامان توانسته رشد و خلق ارزش کند و سهم خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

به‌نظر می‌رسد با ورود همراه اول به هلدینگ دیجی‌کالا می‌توان تحولات جدیدی را در این شرکت دنبال کرد. دیجی‌کالا که سال‌هاست به اشکال مختلف مسیر توسعه خود را دنبال می‌کند، همچنان پشت درهای بسته بورس قرار دارد. شاید سهام ۴۰درصدی همراه اول بتواند این مسیر سنگلاخ را برای دیجی‌کالا هموار کند و طلسم قرار گرفتن نام دیجی‌کالا در فهرست شرکت‌های بورسی را بشکند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی