| کد مطلب: ۱۸۹۴۵

سهم‌طلبی بینگ مایکروسافت و SearchGPT

چالشی برای یکه‌تازی گوگل

چالشی برای یکه‌تازی گوگل

از زمانی که گوگل یکه‌تاز عرصه موتور جست‌و‌جو شده است، سایر شرکت‌های بزرگ فناور در تلاش‌اند تا این شرکت را به چالش بکشند. با ظهور ChatGPT در شرکت OpenAI و سرمایه‌گذاری مایکروسافت در این شرکت، این رقابت وارد مرحله جدیدی شد. هرچند گوگل تلاش کرد با ابزار چت هوش مصنوعی خود، جمینای، در مقابل این ابتکار عمل مایکروسافت بایستد، ولی ماجرا به همین‌جا ختم نشد و رقابت هنوز پایان نیافته است.

شرکت OpenAI در حال آزمایش یک موتور جست‌و‌جوی مبتنی بر ChatGPT است که می‌تواند این شرکت متمرکز بر هوش مصنوعی را در رقابت مستقیم با غول جست‌و‌جوی گوگل قرار دهد و بر جریان ترافیک اینترنتی جست‌و‌جوی اخبار و سایر اطلاعات تأثیر بگذارد. OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو روز پنجشنبه اعلام کرد که پیش‌نمایشی از ویژگی SearchGPT را برای دریافت بازخورد از گروه کوچکی از کاربران و ناشران منتشر می‌کند.

گوگل در ماه می، ‌‌موتور جست‌و‌جوی خود را با خلاصه‌های مکتوب تولیدشده توسط هوش مصنوعی که اکنون اغلب در بالای صفحه نتایج جست‌و‌جو ظاهر می‌شوند، بهبود بخشید. هدف از ارائه این خلاصه‌ها این است که به‌سرعت به درخواست جست‌و‌جوی کاربر پاسخ دهند تا لزوماً نیازی به کلیک روی پیوند و بازدید از وب‌سایت دیگری برای اطلاعات بیشتر نداشته باشند. این تغییر در موتور جست‌و‌جوی گوگل پس از یک‌سال آزمایش با گروه کوچکی از کاربران انجام شد، اما همچنان به خطاهایی منجر شد که خطر واگذاری جست‌و‌جوی اطلاعات به چت‌ربات‌های هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

مایکروسافت نیز قرار است از نسخه جدید موتور جست‌و‌جوی بینگ خود رونمایی کند که نحوه استفاده آن از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند موتور جست‌و‌جوی گوگل را به چالش بکشد. بینگ جدید از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن اطلاعات استفاده می‌کند و تجربه جست‌و‌جو را برای کاربران بهبود می‌بخشد. این اقدام مایکروسافت نشان می‌دهد که تنها به همکاری و شراکت با OpenAI بسنده نکرده و در زمینه تلاش برای ارائه نتایج مختصرتر و مرتبط‌تر به سوالات کاربران، همچنان با گوگل در حال رقابت است. مدل جدید موتور جست‌و‌جوی بینگ با ارائه روشی هوشمندانه‌تر برای تعامل با اطلاعات آنلاین، چشم‌انداز جست‌و‌جو را بهبود می‌بخشد.

به‌طور کلی، ویژگی‌های کلیدی این موتور جست‌و‌جو را می‌توان ارائه خلاصه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پرسش‌های کاربر و تجربه کاربری پیشرفته در جست‌و‌جوی اطلاعات دانست که با ویژگی‌های موتور جست‌و‌جوی گوگل به رقابت مستقیم می‌پردازد.

بازار موتور جست‌و‌جو و هوش مصنوعی آن‌قدر داغ هست که جا برای رقبای جدید هم داشته باشد. کمااینکه استارتاپ Perplexity که ارزشی معادل یک‌میلیارد دلار دارد و یونیکورن محسوب می‌شود، توسط یک محقق سابق OpenAI تأسیس شد و با ارائه یک رابط جست‌و‌جوی بومی هوش مصنوعی که استنادها در نتایج و تصاویر، همچنین متن را در پاسخ‌های خود نشان می‌دهد، موردتوجه قرار گرفته است. طبق یک پست وبلاگ ماه ژانویه این استارتاپ، ماهانه ۱۰ میلیون کاربر فعال دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، گوگل در فاصله ژوئن ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ بخشی از سهم بازار خود را از دست داده است. براساس داده‌های موجود از سهم بازار شرکت‌های مختلف از حوزه موتور جست‌و‌جو، گوگل در حالی ۹۱/۰۶ درصد این بازار را در اختیار خود دارد که یک‌سال پیش این سهم معادل ۹۲/۶۴ درصد بوده است.

نگاهی به سهم بازار بینگ که برخلاف گوگل توانسته طی این مدت رشد کند، جالب توجه است. موتور جست‌و‌جوی بینگ که در ژوئن ۲۰۲۳ سهم بازاری معادل ۲/۷۷درصد داشته، با جهشی حدود یک‌درصدی توانسته طی یک‌سال سهم خود را از این بازار به رقم ۳/۷۲ درصد برساند.

این داده‌ها نشان می‌دهند که احتمالاً گوگل بخش اندکی از سهم خود را به بینگ باخته است. تلاش‌های مایکروسافت در کنار OpenAI این احتمال را پررنگ‌تر می‌کند که در آینده نزدیک شاهد بده‌بستان‌های بیشتری در سهم بازار حوزه موتور جست‌و‌جو میان غول‌های فناوری باشیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی