همگرایی فرهنگ وفناوری/ ابعاد موفقیتآمیز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشتماه در مصلی تهران و با شعار «برای ایران بخوانیم» افتتاح شد؛ رخدادی که تا شنبه ۲۷ اردیبهشتماه ادامه داشت و در آن بیش از ۲۳۰۰ ناشر داخلی و ۴۹ ناشر خارجی حضور داشتند.

گروه فرهنگ:سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشتماه در مصلی تهران و با شعار «برای ایران بخوانیم» افتتاح شد؛ رخدادی که تا شنبه 27 اردیبهشتماه ادامه داشت و در آن بیش از 2300 ناشر داخلی و 49 ناشر خارجی حضور داشتند. همزمان با بخش فیزیکی و طبق قاعده سالهای اخیر، بخش مجازی نمایشگاه هم مشغول به فعالیت بود و ناشران بخش مجازی توانستند کتابهای منتشرشده در10 سال اخیر را به فروش بگذارند؛ عددی که البته برای ناشران بخش فیزیکی، پنج سال بود.
عدالت فرهنگی و دیپلماسی نشر
شعار این دوره،؛«بخوانیم برای ایران»، برگرفته از اندیشههای تمدنساز مقام معظم رهبری، محور همه برنامهها بود. در همین راستا، یارانههای خرید کتاب افزایش یافت و امکان دسترسی مخاطبان به آثار متنوع فراهم شد. تعاملات گسترده با ناشران خارجی، حمایت از صنوف نشر و بهرهگیری از فناوریهای نوین از دیگر اقداماتی بود که این نمایشگاه را از حیث دیپلماسی فرهنگی و توسعه صنعت نشر به رویدادی متمایز بدل کرد. تعامل قابلتوجه میان ناشران، نویسندگان، هنرمندان، سیاستمداران و مخاطبان کتاب، در کنار رونمایی از تازهترین آثار حوزه ادبیات، علوم انسانی و فناوری نیز از دیگر مزایای این دوره نمایشگاه کتاب بود.
استقبال ناشران داخلی و بینالمللی
در این دوره، ۲۳۶۳ ناشر داخلی و خارجی با ارائه بیش از ۱۹۷ هزار عنوان کتاب، در نمایشگاه حضور یافتند. رویداد «فلوشیپ بینالمللی کتاب تهران»یا نشریاری با تمرکز بر ادبیات و تصویر کودک و نوجوان، پذیرای ۸۰ ناشر خارجی از ۳۰ کشور بود. مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب امسال، کشور عراق بود که با مشارکت بیش از ۳۰ ناشر و شخصیت فرهنگی از بخشهای دولتی و خصوصی، در این رویداد حاضر شده بود. هدف از این انتخاب نیز تقویت پیوندهای تاریخی، فرهنگی و ادبی دو کشور و ترویج دیپلماسی فرهنگی اعلام شد.
غرفه عراق علاوه بر عرضه کتابهای ادبی، تاریخی و فرهنگی، میزبان جلسات تخصصی، دیدارهای دوجانبه و بازدیدهای علمی–فرهنگی بود. ازجمله برنامههای شاخص این غرفه، افتتاح نخستین دوره «فلوشیپ ادبی تهران» در ۲۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ بود که نمایندگان عراقی در آن شرکت کردند. علاوه بر این، بیش از ۴۰۰ نشست تخصصی در حوزههای ادبیات، سیاست و نشر، فرصتی برای گفتوگوهای مؤثر میان نخبگان فرهنگی و مخاطبان فراهم کرد.
رکوردشکنی در فروش مجازی
مجموع فروش کتاب در این رویداد فرهنگی به ۷,۷۶۷,۴۱۴,۷۶۹,۲۲۵ ریال رسید. این رقم نسبت به سال گذشته با رشد 57/3 درصدی همراه بوده و حاکی از استقبال گسترده مردم از خرید کتاب در هر دو بستر حضوری و مجازی است. در بخش فروش مجازی، مبلغ ثبتشده ۴,۵۸۵,۸۸۸,۰۱۹,۸۴۳ ریال بود که نسبت به دوره گذشته با رشد 97/7 درصدی همراه بوده است.
همچنین ۱,۸۰۱,۵۵۳ جلد کتاب از طریق بستر مجازی به فروش رسیده که نسبت به رقم ۱,۰۲۹,۴۵۰ جلد سال گذشته، ۷۵ درصد افزایش را نشان میدهد. در بخش فروش حضوری، مبلغ فروش به ۳,۱۸۱,۵۲۶,۷۴۹,۳۸۲ ریال رسید که نسبت به رقم ۲,۶۱۵,۹۰۰,۷۴۴,۴۶۵ ریال سال گذشته، نشاندهنده رشد 21/6 درصدی است. تعداد تقریبی کتابهای فروختهشده در این بخش حدود ۱,۲۵۲,۵۶۹ جلد برآورد شده که این رقم براساس قیمت میانگین کتابهای عرضهشده در نمایشگاه محاسبه شده است.
این آمار البته صرفاً شامل تراکنشهای رسمی ثبتشده در سامانههای فروش نمایشگاه بوده و فروشهای نقدی یا کارتبهکارت در این محاسبات لحاظ نشدهاند. به هر روی، این موفقیت نتیجه سرمایهگذاری در زیرساختهای دیجیتال، تسهیل خرید اینترنتی و همکاری گسترده با شرکت ملی پست در ارسال ۷۴۳,۲۶۰ مرسوله کتاب بود.
رضایتمندی و تجربه تازه مخاطبان
ارتقای خدمات رفاهی، فروشگاههای آنلاین، اینترنت پرسرعت رایگان و نقشههای دیجیتال، تجربه بازدیدکنندگان را بهبود بخشید. همچنین براساس دادههای اپراتورهای تلفن همراه، درمجموع ۶,۷۵۰,۰۰۰ نفر از نمایشگاه بهره بردند که نشاندهنده استقبال گسترده مردم از این رویداد فرهنگی بود.