| کد مطلب: ۴۶۴۳۷

امیر گواهی دبیر جبهه اصلاحات استان خراسان شمالی: استاندار از کنار زدن افراد تکراری نترسد

امیر گواهی، دبیر جبهه اصلاحات استان خراسان شمالی عملکرد استاندار جدید این استان را غیرقابل انتظار توصیف کرده و می‌گوید در استفاده از زنان و جوانان در میان استان‌های کشور رکوردار بوده است.

امیر گواهی دبیر جبهه اصلاحات استان خراسان شمالی: استاندار از کنار زدن افراد تکراری نترسد

امیر گواهی، دبیر جبهه اصلاحات استان خراسان شمالی عملکرد استاندار جدید این استان را غیرقابل انتظار توصیف کرده و می‌گوید در استفاده از زنان و جوانان در میان استان‌های کشور رکوردار بوده است. او در گفت‌وگو با هم‎میهن توضیحاتی درباره عملکرد بهمن نوری ارائه داده است که در ادامه می‌‎خوانید. 

‌از زمان روی کارآمدن استاندار منتخب دولت چهاردهم در خراسان شمالی، فضای سیاسی استان چه تغییراتی کرده است؟

با توجه به میزانی که دست دولت چهاردهم باز بوده، از منظر سیاسی در خراسان شمالی گشایش متفاوتی نسبت به سایر استان‌‌ها ایجاد شده است. آقای نوری از جریان اصلاح‌طلب و منتسب به این جبهه نبود، از افراد معتدل بود، اما عملکرد ایشان از مجموع استاندارانی که در خراسان شمالی مسئولیت داشتند در به کار گماردن نیروهای روشنفکر به‌ویژه از جریان‎‌های همراه دولت و احزاب بسیار بهتر بوده و بیشتر از همه استانداران ادوار که برخی از آنها با تابلوی اصلاح‌طلبی نیز بودند در این زمینه خوب عمل کردند و جوانان و باانگیزه‌ها را در معنای عملیاتی دیدند و این عملکرد حتی برای ما نیز غیرقابل انتظار بود. یکی از کارهای بسیار خوبی که استاندار انجام داد، در مجموعه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به‌هیچ‌عنوان نیروی غیرتخصصی خارج از وزارت کشور را وارد نکردند.

برای اولین بار بعد از انقلاب و تشکیل استان، یک فرماندارِ ترکمن و اهل سنت در استان منصوب شد و باتوجه به اینکه ایشان از آموزش و پرورش به مجموعه استانداری پیوستند، لذا تعهد استاندار بر بهره‌گیری از نیروهای وزارت کشور، مشروط بر اینکه وی ابتدا بایست کارمند وزارت کشور شود و انتقالی گیرد جزو شروط لاینفک ایشان بود که این اتفاق در ابتدا به وقوع پیوست سپس حکم فرمانداری برای ایشان صادر شد.

این کارها بسیار خاص و بی‌سابقه و ضابطه‌مندبود که در استان انجام شد. هرچند با محدودیت‌هایی نیز مواجه بود؛ برای مثال بخش عظیمی از نیروها بازنشسته شده بودند و عده‌ای هم انگیزه قبول مسئولیت نداشتند. برخی از نخبگان در ابتدا در پذیرش مسئولیت محتاط بودند اما این رویکرد تعاملی و تقویت‌کننده شخصیت سازمانی نیروهای وزارت کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی باعث شد امید به بدنه پرسنلی بازگردد و توانمندان به این باور رسیدند که در مدار تشکیلاتی استاندار دیر یا زود حتماً ایفای نقش خواهند کرد. 

‌اشاره کردید عملکرد متفاوتی نسبت به استانداران ادوار خراسان شمالی داشتند، با عملکردهای ایشان گشایش خاصی در استان ایجاد شده است؟ چه رویکرد دیگری در اداره استان در پیش گرفتند؟

یکی از رویکردهای خیلی خوب استاندار در دسترس بودن همگانی ایشان است و چه از طریق فضای مجازی و چه به صورت تلفنی کاملاً در دسترس هستند. همه صحبت‌ها را می‌شنود و تقریباً با تک تک افراد سیاسی در ده شهرستان استان دیدار داشته است. یکی از مهمترین اتفاقات این است که یک لایه‌‌ای را در صف و ستاد شکست، در واقع یک لایه ضخیم از افراد تکراری و بدون کاربرد برای شرایط فعلی را شکست و نترسید.

همچنین از افراد جوانی استفاده کرد و به آنها اعتماد کرد. دو تا سه نفر از جوان‌ترین فرمانداران کشور برای اولین بار از این استان هستند، فرماندار جاجرم 29 ساله است. یک اقدام جالب توجه دیگری که انجام دادند درخصوص مشاور رسانه‌ای بود. آقای استاندار مشاور رسانه‌ای‌اش را به یک جوان خبرنگار بلاگری که در دل مردم بود و وابسته به احزاب و پدرخوانده‌ای هم نبود تحویل داد. این در دسترس بودن و پوست‌اندازی برخی لایه‌‎های ضخیم و حضور بی‌غل و غش در مجامع مختلف شهری و روستایی خیلی به چشم آمده است و مردم به آن بسیار توجه می‌کنند.

‌به انتصاب جوانان و اهل تسنن اشاره کردید. در مجموع عملکرد استاندار در انتصاب‌ها چگونه بوده است؟ در برخی استان‌ها دخالت نمایندگان و جریان‌های سیاسی در انتصاب‌ها بسیار پررنگ بوده است، در خراسان شمالی نیز این‌چنین است؟

ایشان با درایت هنرمندانه خود از همگان مشورت گرفته است و شاید ابتدا در نگاه بسیاری از نیروهای ستادی و همراه دولت، نقدهایی بود که چرا وی کُند عمل می‌کند؟ در ادامه معلوم شد که یکی از اقدامات مثبت و گفتنی وی پرهیز از هرگونه تنش و اقدام هیجانی و دسته‌بندی‌های سیاسی بود و با جاافتادگی در رفتار و موقعیت‌شناسی قبل انتصابات سعی کردند سلایق مختلف و حتی مخالف را با همان نگاه پدرانه، همراه و پای کار آورند و سپس اقدام عملیاتی را به دور از هرگونه شتابزدگی انجام می‌داد، اما با همه این شرایط تمام مناصب مهم استان چه از معاونت‌های استانداری، چه فرمانداران و چه مدیران کل، بالای 90 درصد از نیروهای همراه دولت و غالباً ستادی (از ستاد آقای پزشکیان) بودند.

شاید یکی دو مورد جریان حزبی متفاوت بودند و در یک مورد اعتراض خیلی از نهادهای سیاسی را در پی داشت که مدیرکل بحران استان بود. ایشان از نزدیکان یکی از نمایندگان استان بودند که البته از اعضای ستاد آقای قالیباف بود. من معتقدم با توجه به اینکه دولت، دولتِ وفاق است، همراهان آقای قالیباف را نیز از مجموعه دولت می‌دانیم. نمی‎توانیم انگشت‌شمار هم نیرویی را پیدا کنیم که بگوییم منتسب به جریان تندرو بوده‎اند، که البته از همان افراد بسته به نوع تخصص در عناوین مشاور بهره‌برداری کردند که مطلع‌ام صرفاً عنوان انشایی مشاور را قرار نیست یدک بکشند و از این افراد هم عملکرد برای مردم می‌خواهد. درباره برخی عدم وقوع تغییرات در برخی دستگاه‌های اجرایی هم انتظار است که وزارتخانه‌ها با استانداران در تسریع و تقویت حضور نخبگانی بیش از پیش به کمک استانداران بیایند.

‌با این توصیفات، رویکرد استاندار را در راستای وفاق ملی می‌دانید؟

صددرصد همینگونه بوده است چراکه ارتباط با کل جریان‌های سیاسی داشتند و استمرار دارد و موضع و زاویه‌ای با جریان‌ها از روی حب و بغض نمی‌گیرد که همدلی‌ها به‌ویژه پس از جنگ 12 روزه خدشه‌دار شود. از سوی دیگر ارتباط با دستگاه‌های قضایی، سیاسی و امنیتی و نماینده ولی‌فقیه را به خوبی به جا آوردند. باید گفت موسفیدی که دارند در خیلی جاها راهگشا بوده است. ایشان فردی بسیار صبور هستند و اهل گلایه و شکایت نیستند و به صورت هیجانی در مدیریت اقدام نمی‌کنند. 

‌در انتصاب زنان در کابینه استانی، عملکرد استاندار خراسان شمالی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در این زمینه نیز اولین دوره است که در استانداری خراسان شمالی به جز مدیرکل امور بانوان، سه مدیرکل دیگر نیز از بانوان هستند؛ سرکار خانم یغمایی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی شدند، از همه مهمتر مدیرکل سیاسی استان را نیز از بانوان (خانم قوپرانلو) منصوب کردند. ایشان رئیس ستاد بانوان آقای دکتر پزشکیان بودند و همچنین سرکار خانم شیرزادی مدیرکل امور ایثارگران هستند. سرکار خانم الهامی هم که به عنوان مدیرکل امور بانوان معرفی شدند از اعضای ستاد آقای پزشکیان بوده‌اند و پیش از این معاون سیاسی فرمانداری یکی از شهرستان‌های استان خراسان شمالی بودند. 

‌آقای پزشکیان در ایام جنگ به استانداران تفویض اختیار کردند، این اقدام چقدر دست استاندار را باز گذاشته و چه تغییراتی در رویکردهای اداره استان داشتند؟

استاندار حتماً راغب است که یک طراحی برای این موضوع داشته باشد. بپذیریم بدون افزایش اختیارات، استانداران دست‌بسته‌ هستند. هنوز اینکه بگوییم به صورت عملیاتی چیزی ابلاغ شده باشد رخ نداده، اما تاکید ایشان بیشتر بر روی بهره‌مندی از ظرفیت مرز است، همچنین بتوانند مانع خام‌فروشی شوند. مسئله معادن در استان به‌ویژه معدن آلبلاغ در اسفراین که مهمترین ظرفیت برای تحقق رونق اقتصادی از نگاه ایشان است(155معدن ناب در این استان غیرفعال است) و دستوراتی را از نهاد ریاست‌جمهوری مطالبه نموده‌اند؛ برداشت بنده این است که تمرکز ایشان در اهدافی که در نظر دارند ساماندهی این مسائل مهم است.

بعلاوه پیگیری اعتبارات سفر آقای پزشکیان که در دی‌ماه انجام شد را نیز در دستور کار دارند که بتوانند اینها را در حوزه‌هایی که اکنون در راستای سند توسعه و آمایش استان و برنامه هفتم به صلاح استان است به صورت هدفمند سوق دهند که طبیعتاً این روش خروجی بهتری دارد که بتوانند با اختیار تفویضی و حضور کارگروه‌های تخصصی تخصیص دهند.

در خراسان شمالی یک ابرپروژه ملی در زمینه توسعه و تامین آب داریم که در منطقه‌ای به نام سرانی در مرز ایران و ترکمنستان و از موارد فوق استراتژیک است و اختصاص این اعتبار در فاز اول از سوی دولت در راستای مصوبات سفر انجام شد، اما تخصیص قطره‌چکانی است و این اختیارات را ایشان می‌توانند با راهبردهای قوی‌تر تحقق بخشند.کمااینکه 5500 میلیاردتومان برای این پروژه در سفر شهید رئیسی قبلاً مصوب شده بود و از سازمان برنامه و بودجه کشور انتظار می‌رود بخش قابل توجهی ازآن مصوبه که مجوز ماده 23 را نیز اخذ نموده است، تخصیص دهد.

‌و نکته پایانی؟

طی مطالبه فنی استاندار، برای نخستین بار دستور اجرای طرح هوشمندسازی در پارک ملی گلستان به عنوان پایلوت در کشور با هدف کاهش تعارضات محیط‌بانان با جوامع محلی و استفاده از فناوری‌های نوین صادرشد، لذا از این باب این نکته را عرض کردم که در استان خراسان شمالی با رتبه توسعه سی‌ام و نرخ بیکاری بالا و سطح فقر در استان به‌ویژه در حاشیه شهر و روستایی‌ها، منجر به این شده است که تاب‌آوری در استان بسیار کم شود و مهاجرت جوانان بیکار به تهران و سایر استان‌ها برای خانواده‌ها رنج‎آور باشد لذا افراد و نخبگان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نیاز باتوجه به شرایط پساجنگ باید بیش از پیش صبور باشند تا بتوانند در هماهنگی با هم این سیستم را به سمت اصلاح تدریجی در شاخص‌های توسعه‌ای استان پیش ببرند. 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه سیاست
پربازدیدترین
آخرین اخبار