مصطفی پوردهقان نماینده اردکان: دستگاههای نظارتی باید برخی موارد را بررسی کنند
برخی از نمایندگان به جای شاخ و شانه کشیدن به صراحت درباره هزینههای تبلیغاتی، عملکرد نمایندگان در مجلس و گرفتن هدیه توسط نمایندگان توضیح دادند.

برخی از نمایندگان به جای شاخ و شانه کشیدن به صراحت درباره هزینههای تبلیغاتی، عملکرد نمایندگان در مجلس و گرفتن هدیه توسط نمایندگان توضیح دادند. یکی از آنها مصطفی پوردهقان، نمایندگان اردکان بود که با هممیهن گفتوگو کرد که در زیر میخوانید:
تفاوت برخورد با افرادی که موضوع هدیه گرفتن نمایندگان را مطرح کردند برخاسته از چیست؟ اگر نماینده باشند و این موضوع را مطرح کنند مشکلی ایجاد نمیکند؟
من این حرف را نمیپذیرم، چراکه پیش از آقای میرسلیم، آقای منان رئیسی، نماینده قم چنین ادعایی را مطرح کرد. او در مجلس و آقای میرسلیم خارج مجلس بود. موضعگیری مناسب و یکسانی هم برای هر دو در نظر گرفته شد و از هر دو شکایت شده است. اما بعد از آن آقای منان رئیسی درباره صحبتهای خود توضیح داد، عذرخواهی کرد و موضوع تمام شد. اما آقای میرسلیم دوباره اظهارنظر خود را تکرار کرد. در حالی که واقعیت نمایندگی این نیست و قاطبه نمایندگان به این روش عمل نمیکنند. گاهی مواردی مطرح میشود که مسلماً دستگاههای نظارتی، باید آن را بررسی کنند.
من از نزدیک میبینم که نمایندگان از راههای بسیار دور و نزدیک به مجلس میآیند و برای موضوعاتی مانند ناترازی آب و برق، قانونگذاری صحیح و درست و... زحمت میکشند. من دورههای قبل نبودم، شاید آقای میرسلیم و دیگر نمایندگان براساس تجربیاتشان این موضوعات را مطرح میکنند. اما آنچه من به عنوان نماینده جوان این مجلس میبینم و سعی کردم همه موضوعات را شفاف بیان کنم، در این یکسال حتی یک مورد هم موضوعاتی از این دست ندیدم. روحیه دولت و نمایندگان اینطور نبوده که بخواهند دست به چنین اقداماتی بزنند. مجلس روی این موضوعاتی که مطرح میشود به شدت حساس است.
آقای منان رئیسی از حقوق نمایندگان صحبت کرد. این سوال بسیاری از مردم، کارشناسان و حتی کاربران فضای مجازی است که چطور یک نماینده اینقدر هزینه تبلیغات انتخاباتی میکند تا رای بیاورد و با حقوق زیر 50 میلیون تومان خدمت کند؟
این را نمیتوان پنهان کرد که یک فضای رقابتی بین کاندیداها در شهرها و روستاهای مختلف شکل میگیرد. این رسمی است که سالهای سال در ایام انتخابات وجود داشته که یک نفر شام (به افراد فعال در ستادش نه مردم) میدهد، یکی بنر میزند و دیگری هدیهای به مسجد یا انجمنی میدهد. الان سوال شما مثل این است که بپرسید رئیسجمهور مگر چقدر حقوق میگیرد که در زمان انتخابات این همه هزینه تبلیغاتی میکند؟ موضوع این است که افراد متولی از کاندیداها حمایت میکنند.
فضا وقتی نگرانکننده است که در قبال یک موضوعی این حمایت صورت بگیرد و این حمایت به رانت یا گرفتن مجوز و... ختم شود. فارغ از این موضوع در تمام انتخابات کاندیداها حامیان مالی دارند و طبق قانون باید حمایتها و شماره حسابها کاملاً مشخص و شفاف باشد. مسائل مالی تبلیغات در آن حساب واریز میشود و طبق آن دستگاههای نظارتی مسائل و موارد را بررسی میکنند. کما اینکه در یکسال گذشته شماره حسابها را مشخص کردیم و تزریقهای مالی شفاف و برای شورای نگهبان ارسال شده است. اگر غیر از این بود که افراد متمول در انتخابات شرکت میکردند و به عنوان نماینده وارد مجلس میشدند.
با توجه به فضای کنونی مجلس چند درصد حمایتهای مالی به درخواستهایی از نمایندگان ختم شده است؟ حتی اگر نمایندگان به این خواستهها تن نداده باشند...
من نظرسنجیای در این مورد نکردم اما طبق تجربه شخصی خودم میگویم که میل به این سمت پیدا نمیکند. چون کاندیداها میدانند اگر زیر بار این حرفها بروند با ورود به مجلس یا ریاستجمهوری نمیتوانند این موضوع را مدیریت کنند و حتماً زیرسوال میروند. این موضوع نیاز به مراقبت فردی اشخاص دارد که حامیان انتخاباتی او را در مسیری اشتباه نیاندازند. البته شاید عددهایی که گفته میشود (مثل دو، سه میلیارد) برای انتخابات هزینه شود اما در شهرستانها اینطور نیست. در شهرستانها عددها بسیار محدود است.
تجربه شخصی من حاکی از این است که با تسهیلات تبلیغات صورت گرفت. شاید دولت راه را آسان کرده که کاندیداها بتوانند تسهیلات کمبهره بگیرند اما عددهای سنگین چندین میلیارد تومانی در شهرستانها وجود ندارد. چرتکهای که برخی از عزیزان مانند میرسلیم میاندازند اشتباه است. قاطبه نمایندگان اصلاً با عددهایی مانند، 10، 20 میلیارد تومان بیگانه هستند. این اطمینان را به مردم میدهم که فضای حاکم بر قوه مقننه، فعالیت شبانهروزی است و پیگیری مشکلات خرد و کلان است و دور از انصاف است که چنین موضوعاتی را مطرح و تمام نمایندگان را تخطئه کنند.