| کد مطلب: ۳۴۴۸۲

علیرضا سحرخیز رئیس جبهه اصلاحات استان گیلان: حق‌شناس در انتصاب‌ها آوانگارد ظاهر شد

علیرضا سحرخیز، رئیس جبهه اصلاحات استان گیلان می‌گوید استاندار جدید گیلان با ارزیابی‌های متعدد و نظرخواهی از جریان‌های فکری و سیاسی مختلف باعث شده است که فضای آرام سیاسی در این استان برقرار شود.

علیرضا سحرخیز رئیس جبهه اصلاحات استان گیلان: حق‌شناس در انتصاب‌ها آوانگارد ظاهر شد

علیرضا سحرخیز، رئیس جبهه اصلاحات استان گیلان در گفت‌وگو با هم میهن می‌گوید استاندار جدید گیلان با ارزیابی‌های متعدد و نظرخواهی از جریان‌های فکری و سیاسی مختلف باعث شده است که فضای آرام سیاسی در این استان برقرار شود. 

*‌چند ماه از روی کار آمدن استاندار گیلان به‌عنوان یکی از چهره‎های مشهور به اصلاح‌طلبی می‌گذرد؛ عملکرد ایشان را در این مدت چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

آقای حق‌شناس به عنوان یک نیروی اصیل ستادی دکتر پزشکیان به‌عنوان استاندار گیلان منصوب شده‌اند. در فرایند انتخاب استانداران نحله‌های فکری متعددی از جریان‌های گوناگون پیشنهاد می‌شد اما دوستان ستادی حمایت قاطعی از آقای حق‌شناس داشتند و با پیگیری‌های داخل استان و رایزنی‌های متعدد پذیرفته شد که ایشان استاندار گیلان شوند. انتخاب آقای دکتر حق‌شناس برای جریان اصلاح‌طلبی و حامیان دولت خبری خوب و نویدبخش بود.

ایشان در شرایطی انتخاب شد که میراث نامیمون سه‌ساله گذشته و مشکلات و ناترازی‌هایی که در همه کشور وجود دارد و در گیلان معضلات گسترده‌تری هم بود را به ارث برد. امروز در گیلان آنچه به عنوان مشکل اصلی مطرح است مسئله پسماندها و زباله‌ها، احیای رودخانه‌های گوهررود و زرچوب و البته مسئله تالاب انزلی است. آقای دکتر مهمترین هدف خود را بر روی این موضوع و اخذ تخصیص‌های لازم و اقناع مقامات حاکمیتی و دولتی برای پذیرش حل و برون‌داد از این قضیه قرار دادند و این مسیر را به‌خوبی در پیش گرفته‌اند.

*‌عملکرد ایشان در انتصابات مدیران‌شان در سطح استان چگونه بوده است؟ 

در انتصابات از جریان‌های مختلف سیاسی و فکری و با نگاه پذیرش افراد از جریان‌های مختلف مشورت گرفتند و با این نگاه که گفتمان وفاق ملی دکتر پزشکیان باورمند باشد، دست به انتخاب زدند. همانطور که مطلع هستید موارد متعددی برای انتصابات از جمله استعلام از جریان‌های فکری ذی‌ربط انجام می‌شود و با توجه به اینکه کمبود نیروی انسانی معتقد به گفتمان دولت پزشکیان در ساختار دولت وجود دارد، اما با این وجود بسیار متقدم و آوانگارد ظاهر شدند.

برای اولین بار در گیلان سه فرماندار زن در شهرستان‌های خمام، سیاهکل و رودبار منصوب شدند که حکم یکی از آن‌ها نهایی و دو نفر دیگر در سمت سرپرست هستند. در ادارات کل نیز شاهد انتصاب مدیران زن بوده‌ایم؛ برای نمونه خانم سمانه حسینی به عنوان مدیرکل روستایی استان منصوب شدند. در اداره کل آموزش و پرورش خانم دستیار منصوب شدند و اینها مواردی است که پیش از این در گیلان اتفاق نیفتاده بود. اما استاندار با رایزنی و اقناع مکان‌های مخاطب، این انتصاب‌ها را توانست انجام دهد.

ایشان به شدت فردی کوشا و پیگیر در موضوعات مختلف هستند و بازدیدهای میدانی و سرزده متعددی را انجام داده‌اند. از بوروکراسی‌های اداری پرهیز می‌کنند و مدتی به آنالیز مدیران پرداختند و به تدریج و با آرامش در حال تغییرات مدیریتی هستند. اگرچه ناترازی انرژی که در کل کشور وجود دارد و بحث کمبود بودجه که (بودجه عمرانی در استان گیلان بسیار ناچیز است و تا ماه گذشته نیز یک‌پنجم طرح‌های عمرانی با این بودجه محقق شده است) اعداد برای گذراندن امور اجرایی و عمرانی استان بسیار ناچیز است اما آقای دکتر حق‌شناس در مجموع این کاستی‌ها را با پیگیری و تلاش و حداقل جلوگیری از یأس و ناامیدی جمعی مدیریت می‌کنند.

*‌آیا آقای استاندار از جریان‌های سیاسی مختلف در کابینه استانی خود استفاده کرده‌اند؟ 

مفهوم وفاقی که در دولت آقای پزشکیان وجود دارد، در گیلان نیز حاکم است. برخی از افراد شایسته به‌جای‌مانده از قبل توسط آقای حق‌شناس در مناصب خود حفظ شده‌اند. در جاهایی که نیاز به تغییرات وجود داشت، ایشان تغییرات گسترده‌ای اعمال کردند اما تقریباً یکی از مورد اجماع‌ترین استانداران تاریخ گیلان شده‌اند.

*‌در تغییرات مدیریتی از نیروهای اصولگرا نیز استفاده شده است؟ 

بله، در برخی از دستگاه‌ها استفاده کرده‌اند، اما اصولگرایان مخالف با جریان دولت و یا کسانی که در جریان انتخابات به صورت علنی در مخالفت کار کرده باشند استفاده نکرده‌اند.

*‌معاون سیاسی ایشان از چه جریان فکری‌ای است؟ 

آقای علی باقری از جریان سیاسی اصلاح‌طلب هستند که از زنجان آمده‌اند. معاون عمرانی ایشان مهندس قرابی است که ایشان سابقه دو سرپرستی استانداری دارند؛ معاون شهرسازی وزارت راه بودند و در پنج استان نیز معاون عمرانی بوده‌اند و از معاونت عمرانی استاندار تهران به گیلان آمده‌اند.

*‌آقای حق‌شناس پس از انتخاب برنامه اجرایی را برای استان گیلان در نظر داشتند؟ و عملکرد اجرایی ایشان را در این مدت چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

ایشان ابتدا به مطالعه و شناخت مشکلات استان گیلان در سنوات گذشته پرداختند و صورت‌مسئله‌ها را نوشتند و پاسخ‌ها را پیدا کردند و تیم‌ها و کارگروه‌های مختلفی را برای موضوعات مختلف انتخاب و منصوب کردند و کارهای عملیاتی برای چالش‌های اصلی استان گیلان را نیز آغاز کردند.

‌*فضای سیاسی استان را با روی کار آمدن ایشان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

فضای سیاسی استان آرامش قابل قبولی دارد و بعضاً ممکن است دوستان جبهه پایداری و یا کسانی که در سطح ملی نیز با دولت بنای ناسازگاری دارند، مخالفت‌هایی را مطرح کنند اما با همه اینها آرامش نسبی در استان حاکم است و به نظر دستگاه‌ها نیز یک رضایت‌مندی مناسب را دارند.

*‌با توجه به اینکه در سطح ملی اعلام شده است که از مشورت نمایندگان استان در انتصاب‌ها استفاده شود، اما در برخی استان‌ها مشورت به دخالت تبدیل شده و گلایه‌های زیادی نیز وجود دارد؛ فضا در استان گیلان چگونه است؟ 

اصرار نمایندگان محترم برای ورود به انتصابات که در گیلان نیز مانند سایر استان‌ها حالت لجام‌گسیخته دارد اما آنچه که استاندار انجام می‌دهند این است که نهایت استفاده را از نظر نمایندگان داشته باشند و فکر می‌کنم با گفت‌وگو و تعامل می‌توانند همدیگر را اقناع کنند کما اینکه در انتخاب فرمانداران و مدیران این اتفاق انجام شده و تقریباً نماینده‌ای نیست که ناراضی باشد.

*‌در بودجه سال آینده استاندار چانه‌زنی برای افزایش بودجه عمرانی و عملیاتی گیلان را داشتند؟ قدرت چانه‌زنی ایشان در مدیران در سطح کشور چگونه است؟ 

ایشان اقتصاددان است و بودجه را می‌فهمد و طبیعتاً بر مباحث اقتصادی و مالی مسلط است. با توجه به اینکه دو نماینده گیلان نیز در کمیسیون تخصیص بودجه هستند رایزنی‌هایی به صورت تعاملی صورت گرفته است و با توجه به کمبودهای مالی در سطح کشور، یک رشد نسبتاً قابل قبولی خواهیم داشت.

*‌گفتمان وفاق ملی توسط آقای حق‌شناس در استان گیلان اجرایی شده است؟ 

ابتدا نظر شخصی خود را می‌گویم، متاسفانه در تبیین گفتمان متناسب خود دولت هم موفق نشده است اما در بُعد استانی با توجه به دستورات آقای رئیس‌جمهور وفاق با تعریف نزدیکی مردم و ملت و کم کردن فاصله مردم و حاکمیت به جدیت در استان گیلان در حال پیگیری است. چراکه کم کردن فاصله‌ها است که موجب می‌شود دولت‌ها بتوانند در زمانه بحران‌ها نقش میانجیگری خود را میان مردم و حاکمیت ایفا کنند و از نظر من دکتر حق‌شناس در این قضیه موفق بوده است البته که کاستی‌هایی نیز وجود دارد.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه سیاست
آخرین اخبار