| کد مطلب: ۲۱۴۸۵

یک نماینده مجلس

مشکل صداوسیما این است که «مردم» را نمی‌بیند

مشکل صداوسیما این است که «مردم» را نمی‌بیند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین مساله نظارت بر شبکه نمایش خانگی را در صورت هماهنگی با هنرمندان مهم ارزیابی کرد و گفت: نظارت باید چارچوب و قاعده منطقی داشته باشد.

محمد باقری درباره تأثیر فعالیت پلتفرم‌های خانگی در کاهش قدرت فرهنگی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان هم توضیح داد: در فضای تولیدات رسانه‌ای، اعم از شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های خانگی و یا صداوسیما، هر چقدر بتوانیم تولیدات باکیفیت‌تری داشته باشیم و نسبت به نیازهای مردم و مخاطبان غافل نباشیم، حتما رقبایی مانند شبکه‌های ماهواره‌ای فرصت عرض اندام پیدا نخواهند کرد. 

این نماینده مجلس با اشاره به برخی رفتارهای جناحی و خاص در برنامه‌های صداوسیما «فقدان نظرات مردم» را عامل اصلی این اتفاق دانست و ادامه داد: در حال حاضر هم در صداوسیما و هم در پلتفرم‌های خانگی، به‌نظر می‌رسد، همچنان شاهد غلبه تولیدات دستوری هستیم و می‌توان گفت توجه کمتری به «مردم» می‌شود. بعد از آنکه سامانه‌هایی مانند فیلیمو و نماوا و ...مشابه آن‌ها به میدان آمده‌اند، تا حدودی از این فضا فاصله گرفته‌ایم و شکر خدا شاهد کمرنگ شدن نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای در فضای سرگرمی هستیم.  

وی تأکید کرد: وقتی مخاطبان ببینند که در یک بستر محتوای خوب و باکیفیت تولید می‌شود، قطعا آن را دنبال خواهند کرد و به تبع دیگر شاهد رونق استقبال از شبکه‌های ماهواره‌ای نخواهیم بود.

 

باقری درباره ایجاد محدودیت برای فعالیت پلتفرم‌های نمایش خانگی به بهانه نظارت نیز تأکید کرد: این بازار، بازاری نیست که بتوان امکان فعالیت در آن را مسدود کرد، چراکه فعالان آن به تولیدات زیرزمینی رو خواهند آورد. در عین حال قطعا باید بر این فضا نظارت وجود داشته باشد. یعنی نمی‌توان این فضا را به حال خود رها کرد و باید سازوکاری برای نظارت منطقی و اصولی بر تولیدات این بسترها فراهم آورد. سازوکاری که هنرمندان هم آن را پذیرفته باشند و برمبنای آن اقدام به تولید کنند.

 

وی ادامه داد: هر گونه ایجاد محدودیت غیراصولی برای فعالیت‌های مرتبط با پلتفرم‌های خانگی، قطعا آسیب‌رسان خواهد بود و باردیگر شاهد قدرت گرفتن شبکه‌های ماهواره‌ای خواهیم بود. در عین تأکید بر لزوم نظارت بر تولیدات شبکه خانگی، نباید فراموش کنیم که این نظارت باید سازوکاری اصولی و منطقی داشته باشد تا هنرمندان خودشان نسبت به آن پایبند باشند. 

این نماینده مجلس درباره شکستن انحصار صداوسیما به‌واسطه توسعه شبکه نمایش خانگی هم گفت: از زمانی که پلتفرم‌های خانگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، یکی از اتفاقات مثبتی که رقم زدند، همین شکستن انحصار تولید در صداوسیما بود. صداوسیما زمانی در این میدان یکه‌تازی می‌کرد اما حالا شبکه نمایش خانگی بخشی از این فضا را از آن خود کرده است. در این شرایط حتما صداوسیما هم باید از فعالیت پلتفرم‌های خانگی حمایت کند، هم در زمینه تبلیغات و هم در زمینه تولید محتوا هر گونه حمایت از پلتفرم‌ها خانگی برای فرهنگ عمومی کشور، برکاتی را به همراه خواهد داشت. 

درباره دنبال کردن تولیدات شبکه نمایش خانگی، گفت: شخصا به‌عنوان نماینده مجلس، با توجه به مشغله کاری زیادی که داریم، می‌توانم بگویم تاحدودی پیگیر فعالیت پلتفرم‌ها و بسترهای فعال در شبکه خانگی هستم و اینگونه نیست که نظارت و پیگیری کاملی در این زمینه داشته باشم اما به‌عنوان سرگرمی و در اوقات فراغت برخی از تولیدات شبکه نمایش خانگی را دنبال می‌کنم. 

باقری درباره استفاده از بسترهای اشتراک ویدئو مانند «آپارات» هم توضیح داد: تا جایی که می‌دانم، سایت آپارات یکی از اولین بسترهایی بود که امکان اشتراک ویدئو و تولید محتوا به‌صورت خانگی را فراهم آورد و امروز به‌واسطه همین سابقه‌ای که دارد، می‌تواند تأثیرگذاری بالایی در جامعه داشته باشد. امیدوارم این سایت در ادامه همین مسیر، زمینه‌ای فراهم بیاورد تا تعداد بیشتری از مردم، به آن مراجعه کنند تا هم فرصت بیشتری برای فعالیت در این فضا داشته باشند و هم به‌واسطه تولید محتوای مناسب، شاهد تأثیرگذاری مثبت‌تر آن در جامعه باشیم.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی