| کد مطلب: ۱۹۰۸۳

شورای نگهبان یار کمکی هیچ‌کس نیست

شورای نگهبان یار کمکی هیچ‌کس نیست

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: «این مصوبه مربوط به اواخر اردیبهشت (اواخر مجلس یازدهم) است. نظر شورا نیز مربوط به خردادماه است. لذا مصوبه جدیدی دریافت نکرده‌ایم. اگر اصلاحی انجام بدهند، مجدد بررسی خواهد شد. این لایحه از مجلس قبل چند باری در رفت ‌و آمد بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود. اکنون موارد باقی‌مانده دو ابهام هستند که نیازمند رفع آن دو ابهام است. موضوع در اختیار مجلس است. اینکه آن‌ها چه تدبیری در مجلس بدهند، در اختیار خودشان است. نمایندگان خودشان باید جمع‌بندی داشته باشند. اگر مجلس مصوبه‌ای در جهت رفع ابهامات باقی مانده شورا داشته باشد، طبیعتاً آن را بررسی و اعلام‌نظر خواهیم کرد.»

او با اشاره به موضوع حضور زنان در شورای نگهبان افزود: «این موضوع، حرف جدیدی نیست. از جهت قانونی بارها گفته‌ شده که منعی وجود ندارد. از جهت اجرایی نیز این موضوع در اختیار رئیس قوه‌‌قضائیه و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.»

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بحث هم‌زمانی انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «از لحاظ قانونی منعی در این رابطه وجود ندارد. از لحاظ کارشناسی نیز در هر دو صورت (برگزاری همزمان و غیرهمزمان انتخابات‌ها) مزیت‌هایی وجود دارد. در مطالعات تطبیقی صورت گرفته، در کشورهای دیگر نیز این موضوع مسبوق به سابقه است. در شکل اول (همزمانی)، مردم هم به نمایندگان و هم به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند که موجب ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی بین مجلس و دولت خواهد شد. در شکل دوم (غیرهمزمانی) نیز مزیت‌هایی وجود دارد. اما نسبت ‌به جزئیات آن، هنوز زود است که اظهارنظر کنیم و باید جلوتر برویم.»

او درباره تعامل شورای نگهبان با دولت چهاردهم گفت: «ما سعی کرده‌ایم با همه دولت‌ها، روابط تعاملی و مبتنی بر همکاری داشته باشیم. همان‌طورکه رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما موفقیت دولت را موفقیت خودمان می‌دانیم. لذا باید همه کمک کنیم تا آن چیزی که به نفع مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است، محقق بشود. رئیس‌جمهور در همان روزهای ابتدایی که انتخاب شده بود، به شورای نگهبان آمد. جلسه‌ خوبی با ایشان داشتیم.»

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با ملاک‌ها و معیارهای رجل سیاسی و مذهبی در شرایط نامزدی ریاست‌جمهوری گفت: «مبنا قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان (مصوبه تعریف، معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبّر بودن نامزد‌های ریاست‌جمهوری) است. این مصوبه برای موضوع ثبت‌نام‌ به وزارت کشور ارسال شد و مبنای کار آن وزارتخانه در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم قرار گرفت. علت عدم احراز صلاحیت‌ها نیز نیازمند مجوز قانونی است.»

سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور کاندیداهای پوششی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «آگاهی از این موضوع مستلزم بهره‌مندی از علم پیش‌گویی است. قبلاً هم در این ‌رابطه گفتم که ما از نیات درونی افراد اطلاعی نداریم. افراد در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و در رقابت حضور می‌یابند که ممکن است تا آخر بمانند یا اینکه به دلایلی انصراف بدهند و کناره‌گیری کنند. در ادوار، افراد مختلف با رویکردهای سیاسی گوناگون این موضوع درباره آن‌ها مطرح بوده ‌است. کسانی بودند که در یک مقطع تا انتها حضور داشتند و در مقطع دیگر انصراف دادند. اگر مجلس و نمایندگان محترم، قانون را در این ‌رابطه اصلاح کنند، آن راهکار و اصلاحیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

او درباره طرح برخی ادعاها در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «برخی‌ها با عباراتی گفته بودند که این‌ها زیر کولر تصمیم می‌گیرند. چه زیر کولر تصمیم بگیریم و چه کولر را خاموش کنیم، باید یاد گرفت که انتخابات عرصه رقابت و مشارکت است. شورای نگهبان یار کمکی هیچ‌کس نیست. این نهاد براساس ضوابط قانونی عمل می‌کند. شورای نگهبان با تمجید، تحسین و سرزنش دیگران عمل نمی‌کند.»

طحان‌نظیف درباره تخلفات انتخاباتی تاکید کرد: در هر جایی‌که اثبات بشود، تخلفی صورت‌گرفته است، بدون هیچ‌گونه ملاحظه، تعارف و مجامله‌ای با آن برخورد کرده‌ایم. در انتخابات اخیر با بررسی‌های مفصلی که داشتیم ثابت شد که در شهرستان باشت تخلفاتی رخ داده است. لذا تعداد زیادی از آراء و صندوق‌هایی که در آن‌ها تخلف صورت گرفته بود، ابطال شد اما درنتیجه نهایی تغییر به وجود نیامد. بعد از احراز تخلف‌ها، برخورد لازم صورت گرفت. قوه قضائیه نیز برای متخلفین پرونده‌هایی تشکیل داد و موضوع در حال رسیدگی است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی