| کد مطلب: ۱۸۷۹۸

اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نقدهای اصلاح‌طلبان جنبه هشدار دارد

نقدهای اصلاح‌طلبان جنبه هشدار دارد

برخی انتقادات اصلاح‌طلبان را بیشتر هشدار به دولت می‌دانند و معتقدند که بیش از نقد، به رئیس‌جمهور منتخب هشدار می‌دهند.

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره این موضوع با هم‌میهن گفت‌وگو کرده که در زیر آمده است:

*‌پزشکیان به دنبال انسجام و وحدت است اما در این شرایط که کابینه او مشخص نیست و حکم او به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب صادر نشده، انتقادات ریز و درشت چه جایگاهی دارد؟

به نظر من نقدی که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند جنبه هشدار دارد و به دلیل نگرانی از آینده کشور است. آنها هشدار می‌دهند که انتخاب‌ها به‌گونه‌ای نباشد که دوباره رویه سابق ادامه پیدا کند. اما نقدی که اصولگراها دارند، بیشتر جنبه فرصت‌طلبی دارد و مایل هستند که فرصت‌ها در کسب پست‌ها به آنها هم برسد.

*‌برخی معتقدند که باید به دولت اجازه دهیم تا جای خود را تثبیت کند، پس از آن انتقاد کنیم. افراد دیگری هم معتقدند قبل از انتخاب کابینه باید نقد کرد تا اشتباهی صورت نگیرد. دولت چهاردهم چه زمانی باید مورد نقد قرار گیرد؟

انتخابات مانند کاشتن بذر است. اگر الان نقد و نگرانی‌های خود را بیان نکنیم به راحتی نمی‌توان افراد را جابه‌جا کرد. کما اینکه آقای رئیسی هم بعد از دو سال به نتیجه رسید که باید برخی از افراد کابینه خود را جابه‌جا کند و دست به تغییر زد. به همین دلیل است که می‌گویم این نقد جنبه تهدید ندارد. بلکه کسب فرصت و استفاده از ظرفیت‌هاست برای دادن هشدار به دولت.

*‌آیا این نقدها زیرمجموعه مطالبه‌گری یا سهم‌خواهی هم قرار می‌گیرد؟

اصلاح‌طلبان سهم‌خواهی نمی‌کنند بلکه نگرانی خود را بروز می‌دهند و در واقع یک نوع جلوگیری از اتفاقات آینده است که می‌تواند دولت را به چالش بکشد. اما اصولگرایان عمدتاً سهم خود را از قدرت می‌خواهند، درحالی‌که دولت قبل هیچ‌وقت یک نیروی اصلاح‌طلب را به کار نگرفت و تنها جایی که از نیروهای قبلی استفاده شد سازمان «انرژی اتمی» بود.

‌*اصلاح‌طلبان در کارگروه‌ها حضور دارند چرا این دغدغه‌های خود را آنجا ابراز نمی‌کنند و انتقادات خود را عمومی کردند؟

اصلاح‌طلبان بر این عقیده‌اند که اگر نقدی می‌کنند برای این است که اگر بعدها اتفاق ناگواری رخ داد مشکلات را عنوان کرده باشند. اصلاح‌طلبان برای اینکه نگرانی‌ها به سطح جامعه تسری پیدا کند و پزشکیان نیز به آن توجه کند، دست به انتقاد می‎زنند. بسیاری معتقدند پزشکیان نتوانسته از مجموعه کسانی که مطرح هستند، انتخاب خوبی داشته باشد. اگرچه هنوز انتخابی صورت نگرفته است. سه مانع پیش روی آقای پزشکیان وجود دارد: اول، مداخلات و نظراتی که از سطوح بالاتر رخ می‌دهد. دوم، مطالبه مجلس و سوم، اشخاص هستند. اشخاص می‌توانند با دولت همراهی کنند. اما نیروهای سابق حذف و نیروهای جدید – که بیشتر به عنوان شاگردان مصباح مطرح هستند - به نهادهای مختلف اضافه شدند. در حقیقت این تفکر خود را در تمام نقاط تسری داده است. این جای نگرانی و نقد دارد که باید آن را به سطح جامعه تسری داد و اگر نیاز به تغییر بود، بدون مشکل انجام شود. این نیروها وابسته به تفکر خاصی هستند که خطرناک است. حداقل انتقادات اصلاح‌طلبان این است که جامعه این تفکر را می‌شناسد، چون معلوم نیست که دولت چقدر در تغییر موفق خواهد شد.

‌*هنوز کسی از سوی پزشکیان انتخاب نشده است. به نظر شما انتقاد در شرایطی که کابینه مشخص نشده، به قوت یا ضعف دولت می‌انجامد؟

این انتقادات بیشتر جنبه هشدار دارد وگرنه به عنوان تضعیف نمی‌توان از آن یاد کرد. نقدها در راستای آن است که پزشکیان بداند که افراد وابسته به این تفکر چگونه دندان تیز کرده‌اند. یادمان باشد که شب آخر آقای قاآنی انتخاب شد که با آقای جلیلی صحبت کند تا به نفع آقای قالیباف از انتخابات کنار برود. جلیلی بعد از آن جلسه گوشی خود را خاموش کرد و پاسخ هیچ کسی را نداد. چون طرفداران این تفکر تصمیم گرفته بودند که جلیلی رئیس‌جمهور شود. این تفکر – نه حاکمیت – بسیار خطرناک است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی