| کد مطلب: ۱۷۶۹۱

مسعود پزشکیان خطاب به نامزدهای رقیب:

اگر برجام بد است جایگزین‌تان چیست؟

اگر برجام بد است جایگزین‌تان چیست؟

مسعود پزشکیان در مناظره دوشنبه‌شب (۴ تیر ۱۴۰۳) که با موضوع سیاست خارجی برگزار شد، صحبت‌های خود را این‌طور آغاز کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که آن چیزی که بیشتر از همه باید دوست داشته باشی این است که حد وسط و حق را رعایت کنی؛ حقی که همه را فراگیر باشد و همه را ببیند و آن چیزی را ببینی که رضایت همه مردم است؛ این مسئله‌ای است که ما امروز در داخل درباره آن مشکل داریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: برجام برای دولتی است که برادران می‌گویند بد است و از او نقد می‌کنند و الان نیز به دنبال آن هستند که این برجام را به شکلی نهایی و حل کنند. برجام یک مزیتی بود که در دولت گذشته محقق شد اما با موانعی که ایجاد شد، نگذاشتند؛ دعوا بر سر این است که به نام من نباشد و به نام دیگری باشد؛ این از اختلافاتی است که موجب شد در بازه‌ای که دولت وارد شد برای حل برجام و همه چیز داشت حل می‌شد، همه چیز در حال حرکت به سمت جلو بود اما وقتی که اختلافات برای ما مشکل ایجاد کرد، روزبه‌روز وضعیت ما بدتر شد و الان می‌بینیم که مردم در چه حالتی هستند.

مزیت‌هایمان را از دست داده‌ایم

پزشکیان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: الان نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور است درحالی‌که ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند. کاری که شهید رئیسی در این رابطه انجام دادند قابل قدردانی است؛ او تلاش کرد مشکل را با همسایگان برطرف و برجام را نهایی کند ولی در حال انجام کاری هستیم که در این روند مجدداً به دلیل مشکلات داخلی نگذاشتیم آن اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم چراکه در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. ما با چین توافق‌نامه‌ای داریم که بیایند کار انجام دهند اما چرا کاری انجام نمی‌دهند؟ تا ما مشکلات‌مان را در ارتباطات بین‌المللی برطرف نکنیم آنها نیز برای ما کاری نمی‌کنند و این موضوع خیلی روشن است. اگر قرار باشد چین، عراق و روسیه با ما کار کنند باید ضوابط بین‌المللی را درست کنیم؛ ما به پیمان‌های بریکس و شانگهای پیوسته‌ایم اما چرا معاملات ما در مقایسه با دیگران قابل مقایسه نیست؟ ما باید سهم‌مان را از بازار با گفت‌وگو با همسایگان و همچنین وحدت و انسجام داخلی تامین کنیم.

چه کسانی از دیوار سفارت بالا رفتند؟

پزشکیان در ۵ دقیقه دوم بخش اول با تاکید بر اینکه من یک اصولگرا هستم اما به شدت معتقدم که برای آنکه به اصول برسیم، باید اصلاحات کنیم و کاملاً به اصلاحات معتقدم، گفت: اصولی که من بر آن معتقدم حق و عدالت است اما آن چیزی که در جامعه می‌بینیم، این است که حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانون‌هایی که باید همه مشارکت کنند، غیرممکن است که مملکت توسط یک جناح، دسته و گروه بتواند اداره شود. تا زمانی که مشکلات داخلی خود را حل نکنیم همه حرف‌هایی که می‌زنیم قابل اجرا نیست. پزشکیان با اشاره به مسئله قطع رابطه برخی کشورها مثل عربستان با ایران در دولت روحانی و انتقاد از برخی رفتارها گفت: چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ آیا اصلاح‌طلبان این کار را کردند؟

چه کسی سفارت عربستان سعودی را آتش زد و بعد در آنجا نماز خواند و در روزنامه‌های خود گفتند که ما دستاورد بزرگی داریم و بعد باعث شد که همه سفارتخانه‌ها جمع کنند و بروند یا اینکه رابطه خود را به شدت با ایران کاهش دهند؟ چه کسی این کار را کرد؛ معلوم است؟ الان از همان افرادی که از سفارتخانه‌ها بالا رفتند در پست‌های دولتی حضور دارند؛ چرا جلوی این‌ها رو نگرفتیم؟ پزشکیان با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار اینگونه نمی‌شود پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است؛ گفته می‌شد که اگر برجام و FATF نباشد ما مشکلات داخلی را برطرف می‌کنیم، خب چرا این مشکلات برطرف نشد؟ واقعیت این است که باید بپذیریم در ابتدا در داخل اختلافات را حل کنیم و این اختلافات را نیز نه پشت تریبون بلکه در جایی بنشینیم و آنها را برطرف کنیم. امکان ندارد بدون برجام و FATF، ارتباطات خود را حتی با کشورهای همسایه برطرف کنیم؛ شهید رئیسی نیز خودش به دنبال حل مشکل برجام بود؛ حال ما بخواهیم این موضوع را بچرخانیم و بگوییم ما انجام دادیم و شماها انجام ندادید فایده‌ای ندارد.

جایگزین‌تان برای برجام چیست؟

پزشکیان در فرصت ۵ دقیقه اول بخش دوم که به «تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی» اختصاص داشت، گفت: برادر عزیزمان آقای جلیلی در جلسه [مجلس] حضور داشت و در حال بحث بود؛ من گفتم که اگر ما برجام را نپذیریم، آلترناتیو و اقدام بعدی ما برای حل مسئله چیست؟ گفتند که نقشه نداریم؛ الان به خاطر همین روندی که در آن گیر کرده‌ایم هزاران میلیارد تومان و دلار ضرر می‌کنیم. من می‌فهمم که نمی‌فهمم اما مشکل این است که عده‌ای خیال می‌کنند که عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند؛ من در دوران تحصیل فرد بی‌سوادی نبودم چراکه همه مراتب را با رتبه‌های خوبی طی کردم و در امتحان بورد [تخصصی] رتبه دوم کشور شدم و اینگونه نیست که من بی‌سواد هستم بلکه چون ‌می‌فهمم، می‌گویم که کارشناس باید نگاه کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناسان باید برطرف کنند؛ این‌ها کجا دوره دیده‌اند و چند تا مشکل را حل کرده‌اند که حالا می‌خواهند برای مملکت نسخه بنویسند و می‌گویند که ما برای مملکت نسخه داریم. اگر می‌گویند که برجام بد است، اعلام کنند که دیگر برجام را ادامه نمی‌دهند چون بد است و سپس بگویند که چه راهی را خواهند رفت. همچنین اگر برجام بد است ترامپ می‌گفت که آن را آتش می‌زند و اسرائیل و نتانیاهو می‌گفتند که بدترین کاری است که انجام شده است، همچنین کشورهایی که با ما مسئله و دشمنی داشتند تلاش کردند که برجام را پاره کنند و در مجلس، برادران، برجام را آتش می‌زدند؛ چه فرقی میان این‌ها و آنها وجود دارد؟

وی افزود: مقام معظم رهبری [برجام] را به مجلس داده بودند تا [نمایندگان] نظر بدهند، ما نیز نظرمان را گفتیم؛  ایشان هر تصمیمی که بگیرند ما اطاعت می‌کنیم. وقتی ایشان می‌گویند نظر بده، من نظر خودم را صادقانه می‌گویم نه آنچه که در ذهنم تصور کنم نظر رهبری این نیست و آن است؛ ایشان از من نظر خواستند و من نظر دادم؛ الان نیز نظر من این است که ما باید برجام را حل و پیگیری می‌کردیم؛ برجام مزایایی داشت و معایبی نیز دارد و کسی نگفته که حتماً مزایا است.

با وفاق داخلی چه می‌کنید؟

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم گفت: بگویند که اگر برجام را نپذیرفتند چگونه می‌خواهند وفاق داخلی را درست کنند؟ چراکه ما الان در داخل دعوا داریم و با افرادی نیز دعوا داریم که مقام معظم رهبری درباره آنها می‌گفتند که صادق‌ترین، شجاع‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها هستند اما این‌ها می‌گویند که آنها خائن هستند؛ این افراد در حال رد کردن چیزی هستند که ترامپ و اسرائیل نیز همان را می‌گفتند؛ آنها نیز می‌گفتند ما هر کاری باید انجام دهیم تا نگذاریم برجام به نتیجه برسد و این‌ها نیز می‌گویند که ما نگذاشتیم برجام به نتیجه برسد؛ فرق این‌ها با آنها چیست؟ هر دو می‌خواستند برجام به نتیجه نرسد؛ حال اشکال ندارد، نشود، بگویند که برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم ما چیست؟ اختلافات داخلی را که داریم و در حال دعوا با یکدیگر نیز هستیم با سرمایه‌گذاران نیز مشکل داریم.

وی اظهار کرد: گام اول حل مشکلات این است که وحدت و انسجام داخلی را درست کنیم و دست از متهم کردن و خائن جلوه دادن یکدیگر برداریم. قدرت دفاعی ما باعث افتخار ماست و قدرت بازدارندگی کشور و کاری که سپاه و ارتش کردند باعث افتخار جامعه است و یکی از دلایلی که دشمنان نمی‌توانند علیه ما طمع کنند به خاطر قدرت بازدارندگی موشک و پهپاد ماست ما بخش دوم را داریم و باید بخش اول را هم داشته باشیم و تمایل و گرایش ما باید با مردم باشد؛ باید از مردم بپرسیم که چرا ما را قبول ندارند و نخبگان در حال خارج شدن از کشور هستند؟ به خاطر رفتار حاکمانه ما و امر و نهی‌هایی که داریم و به خاطر این است که تصور می‌کنیم عقل کل هستیم.

۵ دقیقه در برابر ۲۰ دقیقه

مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی چهارمین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع سیاسی-ایران در جهان امروز- برگزار شد، در فرصتی ۵ دقیقه‌ای گفت: الان فرصت جواب دادن من نیست چراکه ۴ نفر در مقابل من قرار دارند و فرصت ۵ دقیقه در برابر ۲۰ دقیقه مقداری جای بحث دارم و من امیدوارم که این برادران تا پایان حضور داشته باشند که اشکالی نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه «مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از اصول این سه‌گانه با سایر نامزدها متفاوت است»، اظهار کرد: من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم و عزت را نیز در بهبود زندگی مردم جست‌وجو می‌کنم؛ در یک کلام من سیاست خارجی را هم ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان و وسیله‌ای برای ایجاد فرصت در داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان کشورمان می‌دانم.»

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تاکید کرد: من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان‌ و نوه‌های‌شان به دور سفره هفت‌سین بنشینند و خاطرات شیرین بسازند نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها و موبایل‌هایشان دستی از آن سوی آب‌ها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمرشان را سپری کنند. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من فرو نشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود و من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات و آرامش روانی تک تک مردم ایران می‌خواهم و تلاش خواهم کرد که ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردای‌شان بتوانند برای فردای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

تانک و نقطه‌زن نیستم

وی گفت: من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری با کشورهای همسایه می‌خواهم و می‌خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر، صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا برای نسل‌های آینده خود کنند؛ من به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجی دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه براساس ارزش‌های برخاسته از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیر مومنان(ع) خواهد بود؛ مذهبی که به ما می‌آموزد که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند و یا در خلقت و آفرینش با تو برابر.

پزشکیان در پایان با بیان اینکه «قلب من با قلب ایرانیان می‌تپد من هزاران قلب را جراحی کردم»، مردم را مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: امروز قلب ایران، مادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است و من پزشک قلب هستم؛ آرامش‌بخش قلب آزرده شما خواهم شد؛ ای مردم دوست‌داشتنی، من تانک نیستم، من نقطه‌زن نیستم، من غلط‌انداز و لاف‌زن نیستم، من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی