| کد مطلب: ۱۴۴۱۷

جلسه مجلس و دولت درباره نرخ ارز

گروه سیاسی: محمدباقرقالیباف، روز گذشته در پی انتقادات و اعتراضات در صحن مجلس به افزایش قیمت ارز پس از سخنان حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه «این موضوع را از صبح چندین نفر دیگر هم مطرح کرده‌اند» اعلام کرد:«ما این جلسه را [جلسه‎ای با حضور دولتی‎ها درباره قیمت ارز] در صحن می‌گذاریم و ان‌شاءالله پیگیری می‌کنیم.»

پس از اینکه طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ و آغاز سال جدید شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت ارز در کشور بوده‎ایم؛ ضرورت اصلاح عملکرد دولت و تدبیر امور از سوی بسیاری از تحلیلگران مطرح شد و نگرانی از وضعیت معیشت مردم روزبه‌روز در میان دلسوزان نیز افزایش یافت. در این بین، روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس نطق میان‌دستور و تذکر خود را به همین موضوع اختصاص دادند و آخرین نفری که در این زمینه سخن گفت و در نهایت قالیباف در پاسخ به او از برگزاری جلسه‎ای در زمینه افزایش  بی‎رویه نرخ ارز واکنش نشان داد، حاجی دلیگانی بود.

او در این زمینه گفت:«این وضعیت ارز و سکه‌ای که دارد در کشور اتفاق می‌افتد [زندگی] همه مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است و به‌نوعی ترمز بریده است. حالا من نمی‌دانم در جلسه سران قوا چه مباحثی در این زمینه مطرح شده است اما این را مردم سوال می‌کنند که چرا این اتفاق بلافاصله پس از انتخابات مجلس دوازدهم رخ داده است.»

وی در ادامه افزود:«من خواهشم این است که به هر نحوی که صلاح می‎دانید جلسه‎ای برگزار شود و رئیس بانک مرکزی فراخوانده شود و پاسخ دهد که اگر ارز نداریم، چرا ارزپاشی می‌کند؟ و اگر ارز داریم چرا وضعیت قیمت این است؟»

همچنین پس از آن عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس هم در سخنانش به این موضوع پرداخت و گفت:«برخی نمایندگان در مورد افزایش قیمت ارز و دلار تذکراتی داشتند بنابراین نیاز است دولت به این موضوع توجه داشته باشد اگر ما تورم را کنترل نکنیم، تورم ما را کنترل می‌کند بنابراین نیاز است برای این موضوع چاره‌اندیشی شود تا وضعیت اقتصادی مردم بدتر نشود.»

پیش از این هم سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و سیدکاظم دلخوش‌اباتری، نماینده صومه‌سرا نیز به انتقاد از وضعیت گرانی‌ها و افزایش قیمت ارز به صورت تذکری شفاهی پرداختند، چنانکه میرتاج‌الدینی گفت: «ما در این زمینه پاسخی برای مردم نداریم؛ امروز کنترل تورم به‌عنوان یک دستورالعمل اصلی است اما چرا حاصل نمی‌شود و باید عوامل این موضوع خشکانده شود.»

وی در ادامه با بیان اینکه دولت طبق فرمایشات رهبری در زیرساخت‌ها کارهای چشمگیری انجام داده که قابل تقدیر است اما در رفع مشکلات معیشتی مردم توفیق لازم به دست نیامده، عنوان کرد: «باید به‌صورت همه‌جانبه برای کنترل تورم، اقداماتی انجام داد و یا برای حفظ قدرت خرید مردم از راهکارهایی مانند کالابرگ الکترونیکی که مصوب مجلس است، استفاده کرد».

علاوه بر این، سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد، مهرداد گودرزوندچگینی، نماینده مردم رودبار و علی‎اکبر علیزاده‌برمی، نماینده مردم دامغان در نطق میان‌دستور نیز در میان طرح موضوعات مختلف به نقد دولت درباره گرانی‎ها پرداختند. مثلا میرمحمدی با بیان اینکه دولت بعد از سپری شدن بیش از نیمی از عمر خود باید به این سوال پاسخگو باشد که چه اقدام مؤثری برای مقابله با تورم افسارگسیخته انجام داده است؟ یادآور شد:«حدود ۴ ماه پیش جلسه‌ای در مجلس برگزار شد که رئیس بانک مرکزی حضور یافت و راهکارهای خوبی ارائه شد اما متأسفانه این راهکارها مورد نظر قرار نگرفت. اگر دولت اقدامی انجام داده است، چرا تأثیر آن بر سفره‌های مردم محسوس نیست.»

در پی این سخنان، قالیباف در نهایت از برگزاری جلسه‌ای با دولت در آینده نزدیک خبر داد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی