| کد مطلب: ۲۲۱۳۱

ادهم السید تحلیلگر لبنانی در گفت‏‌وگو با هم‏‌میهن:

فکر نمی‏‌کنم حزب‌‏الله در آستانه فروپاشی باشد

فکر نمی‏‌کنم حزب‌‏الله در آستانه فروپاشی باشد

ادهم السید، تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که حزب‌الله در آستانه فروپاشی باشد، بلکه خود را برای چنین سناریویی آماده کرده بود، به این معنا که حزب بدون رهبری مرکزی یا حداقل در شرایط اضطراری سازمانی مانند آنچه اکنون می‌بینیم به فعالیت خود ادامه دهد.»

‌در روزهای پیش از شهادت سیدحسن نصرالله، اسرائیل در عملیات‌های مشابهی، بخش قابل توجهی از بدنه عملیاتی و سیاستگذاری حزب‌الله را هدف ترورهای خود قرار داده ا.ت، همین امر نیز موجب شده است تا بسیاری از تحلیلگران، بازسازی بدنه این حزب را بسیار سخت و حتی شاید غیرممکن تلقی کنند. این در حالی است که ایران نیز با توجه به شرایط پیش‌آمده همچون تهدید ارتش اشغالگر در خصوص هدف قرار دادن فرودگاه بیروت در صورت فرود هواپیمای ایرانی و کنترل مرز سوریه قادر به ارسال تسلیحات و حتی مستشار به لبنان نیست. دیدگاه تحلیلگران لبنانی به این مسئله چیست؟

حدود دو هفته است که حزب‌الله ضربه‌های بسیار شدیدی را متحمل شده است. با بمباران دستگاه‌های ارتباطی رادیویی (پیجر) آغاز شد و با ترورهای پی در پی تکمیل شد که جدی‌ترین آن ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بود. شکی نیست که این عملیات امنیتی بزرگترین چالش را برای حزب از زمان تأسیس آن ایجاد کرده است.

دشمن اسرائیلی توانست به یک شکاف امنیتی بزرگ دست یابد و پس از آن، ضربات به رهبران حزب را ادامه دهد. با وجود این، من فکر نمی‌کنم که حزب در آستانه فروپاشی باشد، بلکه خود را برای چنین سناریویی آماده کرده بود، به این معنا که حزب بدون رهبری مرکزی یا حداقل در شرایط اضطراری سازمانی مانند آنچه اکنون می‌بینیم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین به احتمال زیاد حزب روند تنظیم وضعیت داخلی خود را برای مقابله با وضعیت امنیتی جدید آغاز کرده است اما این ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.

بنابراین حزب در این مرحله به حمایت همه نیروهای مقاومت در منطقه نیاز خواهد داشت. این مرحله بسیار حساسی است و مسئولیت بزرگی بر عهده همه نیروهای مقاومت در لبنان، منطقه و جهان گذاشته که در کنار مقاومت لبنان بایستند و با تمام امکانات از آن حمایت کنند، زیرا شکست در نبرد در لبنان به معنای پیروزی برای پروژه آمریکایی- صهیونیستی در کل منطقه است که البته تاثیر زیادی بر موازنه‌های بین‌المللی خواهد داشت. اکنون باید سیاست تزلزل را کنار گذاشت و دشمن اسرائیلی را ریشه‌کن کرد.

‌حتی پیش از پیوستن حزب‌الله به جنگ در ۸ اکتبر سال گذشته، لبنان با بحران‌های سیاسی و اقتصادی فراوانی دست به گریبان بود. این جنگ چه تاثیری بر تعمیق آن بحران‌ها گذاشته است؟ نگاه خواص جامعه لبنان به تحولات یک سال اخیر چیست؟  

لبنان با یک بحران اقتصادی و مالی بسیار بزرگ وارد جنگ شد. اگرچه جنگ به مدت یک سال به درازا کشیده شد اما دولت لبنان هیچ کاری برای آماده شدن برای بدترین سناریو انجام نداد. بنابراین، هنگامی که امواج آوارگان جنگ آغاز شد، پناهگاه‌ها مجهز نشده بودند و هیچ طرح تخلیه‌ای وجود نداشت که چالش بزرگی بود که ابتکارات مردمی به آن پاسخ دادند. این نشان‌دهنده استقبال گسترده مردمی از مقاومت و انتخاب آن بود؛ به‌ویژه در مناطقی که حوزه نفوذ حزب‌الله محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر، لبنان از دیرباز بین حامیان مقاومت و ضدمقاومت تقسیم شده است و این پدیده جدیدی نیست و فکر نمی‌کنم در آینده تمام شود. در حال حاضر یک تقسیم‌بندی داخلی در این زمینه وجود دارد اما با تقسیم‌بندی‌ای که در طول جنگ جولای وجود داشت فاصله زیادی دارد. فکر می‌کنم نیروهای ضد مقاومت به درخواست آمریکا حرکت می‌کنند و در این شرایط سختی که ما داریم، کارزار خود را علیه مقاومت افزایش خواهند داد.

‌شهادت دبیرکل حزب‌الله به عنوان یکی از رهبران قدرتمند سیاسی، چه تاثیری بر جایگاه حزب‌الله و متحدینش در سیاست داخلی لبنان خواهد داشت؟  

شکی نیست که شهادت سیدحسن نصرالله تأثیر مهمی بر سیاست داخلی لبنان و در واقع در منطقه خواهد داشت. سیدحسن نصرالله یک سیاستمدار معمولی نبود و نفوذ او فراتر از لبنان بود. در سطح داخلی، غیبت سیدنصرالله بر موازنه سیاست داخلی تأثیر خواهد گذاشت، زیرا وی توانایی کنترل بازی سیاسی داخلی و حفظ موازنه‌های سیاسی را داشت و در بسیاری از بزنگاه‌ها، لبنان را از درگیری‌های داخلی خشونت‌آمیز در امان نگاه داشت. من معتقدم که غیبت سیدحسن نصرالله تاثیر بسزایی بر صحنه سیاسی لبنان و همچنین بر نفوذ سیاسی و مردمی حزب‌الله خواهد داشت.

‌مواضع احزاب و شخصیت‌های سیاسی را پس از اقدام اسرائیل در شهادت دبیرکل حزب‌الله چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

پس از ترور سیدحسن نصرالله بیانیه‌های زیادی در محکومیت این ترور جنایتکارانه صادر شد. تقریباً یک اجماع داخلی برای محکومیت این جنایت وجود دارد. در سطح رسمی، دولت این جنایت را محکوم کرد، همانطور که میشل عون، رئیس‌جمهور سابق و نبیه بری، رئیس مجلس، این جنایت را محکوم کردند. اکثر احزاب لبنانی نیز بیانیه‌هایی در محکومیت این جنایت صادر کردند. نصرالله در لبنان احترام زیادی دارد و مخالفانش قبل از متحدانش به او احترام می‌گذارند. در سطح مردمی، غم و اندوه زیادی در لبنان برای شهادت سیدحسن وجود دارد، همه مردم لبنان از تمامی طوائف، ضایعه بزرگی را که در نتیجه ترور سیدحسن نصرالله بر آن‌ها وارد شد، احساس می‌کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی