| کد مطلب: ۲۰۳۱۰

پزشکیان چهارشنبه به عراق سفر می‌کند

پزشکیان چهارشنبه به عراق سفر می‌کند

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در اولین سفر خارجی خود، به عراق خواهد رفت.

محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگویی با یک رسانه عراقی با اشاره به مناسبات مثبت دیپلماتیک بین بغداد و تهران درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق به‌عنوان اولین مقصد خارجی او گفت: «ما برای سفر رئیس‌جمهور به عراق در حال آماده‌سازی هستیم. این سفر به دلیل نقش عراق است؛ عراق نقش مهمی در حل مشکلات ایران با کشورهای همسایه از جمله عربستان داشت. تلاش‌های بغداد در راستای عادی‌سازی روابط با اردن و مصر و برخی کشورهای دیگر صورت گرفته است. ما روابط عمیق و ریشه‌داری با عراق داریم و روابطی خارج از این چارچوب نیست.» 

به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در اولین سفر خارجی خود عازم عراق خواهد شد. دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای یادداشت‌های همکاری امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است.  پزشکیان در این سفر همچنین به زیارت عتبات عالیات می‌رود و حضور در بصره و اربیل از بخش‌های احتمالی این سفر خواهد بود.

محمدکاظم آل‌صادق همچنین در این گفت‌وگو افزود: «توافق امنیتی بین شورای امنیت ملی دو کشور، دو سال پیش انجام گرفت که مهمترین مسئله آن کنترل مرزها و دور ساختن کُردهای جدایی‌طلب از مرزها و تبادل مجرمان و انهدام مقرهای آن‌ها بود. آن‌ها از مرزها دور شدند همچنین خلع سلاح این گروه‌ها نیز جزو این بندها بود. در اربیل و سلیمانیه اردوگاه‌های پناهندگی برای آن‌ها وجود دارد که می‌توانند بدون ارتکاب اقدام تروریستی علیه ایران در آنجا زندگی کنند.»  آل‌صادق گفت: «در واقع ما این کردهای جدایی‌طلب را مخیر کردیم که به اردوگاه‌های پناهندگی منتقل شوند و عملیات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام ندهند. کسانی که دست‌شان به خون آلوده نشده اگر بخواهند می‌توانند به ایران بازگردند و برخی دیگر اگر بخواهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند ما حمایت‌های کنسولی را ارائه می‌دهیم که از عراق خارج شوند.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی