| کد مطلب: ۱۹۴۲۴

برنامه‌های عراقچی

برنامه‌های عراقچی

سیدعباس عراقچی، دیپلمات نام‌آشنای کشورمان که به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت چهاردهم معرفی شده است، در برنامه‌ای که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داده، تاکید کرده است که دیپلماسی «فراگیر، فعال و اثرگذار» را در دستور کار خود دارد.

 در این برنامه به موارد متعددی اشاره شده‌است، از جمله اینکه هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، حمایت همه‌جانبه از محور مقاومت، تعامل «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت‌محور» با اروپا، جلوگیری از بازسازی امنیتی‌سازی اجماعی علیه ایران در شورای امنیت؛ و رفع شرافتمندانه تحریم‌ها با مذاکرات هدفمند و غیرفرسایشی از جمله محورهای برنامه عراقچی برای اداره دستگاه سیاست خارجی است. وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرده از «تمامی ظرفیت‌های سیاست خارجی برای خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های آنها» استفاده خواهد کرد و در جهت «رفع شرافتمندانه‌ی تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های یک‌جانبه، از طریق مذاکرات جدّی، هدفمند و غیرفرسایشی، با حفظ مواضع قطعی نظام» خواهد کوشید. توجه به حقوق و سهم ایران از کریدورها و را‌ه‌های ترانزیت یکی دیگر از برنامه‌های عراقچی است.

او در برنامه خود برای وزارت امور خارجه نوشته که برای «جلوگیری از تهی‌سازی ظرفیت‌های جغرافیایی کشور، به‌ویژه در دو حوزه حمل‌ونقل منطقه‌ای و ترانزیت بین‌المللی، و حوزه‌ی انرژی» خواهد کوشید و دیپلماسی انرژی را به طریقی مؤثر به کار خواهد گرفت. «تداوم روابط مستحکم با چین و روسیه، و گسترش همکاری با اقتصادهای نوظهور نظیر هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و برزیل»، «تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان، به‌خصوص در نقاط مرزی» و «کمک به مهار و حل معضلات اقلیمی و زیست محیطی از مسیر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، و توجّه ویژه به دیپلماسی آب» ازدیگر برنامه‌های سیدعباس عراقچی در مقام وزیر امور خارجه است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی