| کد مطلب: ۱۷۶۷۴

برجام هیچ جایگزینی ندارد

برجام هیچ جایگزینی ندارد

نماینده ایران در سازمان ملل در شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد که برجام بهترین گزینه باقی مانده است، هیچ جایگزینی ندارد و احیای آن واقعاً به نفع همه اعضای آن است.

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: «ما به بیانیه‌ای که توسط نماینده دائم اتحادیه اروپا ارائه شد توجه داریم. به‌رغم نقش اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، متاسفانه این بیانیه همچنان سیاسی، جانبدارانه و یک‌طرفه است. ما همچنین به گزارش اخیر دبیرکل (s/۴۷۱/۲۰۲۴) توجه داریم، که به درستی بیان می‌کند که ایالات متحده آمریکا نه به برجام بازگشته و نه تحریم‌های یکجانبه‌ای را که پس از خروج غیرقانونی آن در ۸ می‌‌۲۰۱۸ مجدداً اعمال شده بودند، لغو کرده است و از اعضای برجام، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، خواسته تا به گفت‌وگو و همکاری بپردازند.

با این حال، گزارش همچنان به دلایل اصلی وضعیت کنونی، مشخصاً: خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام و عدم موفقیت بعدیE۳/EU در انجام تعهدات خود ذیل این توافق، توجه نمی‌کند.»

ایروانی تاکید کرد: «امروز شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که زیربنای توافق هسته‌ای ایران است و تعهدات هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند، بحث کرد. این مصوبه قرار است در اکتبر سال آینده فسخ شود. بنابراین ۱۶ ماه آینده برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران بسیار مهم خواهد بود.»

پیش از این انگلیس، فرانسه و آلمان (E۳) پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص ایران و بررسی هفدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد درباره اجرای این قطعنامه و توافق هسته‌ای ایران بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش ایسنا، تروئیکای اروپایی ادعا کرده که «گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ایران – موسوم به برجام، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، که برخی از آنها غیرقابل برگشت هستند، برجام را ناکارآمد کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفدهمین گزارش خود در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و برجام با بیان اینکه آمریکا تحریم‌ها را از سال ۲۰۱۸ تاکنون تعلیق یا رفع نکرده و همچنین معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است، گفت: «من مجدداً از اعضای این توافق و آمریکا می‌خواهم که همه راه‌های موجود برای گفت‌وگو و همکاری را دنبال کنند.»

رابرت وود، سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، ایران را به انجام اقدامات عمدی جهت جلوگیری از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران که هیچ‌ هدف غیرنظامی ندارد، متهم کرد.  

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد که ایران «همچنان قابلیت دیده شدن فعالیت‌های هسته‌ای خود از سوی جامعه بین‌المللی را انکار می‌کند. این مانع از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده می‌شود و عامدانه فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس را مختل می‌کند.»

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست از برجام به‌عنوان « دستاورد بزرگ» یاد کرد و گفت که باید هرچه زودتر احیا شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی