| کد مطلب: ۱۰۹۰۸

دیپلمات‌ها

Jake-Sullivan جیک سالیوان

ادعای سالیوان درباره ایران

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد: «ایران باید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند، زیرا به آن‌ها سلاح می‌دهد. ما معتقدیم که ایران می‌تواند حملات حوثی‌ها را متوقف کند». «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به فلسطین اشغالی سفر کرده، گفت، مرحله جدیدی از جنگ غزه با ترور سران جنبش مقاومت حماس آغاز خواهد شد. سالیوان طی نشست خبری در سفارت آمریکا در قدس اشغالی توضیح داد: «ما متعهد به حمایت از اسرائیل در برابر حماس هستیم و این جنبش نباید بتواند دوباره اسرائیلی‌ها را هدف قرار دهد». وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما به‌عنوان شریک و دوست اسرائیل عمل می‌کنیم و برای آن شرط نمی‌گذاریم. تمایز قائل شدن اسرائیل بین غیرنظامیان بی‌گناه و حماس نه‌تنها یک موضوع اخلاقی بلکه یک موضوع استراتژیک است». وی در ادامه به مسئله هدف قرار گرفتن کشتی‌های صهیونیستی در تنگه «باب‌المندب» اشاره کرده و مدعی شد: «حوثی‌ها تهدیدی برای آزادی کشتیرانی در دریای سرخ هستند و ما با شرکای خود برای مقابله با این تهدید همکاری می‌کنیم». مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی ادعا کرد: «ایران باید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند، زیرا به آنها سلاح می‌دهد. ما معتقدیم که ایران می‌تواند حملات حوثی‌ها را متوقف کند». سالیوان با بیان اینکه پاسخ به تهدیدات در دریای سرخ باید از سوی جامعه بین‌المللی باشد نه فقط آمریکا، افزود: «ما در حال ایجاد ائتلافی برای حفاظت از آزادی دریانوردی در دریای سرخ و توقف تهدید حوثی‌ها هستیم».

Ali_Bagheri_Kani_(2021) باقری کنی

رایزنی باقری با همتای چینی‌

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به پکن سفر کرده است، روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، با «ما جاشو» معاون وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله نحوه ارتقای تعاملات و همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف بین‌المللی مانند حقوق بشر و تروریسم، مورد بحث قرار  گرفت. علی باقری و ما جاشو همچنین در خصوص آخرین وضعیت حاکم بر مذاکرات رفع تحریم‌ها و مسیر پیش رو به تبادل‌نظر پرداختند. معاونین وزارت خارجه‌های ایران و چین، ابعاد مختلف بحران جاری در غزه را نیز مورد بررسی قرار داده و ضرورت توقف فوری‌حملات و  ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم بی‌دفاع غزه را مورد تاکید قرار دادند.

محمدرضا_قرایی_آشتیانی

انتقاد به حضور آمریکا در دریای سرخ 

وزیر دفاع گفت: حضور آمریکا در دریای سرخ مشکلات‌شان را پیچیده‌تر می‌کند و این‌ها قطعاً کاری را نمی‌کنند که با مشکلات فوق‌العاده‌ای مواجه شوند. امیرمحمدرضا آشتیانی در واکنش به تلاش آمریکا برای ایجاد یک نیروی دریایی بین‌المللی در دریای سرخ با حضور ۴۰ کشور، اظهار کرد: منطقه دیگر فضای این را ندارد که کسی در آن بیش از این تردد کرده و تضارب نیرو داشته باشد. این‌ها هم قطعاً چنین کاری را نمی‌کنند و اگر بخواهند چنین بی‌عقلی‌ای انجام دهند با مشکلات فوق‌العاده‌ای مواجه خواهند شد. وی همچنین گفت: همه کشورها در این منطقه حضور دارند و امنیت باید با وجود کشورهای منطقه تامین شود. وزیر دفاع همچنین درباره امنیت خلیج‌فارس تاکید کرد:  این منطقه، منطقه ماست و ما روی آن منطقه‌ای که تسلط داریم، قطعاً کسی نمی‌تواند مانور بدهد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی