| کد مطلب: ۱۰۶۴۸

از جامعه چه خبر؟

Hashemi فاطمه هاشمی

دستور تصویب «سند ملی اوتیسم» را صادر کنید

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار توجه ویژه به بیماران طیف اوتیسم شد. در این نامه که یک نسخه از آن هم به دست هم‌میهن رسیده، تاکید شده است: «بنیاد امور بیماری‌های خاص دراین‌خصوص طی مکاتبه با ریاست محترم جمهور جناب آقای حجت‌الاسلام رئیسی مورخ 14/06/1401 با موضوع درخواست توجه ویژه به بیماران طیف اوتیسم، پیگیری اجرای سند ملی اوتیسم را انجام داده که تاکنون پاسخی دراین‌زمینه دریافت نشده است. لذا خواهشمند است به‌دلیل اینکه برای حمایت از بیماران، چندین وزارتخانه و سازمان باید همکاری نمایند و طبق اعلام وزارت بهداشت، سند ملی آماده شده و تاکنون اقدامی در راستای تصویب و اجرای آن صورت نگرفته، دستور پیگیری ویژه حضرتعالی درخصوص اجرای این سند صادر شود.» 

به گزارش هم‌میهن، در بخش دیگر این نامه تاکید شده است: «طبق آمارهای جهانی، تعداد بیماران اوتیسم در هر کشور حدود یک‌درصد از جمعیت آن را تشکیل می‌دهد و در کشور ایران این آمار حدود 800 هزار نفر است.» این بنیاد در نامه خواستار چند اقدام ازسوی دولت شده است: 

1. شناسایی به‌موقع، پوشش کامل برنامه‌های غربالگری در دوران نوزادی و تشخیص بهنگام و ارجاع موارد غربالگری‌شده، برنامه‌های آموزشی و توانبخشی،  برنامه‌های حمایتی  

2. امکان پذیرش مبتلایان

سطح یک اختلال اوتیسم در راستای آیین‌نامه تلفیقی – فراگیر در مدارس عادی آموزش‌‌وپرورش   

3. ایجاد مراکز آموزشی و نگهداری استاندارد برای مبتلایان به اوتیسم سطح‌های 2 و 3 

4. حمایت از بخش خصوصی جهت ایجاد امکانات آموزشی پیش‌دبستانی و....، تفریحی، نگهداری برای سطوح مختلف اوتیسم  

5. تمرکز بر حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی برای مبتلایان جهت کمک به اشتغال و کسب استقلال آنها و بازگشت به جامعه  

6. اشتغال مبتلایان که مهارت‌ها و حرفه‌های لازم را  دارند در وزارتخانه‌ها و نهادها  

7. آموزش مربیان درخصوص نحوه برقراری ارتباط، چگونگی رفتار با افراد دارای اوتیسم،  شناخت رفتاری این اشخاص در راستای خدمت‌رسانی تخصصی به بیماران اوتیسم 

8. اقدامات حمایتی از خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم و تدوین مشوق‌های مؤثر اجتماعی برای خانواده‌های بیماران  

9. اختصاص بودجه مناسب به سازمان‌های بیمه به‌منظور حمایت‌های بیمه‌ای و یارانه‌ای برای خدمات درمانی و توانبخشی مانند  گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی، خانواده‌درمانی، فیزیوتراپی، دارودرمانی مبتلایان به طیف اوتیسم.

Aloodegi-hava1

ادامه آلودگی تهران تا چهارشنبه 

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، باتوجه به نبود وزش باد قابل ملاحظه، شرایط برای انباشت ذرات آلاینده هوا مهیاست. ازاین‌رو کاهش کیفیت هوا در سطح استان و افزایش غلظت آلاینده‌ها در نواحی شهری و پرتردد، تا ظهر چهارشنبه مورد انتظار است. به گزارش ایسنا، براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران، از عصر چهارشنبه تا جمعه (۱۵ تا ۱۷ آذرماه) با گذر موجی از استان رخداد ناپایداری‌هایی به‌شکل افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده، در بعضی نواحی گاهی رگبار باران مورد انتظار است که بهبود کیفیت هوا در این مدت را در پی دارد. در بعضی ساعت‌های پنجشنبه و جمعه، وزش باد شدید در نیمه‌جنوبی و نواحی غربی پیش‌بینی می‌شود. همچنین از چهارشنبه تا پنجشنبه کاهش نسبی دما در سطح استان مورد انتظار است.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی