| کد مطلب: ۸۲۱۷
شوق پرواز با F-16

شوق پرواز با F-۱۶

سینا معتمدراد روزنامه‌نگار و مترجم اصرار و تلاش‌های زلنسکی مبنی بر تقویت نیروی هوایی اوکراین به جهت دریافت جت‌های آمریکایی F-۱۶ نهایتاً جواب داد. کرملین اما ه

سینا معتمد راد

سینا معتمدراد

روزنامه‌نگار و مترجم

اصرار و تلاش‌های زلنسکی مبنی بر تقویت نیروی هوایی اوکراین به جهت دریافت جت‌های آمریکایی F-16 نهایتاً جواب داد. کرملین اما هنوز واکنشی نشان نداده است. زلنسکی به وضوح خوشحال و ذوق‌زده عکسی از خود و مارک روته، نخست‌وزیر هلند را دیروز در مقابل یک F-16 منتشر کرد و گفت: « 42 جت گرفتیم و این تازه اولشه». وی با همسر خود مت فردریکسن نیز به‌طور نمادین سوار بر یک جت شدند و تصاویری از آنها ثبت شد. رئیس‌جمهور اوکراین که در رسانه‌های اجتماعی به‌طرز قابل‌توجهی حضور فعال دارد در یکی از پست‌های رسانه‌ای اضافه کرد که «به توافقی «برای تقویت سپر هوایی اوکراین» رسیده‌ایم. درواقع مارک روته و من بر سر تعداد F-16 هایی که پس از اتمام دوره آموزشی خلبانان و مهندسان ما به اوکراین منتقل می‌شوند به توافق رسیدیم.» هلند و دانمارک اعلام کرده‌اند که پس از اتمام دوره آموزشی خلبانی حداکثر 61 جت جنگنده F-16 را به اوکراین اهدا خواهند کرد. ولودیمیر زلنسکی دیروز از آشیانه جت‌های اف 16 در آندهوون هلند دیدار کرد. مته فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک نیز اعلام کرد برای آزادی اوکراین کشورش 19 هواپیمای جت ارائه خواهد کرد و امیدوار است شش جت در سال جدید، هشت مورد دیگر در سال آینده و پنج مورد باقی‌مانده نیز در سال 2025تحویل داده شوند. روته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور اوکراین در پایگاه هوایی آیندهوون گفت: «زمانی که شرایط چنین انتقالی برآورده شود، جت‌ها از انبارهای موجود تحویل داده می‌شوند. F-16 ها تا زمانی که خلبانان و خدمه زمینی به درستی آموزش نبینند، منتقل نمی‌شوند.» این فرآیند برای یادگیری مهارت‌های خلبانی شش ماه طول می‌کشد، به علاوه حدود چهار ماه دیگر برای خدمه خلبانی جهت یادگیری زبان انگلیسی فنی با استانداردهای لازم. در نتیجه انتظار نمی‌رود که جنگنده‌ها تا سال 2024 آماده انجام مأموریت‌های جنگی در اوکراین باشند که تا آن زمان جنگ می‌توانست به مدت دو سال ادامه داشته باشد. با این حال، اعلامیه‌های روز یکشنبه به این معنی است که جدول زمانی و تعهدات محکم‌تری برای انتقال F-16 ها نسبت به قبل وجود دارد. پیشرفت در زمینه انتقال F-16 به اوکراین در اوایل تابستان متوقف شده بود تا اینکه هفته گذشته مشخص شد که ایالات متحده نامه‌ای به دولت هلند و دانمارک ارسال کرده که مشخص کرده است از انتقال این جت‌ها به اوکراین حمایت می‌کند. زلنسکی نیز اشاره کرد هواپیماهایی که اوکراین از مراحل اولیه جنگ به دنبال آن بوده، به تقویت پدافند هوایی اوکراین و ضدحمله آهسته آن، کمک خواهد کرد. او گفت: هواپیما می‌تواند این روند را تسریع بخشد. ما در مورد پدافند هوایی صحبت می‌کنیم زیرا زمستان را در پیش داریم و بیش از هر کس دیگری در جهان درک می‌کنیم که زمستان بدون برق چگونه است. اوکراین نیروی هوایی کوچکی دارد که متشکل از هواپیماهای استاندارد شوروی است که می‌توانند روزانه ده‌ها یا چند ماموریت جنگی کم‌خطر را انجام دهند زیرا تعداد آنها از هواپیماهای مشابه روسی بیشتر است. اگرچه مسکو از جت‌های خود به‌طور نسبتاً محافظه‌کاری در مناطق خط مقدم استفاده می‌کند اما اندازه نیروی هوایی این کشور به این معنی است که تهدیدی بسیار بزرگ‌تر است. روز شنبه اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در تلویزیون ملی گفت که آموزش خلبانی از قبل آغاز شده است. روته، نخست‌وزیر هلند با این حال روز یکشنبه گفت که آموزش نظامی در آینده بسیار نزدیک آغاز خواهد شد. اگرچه ممکن است رزنیکوف به درس‌های زبان انگلیسی اشاره داشته باشد که به‌عنوان پیش‌نیاز تلقی می‌شود.

دیدگاه

ویژه تیتر یک
  • نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته در وین آغاز به کار کرد. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی تروئیکای…

  • هرچند تعبیر دوشنبه‌های ملاقاتی و سه‌شنبه‌های نظارتی و چهارشنبه‌های درایتی به طعنه به کار رفته اما اتفاقاً شاهد…

  • نمایندگان مجلس با تقاضای یک فوریت بررسی لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» با ۳۸ رأی موافق، ۲۰۷ رأی…

آخرین اخبار