پشت پرده رفتن ظریف/گفت وگو با ساسان کریمی درباره آنچه بر معاون راهبردی رئیس جمهور گذشت
روندهای داخل دولت میتوانست تسهیل بیشتری برای کار آقای ظریف فراهم کند. اما اینطور نبود. اگر اسم آن را مانعتراشی نگذاریم، حتی به نظر میرسید کملطفیهایی در دولت به وجود آمده است که باعث گلایه ایشان مبنی بر عدم حمایت در مقابل قانون مشاغل حساس شده بود. تشکیل یک معاونت جدید نیازمند حمایتهای بیشتری از طرف رئیسجمهور و دولت بود که متاسفانه انجام نشد.

ساسان کریمی، معاون سیاسی و بینالملل معاونت راهبردی ریاستجمهوری به هممیهن گفت: «روندهای داخل دولت میتوانست تسهیل بیشتری برای کار آقای ظریف فراهم کند. اما اینطور نبود. اگر اسم آن را مانعتراشی نگذاریم، حتی به نظر میرسید کملطفیهایی در دولت به وجود آمده است که باعث گلایه ایشان مبنی بر عدم حمایت در مقابل قانون مشاغل حساس شده بود. تشکیل یک معاونت جدید نیازمند حمایتهای بیشتری از طرف رئیسجمهور و دولت بود که متاسفانه انجام نشد.»
او با اشاره به اینکه ظریف تواضع و توان بسیار زیادی دارد، افزود: «بخشی را از منابع شخصی خود جبران کردند، اما به هر حال انباشت گلایهها باعث این اتفاق شد. لایحه اصلاح قانون مشاغل حساس متاسفانه طوری که مبنا بود تنظیم نشد و دستوراتی که صادر شده بود برای خارج شدن تابعیت قهری از این قانون، انجام نشد و دوستان در تنظیم پیشنویس لایحه دنبال حل مشکل خود بودند و به همین دلیل هم لایحه از مجلس برگشت چون تمام خوداکتسابیها و... که هدف قانون بود نیز در این اصلاحات لحاظ شده بود. در حقیقت حضور آقای ظریف را هزینه حل مشکل خودشان کردند. مشکل که به این شکل حل نمیشود و دوستانی که خود و فرزندانشان دارای تابعیت اکتسابی بودند به دنبال حل مشکل خود بودند. به همین دلیل هم از حل مشکلی که به ناحق برای آقای ظریف پیش آمده بود، خودداری کردند.»
کریمی در پاسخ به این سوال که آقای ظریف هزینه تعمیرات ساختمان معاونت را خود پرداخت کرده است؟ گفت: «هزینه تعمیر نه اما هزینه احداث یک سالن بزرگ ۸۰ نفره را پرداخت کرد؛ آنهم از منابع غیردولتی.»
او درباره استعفای ظریف تاکید کرد: «ایشان استعفا ندادند و تلقیاش این است که از کار کنار گذاشته شده است. این دو مفهوم خیلی متفاوت است. حال کسانی که میخواهند تقصیرات خود را بپوشانند یا افرادی که از همه گرایشها به غایت میترسند در تلاشند که برچسبهایی مانند دادن استعفا و... به ایشان بزنند. از سوی دیگر یکصدم این فشارهای داخل و خارج و برچسبهایی که ظریف متحمل میشود، باعث حذف شدن یا انصراف دادن هر کس دیگری در ایران میشود. میخواهند با این برچسبها و فشارها با ظریف مقابله کنند. چون توان مقابله از جنس دیگری را ندارند و تلاش میکنند ایشان را لوث کنند.»
معاون سیاسی و بینالملل معاونت راهبردی ریاستجمهوری تاکید کرد: «به هر حال آقای اژهای، رئیس قوهقضائیه ایشان را دعوت کرده و توضیحاتی که در مورد ارجاع پرونده از طرف مجلس به دیوان عدالت اداری دادند، این تلقی را برای آقای ظریف به وجود آورده که کنار گذاشته شده است و ایشان با این امر در واقع موافقت کردند. بنابراین این به معنی «استعفا» نیست.»
او با اشاره به اینکه از همان زمان ظریف به معاونت راهبردی هم نرفته است، گفت: «ایشان به دانشگاه برگشتند.» کریمی در پاسخ به این سوال که ظریف میتوانست چه نقشی را در دولت پزشکیان ایفا کند که به این همه فشار منجر شد؟ بیان کرد: «کشور ما دچار چالشها و ابرچالشها، بحرانها و ابربحرانهای جدی است که تعداد معدودی از جنس ناترازیها و... برای مردم محسوس شده و تعداد بیشتر و فقرات مهمتر آن در آینده محسوس خواهد شد و نیازمند نگاههای فرابخشی و فراموضوعی راهبردی است که یک توان ذهنی و اشراف نظری دقیق و خاصی میخواهد که من به جز آقای ظریف در دولت کنونی سراغ ندارم. تعداد نیروهای انسانی متخصصی که بتوانند طراحیهای راهبردی کلان داشته باشند، بسیار کم است که با افراد دیگر که به دنبال اقدامات جاری و روزمرهاند تفاوت بسیاری دارند. برای رفتن به سمت طراحی نوعی حل مسائل فرابخشی و فرامرزی کشور در افقهای راهبردی به یک تیم درجه اولی (که خلأآن در دولت کاملاً حس میشد) نیاز بود.»
معاون سیاسی و بینالملل معاونت راهبردی ریاستجمهوری تاکید کرد: «ظریف باید از مدار خارج میشد تا ضعفهای دیگران دیده نشود.»
کریمی در پاسخ به این سوال که موضع آقای پزشکیان درباره این استعفا چیست؟ گفت: «آقای پزشکیان در ابتدا با این برداشت آقای ظریف مخالف بود و با نظر آقای اژهای همراه نبود. تا جایی که شنیدم خواسته که ظریف برگردد اما شرایط داخلی دولت و حملات از خارج دولت در طول شش، هفت ماه گذشته به آقای ظریف، شرایط حمایت از ایشان را در چالش قرار داده است. ضمن آنکه آقای پزشکیان در ۷۲ ساعت گذشته موضعگیری علنی نکرده است و من شخصاً از این اقدام برداشتی مبنی بر عدم حمایت از ظریف دارم.»
او در پاسخ به این سوال که چرا دوگانههایی درباره موازیکاری با وزارت امورخارجه مطرح میشد؟ آیا کارگروه ویژه دیپلماتیک در معاونت راهبردی ایجاد شده بود؟ گفت: «معاونت راهبردی چهار تا معاون داشت از جمله، معاونت سیاسی و بینالملل، معاون اقتصادی زیربنایی، معاون اجتماعی و فرهنگی و راهبردهای ملی. وزن آقای ظریف در موضوعات بینالمللی طبیعتاً معاونت سیاسی و بینالملل را بیشتر نمایان کرده است. اگر آقای طیبنیا معاون راهبردی باشد طبیعتاً موضوعات اقتصادی رنگ بیشتری به خود میگیرد. علیایحال قرار نبود که موازیکاری صورت بگیرد و ما جلسات هفتگی به صورت مرتب با چند معاونت وزارت امورخارجه داریم.»
کریمی تاکید کرد: «آقای ظریف یک وجه شخصی هم دارد که حاصل توانمندی و سابقه ایشان است. ایشان معاون راهبردی بود اما نه به این معنی که الزاماً تمام معاونان در یک سطح رفتار کنند. اظهرمنالشمس است که به جای استفاده از این تواناییها، بیشتر از آن میترسیم و مرتب دنبال بحثهای سطحی هستیم مثل اینکه به یک بازیکن خوب مانند رونالدو بگوییم که گل نزن بگذار بقیه هم گل بزنند.»