| کد مطلب: ۲۴۳۳۶

بررسی اظهارات دیروز رئیس قوه قضائیه و حملات اخیر به مجمع محققین و مدرسین قم

فشار بر اصلاح‌طلبان حوزه

فشار بر اصلاح‌طلبان حوزه

مجمع مدرسـین و محققین حوزه علمیه قم در واکنش به توهین ها و حملات به بیانیه شــان موضع خود را مشخص کرده و اعلام کردند که جنایات صهیونیست را محکوم می کنند و با انتشار این بیانیه به دنبال کاهش تنش در منطقه، پایبندی به امضای «بازگشت به مرزهای فلسطین در سال ۱۹۶۷» توسط حسین امیرعبدالهیان– وزیر سابق امور خارجه ایران – در سازمان ملل، تشکیل دولت فلسطین و البته حفظ ایران از خطر جنگ بوده اند. انتشار این بیانیه حتی سایت مجمع مدرسین را هم از دسترس خارج کرد.

«برخی افراد که عنوان محقق و استاد حوزه را دارند، مبادرت به اقداماتی می‌کنند که خلاف امنیت است.» این جمله‌ای است از صحبت‌های غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا که بدون آوردن نام مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، بیانیه آنها را خطاب قرار داده و ادامه داد: «آنها در کمال تعجب و درحالی‌که رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی طی بیش از یک سال اخیر شنیع‌ترین و بعضاً بی‌سابقه‌ترین جنایات را علیه مردم فلسطین و لبنان مرتکب شده است، اظهارات و حرف و نظری را ابراز می‌کنند که در مقطع فعلی، بسیار سنگین و ثقیل و ناخوشایند است. آیا آنها این همه جنایات صهیونیست‌های درنده علیه مردم و کودکان و بیماران را در غزه و جنوب لبنان نمی‌بینند؟ علی‌ایحال دادسرای ویژه روحانیت به تشکلِ مزبور اخطار کرده که درصدد اصلاح حرف و نظر ناصواب خود برآید، اما اگر این کار را نکنند، حتماً با آن‌ها برخورد می‌شود. به دادستان ویژه روحانیت قم نیز تاکید کرده‌ام که چنانچه اصلاح و جبران از ناحیه تشکل مزبور صورت نگرفت، برخورد مقتضی در قبال آن، اعمال شود.» رئیس عدلیه در حالی از جبران می‌گوید که مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در واکنش به توهین‌ها و حملات به بیانیه‌شان موضع خود را مشخص کرده و اعلام کردند که جنایات صهیونیست را محکوم می‌کنند و با انتشار این بیانیه به دنبال کاهش تنش در منطقه، پایبندی به امضای «بازگشت به مرزهای فلسطین در سال ۱۹۶۷» توسط حسین امیرعبداللهیان – وزیر سابق امور خارجه ایران – در سازمان ملل، تشکیل دولت فلسطین و البته حفظ ایران از خطر جنگ بوده‌اند. انتشار این بیانیه حتی سایت مجمع مدرسین را هم از دسترس خارج کرد.

بیانیه‌ای جنجالی؟

۳۰ مهرماه امسال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه در راستای محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران و تسلیت شهادت یحیی سنوار بیانیه‌ای منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت: «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به کشور لبنان، از کشورهای اسلامی، شخصیت‌های تأثیرگذار و نهادهای بین‌المللی انتظار دارد با ورود به این مسأله، مانع استمرار تجاوز رژیم صهیونیستی و ایجاد درد و رنج بیشتر برای مردم لبنان و فلسطین شوند. این مجمع، بازگشت این رژیم به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷ و تشکیل دولت مستقل فلسطین را راه‌حل برون رفت از این بحران می‌داند.»

بخشی که آنها می‌خواهند دولت فلسطین در مرزهای قانونی خود تشکیل شده و جنگ خاتمه دهند اما به مذاق بسیاری خوش نیامده و آن را به رسمیت شناختن اسرائیل تفسیر کردند. آنها با حمله و توهین به این مجمع سعی کردند آن را جعلی بخوانند درحالی‌که به گفته آیت‌الله محمدعلی ایازی، این مجمع ثبت شده است و فعالیتش قانونی است در حالی که «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» ثبت نشده است.

انحلال مجمع مدرسین قم

بیانیه علمای اصلاح‌طلب با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. جمعی از نیروهای بسیجی و سوپرانقلابی روبه‌روی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بعد از نمازجمعه قم به دلیل حمایت از راه‌حل دو‌کشوری در مسئله فلسطین تجمع کردند. حجت‌الاسلام علی‌اصغر مجتهدزاده، مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور و عضو بسیج اساتید حوزه علمیه قم اما از انحلال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم سخن گفته و تاکید کرد: «کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درخواست انحلال این تشکل اصلاح‌طلب را تصویب و برای صدور رأی نهایی به دستگاه قضایی ارسال کرد ولی از دهه هشتاد تاکنون نتیجه‌ای اعلام نشده است. ‎بدل «جامعه مدرسین حوزه علمیه» یعنی مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ی علمیه‌ قم، متشکل از روحانیونی است که در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی در قم فعالیت خود را آغاز کرد.»

حمله کیهان به مجمع مدرسین

اما این تنها واکنش‌ها به بیانیه مدرسین نیست. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان هم به آن پرداخته و در سرمقاله دوم آبان روزنامه کیهان با «ماشین تبلیغات دشمن»، «من‌درآوردی» و «جعلی» خواندن این مجمع نوشت: «گروه موسوم به «‌مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم‌»! که با انگیزه ایجاد یک «‌جریان موازی» در مقابل «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» تشکیل شده بود، به بهانه رخدادهای اخیر در غزه و لبنان و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، بیانیه‌ای صادر کرده و در آن به گونه‌ای وقاحت‌آمیز و شرم‌آور، موجودیت رژیم جعلی اسرائیل را به‌رسمیت شناخته است! به بیان دیگر در پوشش نام «‌من‌درآوردی» مجمع مدرسین حوزه علمیه قم! به مقابله با اسلام و حمایت از صهیونیست‌ها برخاسته است.»

حمایت اسماعیل هنیه از صهیونیست‌ها؟

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در یادداشتی با عنوان «اتهام و اهانت کیهان به مجمع مدرسین یا اسماعیل هنیه؟» نوشت: «اسماعیل هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس یازده آبان سال پیش به صراحت اعلام کرد: «آماده مذاکره سیاسی برای راه‌حل دو کشوری با پایتختی قدس هستیم.» آیا از نظر حسین شریعتمداری، اسماعیل هنیه هم به «مقابله با اسلام و حمایت از صهیونیست‌ها» برخاسته بود؟» آذر منصوری، دبیرکل جبهه اصلاحات نیز در صفحه شخصی ایکس خود نوشت: «درحالی‌که شهریور ۱۴۰۲ در زمان دولت سیزدهم، ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه‌ای رای مثبت داد که مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت می‌شناسد، این حمله به بیانیه مجمع محققین و مدرسین قم چه توجیهی دارد؟»

خائن یا جاعل؟

سعید جلیلی، عضو شورایعالی امنیت ملی نیز در هفتادوسومین جلسه‌ حکمت سیاسی اسلام در قرآن، گفت: «گروهی که تمام حیثیتش از انقلاب و امام است، آبروی خودش را - اگر آبرویی دارد - خرج مشروعیت‌بخشی رژیم صهیونسیتی بکند که امروز همه به وحشی، اشغالگر بودن آن اذعان دارند. در این بزنگاه؟ بگوید او هم بیاید در مرز خودش؟ عجب. امیدوارم این را تکذیب کنند. زمانی که می‌گویند در این جبهه بزرگ همه باید هم‌بستگی داشته باشیم، آنهایی که خود را منتسب به این افراد می‌دانند برائت بجویند. کسی که بخواهد به چنین رژیمی مشروعیت بدهد، اگر خائن نباشد حتماً جاعل است.»

اتهام‌زنی با لباس روحانیت؟

سیداصغر ناظم‌زاده قمی نیز با اعلام اینکه ۷ سال است از مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم استعفا داده، طی بیانیه‌ای تاکید کرد: «آیا درست است که شما افرادی را متهم می‌کنید که سال‌های طولانی است عضو مجمع نیستند. شما که لباس روحانیت برتن دارید و سال‌ها در حوزه بوده‌اید، درست است قلم بردارید و چشم‌بسته جمعی را که در جریان موضوع مورد بحث شما نبوده‌اند متهم کنید؟!»

او در ادامه نوشت: «فاجعه‌بارتر در مسیر راهپیمایی مردم قم بعد از نمازجمعه که علیه اسرائیل برپا شده بود، حدود ۳۰ نفر خانم و جوان و بعضی افراد مسن از آن انبوه جمعیت به طرف محل مجمع مدرسین و محققین سرازیر می‌شوند و هر رطب و یابسی بر دهان‌شان می‌آید به زبان جاری می‎کنند. زشت‌تر آنکه در غروب همان روز جمعه، چند نفر ناشناس شیشه‌های درب را شکسته و فرار می‌کنند. آیا این رفتارها شرعی و قانونی است؟»

رای دولت قبل به قطعنامه سازمان ملل

آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی، یکی از اعضای این مجمع نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران به حملات صورت‌گرفته پاسخ داده و تاکید کرد: «سازمان ملل قطعنامه‌ای برای «بازگشت به مرزهای فلسطین در سال ۱۹۶۷» صادر کرده است و مرحوم امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم هم به آن رأی مثبت داده است. این افرادی که الان سخن گفتن از لزوم بازگشت به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ را خیانت می‌دانند، نمی‌دانم چرا در آن زمان به ایشان و دولت مورد علاقه‌شان ایرادی نگرفتند. به نظر ما، آن موضع قابل دفاع بود.»

او درباره سخنان شریعتمداری گفت: «آقای شریعتمداری هر روز از این حرف‌ها می‌زند. ۲۰ - ۳۰ سال است علیه مجمع از این سخنان بسیار می‌گوید. نه‌تنها درباره مجمع، بلکه درباره بسیاری از شخصیت‌های موجه علمی، سیاسی و سرمایه‌های اجتماعی مانند آقای خاتمی، تمام جریان اصلاحات و هر اندیشه‌ای که به ساز او نباشد، این موضوعات را مطرح می‌کند. این حرف‌ها که مهم نیستند. مجمع مدرسین یک تشکیلاتی رسمی، قانونی و نهادی حوزوی و ریشه‌دار است. این مجمع بیش از ۳۰ سال پیش در قم تاسیس شده است و هدف از تاسیس آن، این بوده است که در حوزه‌ای که متکثر است، نباید تنها یک صدای خاص از آن بلند شود.»

آیت‌الله ایازی در واکنش به صحبت‌های جلیلی نیز تاکید کرد: «ایشان در جایگاهی نیستند که در این باره اظهارنظر کنند. جامعه مدرسین و مجمع مدرسین دو تشکیلات حوزوی بوده و هستند و مانند یکدیگر به عنوان حزب سیاسی مطرح نیستند، هرچند موضع‌گیری سیاسی هم دارند. این دو با همدیگر فرقی ندارند. آقای جلیلی و دوستان‌شان که نباید انتقام شکست خود در انتخابات را از مجمع بگیرند. توصیه ما به ایشان این است که سعی کنند به دولت وفاق در راستای تحقق اهداف دولت، کمک کنند.»

مجمع اسرائیل غاصب را به رسمیت نمی‌شناسد

Fazel Meybodi

محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با هم‌میهن به صراحت تاکید کرد که این مجمع اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. او پاسخ به این سوال که آقای اژه‌ای خواهان جبران مجمع شده است، این جبران چگونه انجام می‌شود؟ گفت: «این نیاز به یک تصمیم جمعی است و حتماً مجمع طی جلسه‌ای به این موضوع می‌پردازد.»

فاضل‌میبدی افزود: «هیچ‌کدام از اعضای مجمع اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند. همه بر این باورند که این رژیم غاصب و اشغالگر قدس است اما مجمع به دنبال پایان جنگ غزه و خونریزی است. موضوع ما تشکیل کشور فلسطین است نه اینکه اسرائیل را به رسمیت بشناسد. به نظر منتشرکنندگان بیانیه، تشکیل کشور فلسطین زنان، کودکان و مردان فلسطین را نجات می‌دهد. این همان چیزی که در سازمان ملل مطرح شده و بسیاری از کشورها آن را امضا کرده‌اند. ما رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسیم چراکه یک رژیم غاصبی است که انگلیس‌ها تاسیس کردند. منطقه خاورمیانه هم از زمان به وجود آمدن این رژیم امنیتی به خود ندیده است. مرحوم امام نیز تاکید کردند که اگر جلوی آن را نگیریم می‌خواهد تمام خاورمیانه را بگیرد. کدام عاقلی رژیمی را به رسمیت می‌شناسد که به لبنان و غزه تجاوز کرده و اگر به آن رو دهیم به کشورهای دیگر هم تجاوز می‌کند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی