| کد مطلب: ۲۲۸۷۶

جنگ غزه گران‌ترین جنگ تاریخ اسرائیل

جنگ غزه گران‌ترین جنگ تاریخ اسرائیل

وزیر دارایی اسرائیل در آخرین اظهارنظر خود، جنگ یک‌ساله غزه که از هفت اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و همچنان ادامه دارد را، گران‌ترین جنگ در تاریخ این رژیم دانست و اعلام کرد که این تجاوز نظامی تاکنون بیش از ۶۶ میلیارد دلار هزینه داشته است.

گروه خبر: وزیر دارایی اسرائیل در آخرین اظهارنظر خود، جنگ یک‌ساله غزه که از هفت اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و همچنان ادامه دارد را، گران‌ترین جنگ در تاریخ این رژیم دانست و اعلام کرد که این تجاوز نظامی تاکنون بیش از ۶۶ میلیارد دلار هزینه داشته است.

این وزیر کابینه نتانیاهو که یکی از عناصر راست افراطی اسرائیل و از حامیان ادامه جنگ است، در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که در حال حاضر دامنه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کرده و به لبنان نیز رسیده است. 

به گزارش ایسنا، «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی با بیان اظهارات مذکور گفت: همه ما نیاز به تأمین مالی این جنگ را احساس خواهیم کرد و این برای ما آسان نخواهد بود. در همین حال، «گاد لیور» روزنامه‌نگار اقتصادی وب‌سایت صهیونیستی «وای‌نت» در واکنش به اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت اظهارات اسموتریچ در مورد وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی فاقد درک اقتصادی و دور از واقعیت است.

او با اشاره به این حرف اسموتریچ که گفته بود گزارش آژانس «مودیز» سخیف است و اقتصاددانان در لندن رژیم صهیونیستی را به دلیل کاهش رتبه اعتباری نکوهش نخواهند کرد، گفت، این اظهارات وزیر دارایی ممکن است شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری را به ادامه کاهش رتبه‌بندی رژیم صهیونیستی تشویق کند. حتی اطلاعات اسموتریچ در مورد محل اصلی آژانس مودیز و مدیریت آن صحیح نیست.

این روزنامه‌نگار گفت: در شرایط خطرناکی که در دوره اسموتریچ برای اقتصاد رژیم صهیونیستی پیش آمد، این وزیر تندرو صهیونیست به دلیل ناآگاهی کامل خود جرأت می‌کند کلمات تند را در حمله به شرکت‌های رتبه‌بندی بیان کند. موضوع نگران‌کننده این است که کسی که در رأس سیستم اقتصادی رژیم قرار دارد، هیچ درکی از عملیات حساس و پیچیده اقتصادی ندارد.

در همین راستا، وی افزود: «هیچ اقتصاددانی در اسرائیل یا در جهان وجود ندارد که معتقد باشد اقتصاد اسرائیل در یک سال گذشته مسئولانه مدیریت شده است.»

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت «استاندارد اند پورز» بزرگ‌ترین شرکت رتبه‌بندی اعتباری در جهان، دوم اکتبر اعلام کرد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی کاهش یافته است و روند اقتصادی رژیم رو به کاهش خواهد بود. چند روز پیش از آن هم آژانس مودیز رتبه اعتباری این رژیم را در حال کاهش اعلام کرده بود. 

 ارائه مدارک جدید نسل‌کشی اسرائیل 

پرونده حقوقی شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به خاطر اقدام به نسل‌کشی در غزه همچنان در جریان است. رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، از قصد کشورش برای ارائه مدارک جدید در پرونده «نسل‌کشی» که علیه رژیم اشغالگر در دیوان بین‌المللی دادگستری تشکیل شده است، خبر داد. به گزارش ایسنا، «سیریل رامافوسا»، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در اظهاراتی به مناسبت یک‌سالگی تجاوزات اشغالگران به غزه افزود: «شواهد جدید را در اکتبر امسال به دادگاه بین‌المللی ارائه خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد که دادخواستی که کشورش به «دیوان بین‌المللی دادگستری» ارائه می‌کند حاوی «شواهد مفصل» است که ثابت می‌کند رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه نسل‌کشی کرده است. او از اشغالگران خواست تصمیمات موقتی که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه، مارس و مه ۲۰۲۴ در همین مورد صادر شد، اجرا کنند.  در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴، دیوان بین‌المللی دادگستری دستور داد اقدامات موقتی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اشغالگر اسرائیل اتخاذ شود و اعلام کرد که این رژیم ناقض کنوانسیون بین‌المللی برای جلوگیری از نسل‌کشی است.

دستگیری یک جاسوس در ضاحیه بیروت

درحالی‌که درگیری زمینی میان اسرائیل و حزب‌الله در  جنوب لبنان جریان دارد و مناطق مختلف این کشور نیز زیر بمباران است، رسانه‌های لبنانی از دستگیری یک جاسوس اسرائیلی خبر دادند. به گزارش تسنیم، این فرد زمانی که دستگیر شد، گذرنامه انگلیسی به همراه داشت که در بازجویی مشخص شد که صهیونیست است و به همراه خبرنگارانی که طی دو هفته گذشته وارد لبنان شده، در پوشش خبرنگار وارد شده است.

هنگام بازجویی این فرد، گذرنامه اسرائیلی وی با نام یهوشع ترتکویسکی متولد ۱۹۸۲ آمریکا از او به دست آمد. به گفته این منابع، دستگیری این فرد زمانی صورت گرفت که مقاومت (حزب‌الله) متوجه شد که طی روزهای اخیر برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای غربی اقدام به بازدیدهای روزانه در ضاحیه جنوبی بیروت و مناطق مشخصی به بهانه بررسی میزان ویرانی‌ها می‌کنند.

طولی نکشید که کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات این رژیم خبر دستگیری یک تبعه اسرائیلی در جنوب بیروت را تایید کرده‌ است که دوتابعیتی بوده و در پوشش خبرنگار وارد لبنان شده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی