| کد مطلب: ۲۲۵۲۹

مکرون: ارسال تسلیحات را به اسرائیل متوقف کرده‌‏ایم

مکرون: ارسال تسلیحات را به اسرائیل متوقف کرده‌‏ایم

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با شبکه رادیویی فرانس‌اینتر اعلام که فرانسه دیگر سلاحی به اسرائیل ارسال نمی‌کند و خواستار توقف ارسال سلاح به اسرائیل برای استفاده در جنگ غزه از سوی دیگر کشورها شد.

رئیس‌جمهور فرانسه در این مصاحبه که روز سه‌شنبه و پیش از عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل در واکنش به ترورهای اخیر انجام شده‌بود، گفت: «فکر می‌کنم که امروز اولویت بازگشت به راهکار سیاسی باشد و اینکه ما ارسال سلاح برای استفاده در جنگ غزه را متوقف کنیم.» 

 وی تاکید کرد که فرانسه دیگر سلاحی به اسرائیل نمی‌فرستد. این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی نظامی اسرائیل در چارچوب یک توافقنامه ۱۰ ساله، سالانه بیش از ۳/۴ میلیارد یورو تسلیحات به اسرائیل ارسال می‌کند.  دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا جز در یک مورد در بهار امسال که اعلام کرد ارسال یک محموله بمب به اسرائیل را تعلیق کرده‌است، تاکنون از توقف کمک نظامی به اسرائیل به عنوان اهرم فشاری برای آتش‌بس و توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده نکرده‌است.

بریتانیا، دیگر متحد اسرائیل هم همچنان به صورت گسترده به اسرائیل سلاح ارسال می‌کند، اخیراً بررسی مجدد برخی از مجوزهای صادرات تسلیحات به اسرائیل را آغاز کرده‌است، اما از مجموع ۳۵۰ مجوز صادرات سلاح ماه گذشته تنها اعلام کرده‌است که ۳۰ مجوز صادرات سلاح را به دلیل احتمال استفاده از این تسلیحات در نقض مقررات بین‌المللی بشردوستانه باطل کرده‌است.

رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به عملیات نظامی گسترده اسرائیل در لبنان گفت: «اولویت کنونی اجتناب از تشدید تنش‌ها است. مردم لبنان نباید قربانی شوند و لبنان نباید به غزه جدید تبدیل شود.» براساس اعلام وزارت بهداشت لبنان در دو هفته گذشته از زمان آغاز حملات گسترده اسرائیل به لبنان بیش از ۲۰۰۰ شهروند لبنانی در حملات اسرائیل کشته‌شده‌اند.

  به گفته نخست‌وزیر لبنان، حملات اسرائیل به لبنان بزرگ‌ترین موج آوارگان در تاریخ لبنان را رقم زده‌است و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از شهروندان لبنانی از محل سکونت خود آواره شده‌اند. روز گذشته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان لبنان و آوارگان سوریه‌ای از وحشت حملات اسرائیل به خاک لبنان به سوریه پناه برده‌اند.

امانوئل مکرون با انتقاد از اینکه به‌‌رغم درخواست‌های مکرر جامعه جهانی هنوز آتش‌بسی در غزه شکل نگرفته‌است گفت: «من فکر می‌کنم کسی صدای ما را نمی‌شود. من چند بار مستقیم به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده‌ام که فکر می‌کنم ادامه این روند اشتباه باشد، به‌ویژه برای امنیت خود اسرائیل در آینده.» 

مکرون با اشاره به اعتراض‌های گسترده در سراسر جهان به استمرار جنگ در غزه گفت: «این را به وضوح در افکار عمومی خودمان می‌بینیم، و به شکل حتی وحشتناک‌تری در افکار عمومی منطقه می‌بینیم، این در واقع یک احساس نفرت است که از این وضعیت تغذیه می‌شود.» همزمان با این اظهارات امانوئل مکرون، هزاران معترض در مرکز پاریس تجمع کردند و خواهان پایان جنگ در غزه شدند. در آستانه یک‌سالگی جنگ در غزه در دیگر نقاط اروپا از جمله رم، بروکسل، لندن و آتن روز شنبه تجمع‌های اعتراضی در انتقاد از استمرار جنگ در غزه برگزار شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی