| کد مطلب: ۱۹۱۷۸

رایزنی‏‌های دیپلماتیک در منطقه ادامه دارد

رایزنی‏‌های دیپلماتیک در منطقه ادامه دارد

گروه خبر: زمان دقیق و نوع پاسخ ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران هنوز مشخص نیست اما وقوع آن قطعی شده است. در حال حاضر رایزنی‌ها، تحرکات و تبادل پیام‌های دیپلماتیک داخل و خارج ایران جریان دارد.

برنامه‌های وزارت خارجه

روز گذشته، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی به دعوت علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه به خیابان ملل متحد و میدان مشق رفتند. باقری در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران بیان کردم که بی‌تفاوتی در برابر بی‌عدالتی موجب بی‌عملی و انفعال می‌شود و بی‌عملی باعث جری‌تر شدن جنایتکار، و اندکی بعد شاهد عادی‌سازی جنایت و ابتذال شر خواهیم شد.» سرپرست وزارت امور خارجه در بخش دیگری نوشت: «ترور بزدلانه اسماعیل هنیه، مصداق روشن قتل خودسرانه و نقض فاحش حقوق‌بشر است. چنین تعرض و تعدی‌ای به هیچ عنوان نمی‌تواند بدون پاسخ بماند. پاسخ ایران قطعی و قاطع خواهد بود.»  رسانه امنیتی نورنیوز نیز درباره این دیدار نوشت: «امروز سفیر و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران برای نشست با سرپرست وزارت خارجه کشورمان فراخوان شده‌اند. برگزاری این جلسات با توجه به اراده جدی ایران برای پاسخگویی به شرارت اخیر رژیم تروریست اسرائیل، می‌تواند پیام مهمی تلقی شود.» سرپرست وزارت خارجه در ادامه برنامه‌های روز گذشته، با وزیر خارجه اردن که گفته می‌شود به دعوت او و برای رایزنی درباره تحولات اخیر به تهران سفر کرده دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری عصر دیروز در دفتر جنبش حماس در تهران نیز حاضر شد. او در تماس تلفنی با وزیر خارجه بحرین نیز بر حق ایران برای واکنش به اقدام اسرائیل، تاکید کرد.

سفر شویگو به تهران

هیئت بلندپایه روسیه به ریاست «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز بعدازظهر دیروز وارد تهران شد. آن‌طور که ایسنا گزارش داد، هیئت بلندپایه روسیه به ریاست «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه روز دوشنبه به دعوت «علی‌اکبر احمدیان»، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در تداوم همکاری‌های راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه وارد تهران شد. این مقام امنیتی روس ابتدا با احمدیان دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران دیدار کرد و سپس به ملاقات سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان رفت. به گزارش فارس، سرلشکر باقری در این دیدار گفت: «روابط ایران و روسیه راهبردی، عمیق و بلندمدت است و با تغییر دولت‌ها دچار اختلال نخواهد شد. آمریکا به‌خوبی می‌داند که جهان از قدرت تک‌قطبی خارج شده. از همکاری‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و چین استقبال خواهیم کرد.» شویگو نیز از آمادگی همکاری همه‌جانبه روسیه با ایران در امور منطقه‌ای گفت. همزمانی این سفر به تهران با تحولات اخیر منطقه و پاسخ قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل، مورد توجه قرار گرفته است. دبیر شورای امنیت روسیه شب گذشته نیز با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

رایزنی بایدن و پادشاه اردن

پس از سفر ایمن‌الصفدی در سفری از پیش اعلام نشده به تهران، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات کاخ سفید گزارش داد که تماس تلفنی میان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و عبدالله دوم پادشاه اردن برای رایزنی برقرار خواهد شد. سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که براساس اعلام کاخ سفید، این گفت‌وگو با هدف پی‌گرفتن دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه، انجام خواهد شد. از سوی دیگر، ژنرال مایکل کوریلا فرمانده نیروهای سنتکام که روز یکشنبه وارد منطقه شده بود، براساس برنامه اعلام‌شده قبلی به اسرائیل رفت. این ژنرال آمریکایی در جریان سفر خود، با یوآف گالانت وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ادعای هاآرتص

رسانه اسرائیلی هاآرتص عصر دیروز به نقل از یک مقام دیپلماتیک مدعی شد که تلاش‌ها برای تعدیل اوضاع با ایران شکست خورده و آن‌ها انتظار دارند که طی دو روز آینده، پاسخ ایران اتفاق بیفتد. براساس این گزارش، این دیپلمات غربی به هاآرتص گفت: «ما خود را برای روزهایی از تبادل آتش در منطقه آماده می‌کنیم.» این رسانه عبری در گزارش دیگری نیز ضمن انتقاد از بنیامین نتانیاهو، نوشت: «هدف اصلی نتانیاهو از ترور مقامات حماس و حزب‌الله شعله‌ور کردن آتش مناقشات منظقه بوده تا جایگاه متزلزل خود را حفظ کند، اما هزینه این اقدامات را ساکنان اراضی اشغالی پرداخت خواهند کرد.» این رسانه مدعی شد که ایران در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، تاسیسات نظامی اسرائیل در شمال و مرکز سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار خواهد داد.

حمایت ترکیه از اقدام حقوقی آفریقای جنوبی

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه دیروز نشست خبری مشترکی با بدر عبدالعاطی وزیر خارجه مصر داشت. فیدان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از طریق جنگ و گرسنگی در پی کشتار مردم فلسطین است، اظهار داشت: «ما روز چهارشنبه درخواستی برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه خواهیم کرد.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی