| کد مطلب: ۱۸۹۹۲

لزوم ایجاد ساز‏و‏کار برای شفافیت واردات موبایل

لزوم ایجاد ساز‏و‏کار برای شفافیت واردات موبایل

گروه خبر: امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معتقد است که برای شفافیت واردات موبایل باید سازوکاری ایجاد شود تا این بازار به ساماندهی برسد.

 او می‌گوید:«ایجاد یک سامانه تحت نام «شفافیت واردات موبایل» می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و تأکید دارد لازم نیست دولت صفر تا صد راه‌اندازی این سامانه را انجام دهد بلکه بخش خصوصی باید در این مسیر کمک کند.» 

به گفته کلاهدوزان تصمیم‌های مهم باید براساس داده‌ها و اطلاعات صورت بگیرد و راه‌اندازی یک سامانه شفافیت واردات موبایل می‌تواند نقص‌هایی که در اعلام شدن میزان دقیق حجم و ارز تخصیص داده‌شده به واردکنندگان وجود دارد را برطرف کند.  به باور او باید در این مسیر بازیگران بخش خصوصی به کمک دولت بیایند و مراحل پیشبرد این سامانه را در اختیار بگیرند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌گوید:«فرض کنید سیاست‌های مخابراتی ما همچنان مانند دهه ۸۰ که صفر تا صد آن دست دولت بود، پیش می‌رفت. در آن زمان مردم باید یک سال صبر می‌کردند تا سیم‌کارت یا خط ثابت بگیرند اما با ورود شرکت‌های خصوصی به این حوزه، قاعده کار عوض شد و الان ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به بالای صددرصد رسیده است. ما باید به کسب‌وکارهای الکترونیکی اجازه بدهیم تا در این عملیات نقش‌آفرینی کنند و با استانداردهای دولتی سامانه ایجاد کنند و حتی بخش نظارتی آن را خودشان برعهده بگیرند. دولت نیازی ندارد که همه موضوع را رگولاتوری کند، به‌عنوان مثال ما ۲۵ هزار صنف فروشنده موبایل داریم که امکان پاسخگویی به نیاز تک‌تک‌شان وجود ندارد اما اتحادیه‌های مربوطه می‌توانند این ارتباط را به‌طور سازنده با این اصناف شکل دهند و توانایی ساماندهی دارند.»  گفتنی است بازار موبایل در ایران یک بازار چند میلیارد دلاری است که شفافیت در آن می‌تواند به نفع فروشندگان و مصرف‌کنندگان موبایل در کشور باشد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی