| کد مطلب: ۱۵۱۹۲

دیپلماسی در جنوب آسیا

ابراهیم رئیسی به سریلانکا سفر کرد

دیپلماسی در جنوب آسیا

گروه خبر: رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، روز گذشته وارد سریلانکا شد. این سفر یک‌روزه بود و به دعوت رانیل ویکرمسینگه رئیس‌جمهور سریلانکا صورت گرفت. در جریان سفر رئیسی، ۳ پروژه حوزه انرژی شامل انتقال آب، سدسازی و نیروگاه‌سازی که توسط مهندسان ایرانی ساخته شد، با حضور دو رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. پس از ۱۶ سال، سیدابراهیم رئیسی اولین مقام عالیرتبه ایرانی است که به کلمبو سفر کرده است.

سیدابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه به وقت محلی، وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شد و مورد استقبال نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. استقبال رسمی از او نیز در کاخ ریاست‌جمهوری و توسط رانیل ویکرمسینگه همتای سریلانکایی‌اش انجام شد. به گزارش ایرنا، یک هیئت بلندپایه، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کردند که در میان آنان وزیر نیروی کشورمان نیز حضور داشت. حضور وزیر نیرو در این سفر، به برنامه افتتاح پروژه‌های حوزه انرژی مربوط می‌شود.

افتتاح پروژه‌های ساخت ایران

پروژه «اومااویا» در جریان این سفر افتتاح شد. محل اجرای این پروژه در ۲۳۰ کیلومتری شرق کلمبو قرار داشته و براساس گزارش‌ رسانه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی – مهندسی ایرانی محسوب می‌شود.

رئیسی در صدر هیئتی بلندپایه برای سفری یک‌روزه به سریلانکا رفته است. وزیر نیرو نیز رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کرده و در این سفر ۳ مگا پروژه حوزه انرژی این کشور شامل انتقال آب، سدسازی و نیروگاه‌سازی که به دست توانمند مهندسان ایرانی ساخته شده، بهره‌برداری شد.

سیدابراهیم رئیسی، صبح دیروز چهارشنبه به منظور سفری یک‌روزه به سریلانکا عزیمت کرد. رئیسی در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز رئیسی پس از افتتاح این پروژه گفت: «برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه با همه کشورهای آسیایی، کشورهای همسایه و کشورهای مستقل آمادگی داریم. سریلانکا کشوری مستقل و آزاد است که با ایران سیاست‌های همسویی دارد. این باعث می‌شود تا بتوانیم در کنار یکدیگر آینده درخشانی برای هر دو کشور بسازیم.»

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است.

پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط یک شرکت ایرانی به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

رئیسی در جریان افتتاح این پروژه از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بیشتر به سریلانکا خبر داد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران آماده است در پیشرفت سریلانکا شریک شده و تمام تجربیات خویش را که نتیجه ۴۵ سال مجاهدت و تلاش مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد و با صدور خدمات فنی و مهندسی در پیشرفت سریلانکا مشارکت داشته باشد.»

او اضافه کرد: «امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.»

خبرگزاری فرانسه: ایران خریدار اصلی چای سریلانکاست

برخی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به این سفر توجه نشان دادند. خبرگزاری فرانسه نوشت: «رئیسی صبح چهارشنبه وارد فرودگاهی در جنوب سریلانکا شد تا پروژه ۵۱۴ میلیون دلاری آبیاری و برق آبی اوما اویا را افتتاح کند. به گفته دولت سریلانکا، این پروژه قرار بود در مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۱۳۹۳) راه‌اندازی شود، اما تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی باعث شد این پروژه با یک دهه تاخیر به بهره‌برداری برسد.»

این رسانه نوشت: «ایران خریدار اصلی چای سریلانکا، کالای اصلی صادراتی این جزیره است. سریلانکا در حال حاضر ۲۱۵ میلیون دلار بدهی نفت ایران را با صادرات چای بازپرداخت می‌کند. تنها پالایشگاه نفت این کشور توسط ایران در سال ۱۹۶۹ ساخته شده است.»

تحریم اجرای پروژه‌های ایران را به تاخیر انداخت

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر سابق ایران در سریلانکا درباره روابط تهران – کلمبو گفت: «سریلانکا در اقیانوس هند جایگاه به‌خصوصی دارد و روابط ایران با این کشور همیشه خوب و بسیار نزدیک بوده است. زمانی هم که سریلانکا اولین خریدار نفت از ایران و همچنین ایران اولین خریدار چای سریلانکا بود این روابط همیشه خوب بوده و ادامه داشته است.»

وی افزود: «توافقاتی در حوزه روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری وجود داشته که خیلی پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده و بیشتر در امر تجارت کار شده است. حدود ۱۵-۱۰ سال پیش پروژه آبرسانی در سریلانکا توسط طرف ایرانی به اجرا درآمد که ایران حدود ۶۵۰ میلیون دلار برای این پروژه سرمایه‌گذاری کرد. قرار بود چند سال پیش این پروژه افتتاح شود اما به‌دلیل تحریم‌ها به تعویق افتاد. سریلانکا بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری بابت فروش نفت به ایران دارد که بعد از تحریم‌های آمریکا نتوانسته آنها را پرداخت کند و در سال‌های اخیر بخشی از این بدهی را از طریق صادرات چای به ایران پرداخت کرده است. احتمالاً توافق شود تا این روند ادامه داشته باشد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی