| کد مطلب: ۱۳۴۵۵

وزیر امور خارجه ایران:

رژیم اسرائیل از مجمع عمومی سازمان ملل اخراج شود

دومین اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در خصوص فلسطین، روز گذشته در جده برگزار شد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اخراج رژیم صهیونیستی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد و جلوگیری از عضویت آن در دیگر نهادهای بین‌المللی را یک اقدام ضروری توصیف کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از کشورهای عضو برای موافقت با درخواست برگزاری این نشست و از دبیرکل این نهاد برای تشکیل فوری این جلسه تشکر کرد و گفت: «در شرایطی که بار دیگر ما شاهد ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در رسیدگی به دیرینه‌ترین و تلخ‌ترین بحران انسانی تاریخ معاصر هستیم، هم‌اندیشی کشورهای اسلامی برای یافتن راه‌های عملی و اتخاذ اقدامات جدی‌تر برای حمایت از مردم فلسطین و کمک به برون‌رفت از وضعیت جاری در این سرزمین بسیار فوری و ضروری است.» او در ادامه به وتوهای آمریکا در شورای امنیت و ممانعت از برقراری آتش‌بس در غزه اشاره کرد و گفت: «نشست امروز ما در آستانه ماه مبارک رمضان و در شرایطی انجام می‌شود که تداوم نسل‌کشی و وضعیت انسانی در باریکه غزه و جنایات جنگی در کرانه باختری در حال تبدیل شدن به یک فاجعه بی‌سابقه است. ممانعت کاملاً آشکار و عامدانه آمریکا از هر گونه اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از جنایات بیشتر رژیم اسرائیل در غزه ثابت می‌کند که امید بستن به آمریکا برای ممانعت از نسل‌کشی جاری یک توهم و بیشتر یک شوخی دیپلماتیک است. آن‌ها خود همدست و شریک جنایات رژیم اسرائیل هستند و اشک تمساح ریختن و برخی مواضع به ظاهر انسان‌دوستانه دولتمردان آمریکا نیز واقعیت را عوض نمی‌کند.» دیپلمات عالی‌رتبه ایران با بیان اینکه «تلاش این رژیم برای حمله به رفح نیز در همین راستاست» گفت: «البته جای تأسف است که مقامات عالی ایالات متحده آمریکا با مواضع خود عملاً به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان می‌دهند که حمله نظامی به رفح صورت گیرد. آمریکا فقط می‌گوید مراقب عدم کشتار بیشتر غیرنظامیان باشید.» امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «بی‌تردید هرگونه همکاری اقتصادی با این رژیم و کمک مالی، نظامی یا سیاسی به آن، به معنی همکاری و معاونت عملی در جنایات صهیونیست‌ها و تسهیلِ تداوم ارتکاب اعمال شنیع آن از جمله در نسل‌کشی فلسطینی‌هاست. ما باید در این نشست ضمن حمایت کامل از اقدام دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم آپارتاید اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری، بر قطع کامل هر گونه همکاری با این رژیم و تحریم گسترده‌تر کالاهای تولیدی شرکت‌های صهیونیستی تأکید کنیم.»

او خواستار تصویب قطعنامه‌ای کارآمد و انجام اقدامات مؤثر توسط سازمان همکاری اسلامی در جهت توقف قتل‌عام در غزه شد و گفت: «بی‌تردید این دوره با همه مصائبش بر ملت مظلوم فلسطین خواهد گذشت اما چگونگی نقش‌آفرینی تک‌تک کشورها به‌‌ویژه ما دولت‌های اسلامی در برخورد با این بحران و نسل‌کشی آشکار، در این نبرد نابرابر بین مظلوم و ظالم و در حمایت از مظلوم و استیفای حقوق آن، در تاریخ ثبت خواهد شد. انتظار به‌جایِ افکار عمومی از سازمان همکاری اسلامی آن است که در برابر جنایات صهیونیست‌های اشغال‌گر به محکومیت صرف جنایات آن بسنده نکند و با تصویب قطعنامه‌ای مؤثر و کارآمد و انجام اقدامات عینی و مؤثر، کاری کند که به توقف جنایت و خون‌ریزی و قتل‌عام در فلسطین منجر شود».

او در ادامه گفت: «مواضع و تصمیمات اخیر کابینه و کنست رژیم جعلی صهیونیستی در خصوص مخالفت با تشکیل دولت مستقل فلسطینی نیز به روشنی پرده از چهره و ماهیت کریه این رژیم برداشت و نشان داد که این رژیم از اساس با هویتی به نام دولت فلسطین مخالف است و جز به نابودی کامل فلسطین و محو هویت فلسطینی نمی‌اندیشد.» امیرعبداللهیان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است تنها روش عملیِ مبتنی بر بنیادهای مستحکم انسانی، اخلاقی، عقلی، دموکراتیک و حقوقی پذیرفته‌شده در جهان، برگزاری یک همه‌پرسی در میان ساکنان اصیل فلسطین شامل مسلمان، یهودی و مسیحی است. باید تاکید کنم که جغرافیای فلسطین یک کل به هم پیوسته است و اجزای آن تفکیک‌ناپذیرند. جمهوری اسلامی ایران باور دارد هرگونه سازوکار سیاسی برای آینده غزه که منجر به حذف بخشی از مردم فلسطین از حقوق خود شود، محکوم به شکست و غیرقابل اجراست. بدون شک اداره آینده غزه باید توسط مردم فلسطین مشخص شود.» وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «برخلاف برخی طرح‌های پیشنهادشده در خصوص نحوه اداره غزه پساجنگ، تصمیم‌گیری و اقدام در این باره حق ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی فعال در صحنه است و در این زمینه بر ضرورت توجه به مذاکره فلسطینی- فلسطینی و احترام به توافقات حاصله توسط آنان تاکید داریم. ما به جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله جنبش آزادی‌بخش حماس در مقابله با اشغالگری به‌عنوان جنبشی که ریشه در مردم فلسطین دارد، نگاه می‌کنیم.» امیرعبداللهیان در ادامه «اقدامات رژیم صهیونیستی در جداسازی شمال نوار غزه از جنوب، اعمال گرسنگی برای کوچ اجباری مردم از شمال غزه، جلوگیری از بازگشت مردم به مناطق مسکونی خود در وسط و شمال و جلوگیری از دسترسی نهادهای امدادرسانی سازمان ملل به کل ساکنان غزه» را شدیداً محکوم کرد.

 

معبر رفح هرچه سریع‌تر بازگشایی شود

حسین امیرعبداللهیان خواستار «اخراج رژیم اسرائیل از مجمع عمومی سازمان ملل متحد و جلوگیری از عضویت آن در دیگر نهادهای بین‌المللی» شد و گفت: «ضرورت دارد توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی، آتش‌بس دائم و توقف فوری جنگ و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل به خارج از نوار غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مقدار مورد نیاز به همه مناطق نوار غزه بدون قید و شرط، بی‌وقفه و فوراً انجام شود.» دیپلمات عالی‌رتبه ایران در ادامه پیشنهادهای خود گفت: «شرایط امکان اسکان موقت برای کسانی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، سریعاً فراهم شود، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سراسر نوار غزه راه‌اندازی و تجهیز شود، مجروحین دارای آسیب شدید و وخامت حال به‌ویژه کودکان و زنان به خارج از فلسطین جهت ادامه درمان منتقل شوند، به‌عنوان یک اقدام فوری و ملموس، معبر رفح هرچه سریع‌تر به‌طور کامل با همکاری دبیرکل سازمان ملل بازگشایی شود تا شرایط لازم برای آغاز فوری بازسازی (ویرانی‌های نوار غزه) سرزمین فلسطین فراهم شود».

 

زمان به رسمیت شناختن فلسطین است

در این نشست فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به تحولات نوار غزه پرداخت و گفت: «تعداد کشورهایی که خواهان آتش‌بس در غزه هستند، در حال افزایش است. جامعه بین‌الملل باید مسئولیت‌های خود را برای حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از آوارگی اجباری در غزه انجام دهد.» او در ادامه بر لزوم پایان دادن به درد و رنج ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: «زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی فرا رسیده است.» وزیر خارجه عربستان همچنین درباره تلاش‌ها برای تضعیف اعتماد به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و نیز لغو نقش مهم آن در غزه هشدار داد و تاکید کرد: «هدف قرار دادن آنروا، درد و رنج مردم فلسطین را تشدید می‌کند و ما متعهد می‌شویم به حمایت از آن ادامه دهیم.»

 

۸۰ درصد گرسنه‌ترین مردم جهان در نوار غزه زندگی می‌کنند

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین هم در این نشست فوق‌العاده گفت: «هیچ جایگزینی برای آتش‌بس فوری در نوار غزه برای حفاظت از غیرنظامیان وجود ندارد. رژیم صهیونیستی همچنان از سیاست قحطی علیه ساکنان غزه به‌عنوان ابزاری برای جنگ استفاده می‌کند تا جایی که طی روزهای اخیر ۲۰ کودک بر اثر گرسنگی جان باختند.» او تصریح کرد: «امروز ۸۰ درصد گرسنه‌ترین مردم جهان در نوار غزه زندگی می‌کنند. مردم فلسطین در معرض جنگ نسل‌کشی قرار دارند که بحرانی برای همه بشریت خواهد بود.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «نیاز مبرم وجود دارد که جنگ غزه پایان یابد و یک روند سیاسی برای پایان دادن به وضعیت جاری مردم فلسطین تدوین شود.» المالکی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست در همراهی با شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری شرکت کنند. نیروهای اشغالگر به‌رغم احکامی که این دیوان صادر کرده، همچنان با بی‌اعتنایی کامل به بشریت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.» وزیر خارجه فلسطین در ادامه ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی برای مردم قدس در ماه رمضان در نظر گرفته، تاکید کرد مقامات اشغالگر قصد دارند محدودیت‌های بیشتری را برای دسترسی به اماکن مقدس در قدس در ماه رمضان اعمال کنند. این اجلاس به درخواست جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای اسلامی‌ با هدف بررسی آخرین تحولات غزه و رایزنی برای اتخاذ اقدامات مؤثر به‌منظور توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و نسل‌کُشی در غزه برگزار شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی