| کد مطلب: ۱۳۱۴۳

راه یخ زده

بارش برف در نقاط مختلف کشور مسدودشدن جاده ها، قطع برق و وقوع بهمن در برخی استان ها را درپی داشته است

راه یخ زده

در آخرین روزهای زمستان، دامن سفید برف تن خشک زمین را در آغوش و دامن سفید خود را بر سر درختان کشیده است. بارش برف و باران چند روزی است که ایران را از چهره عبوس بیرون آورده و در این میان باز هم بودند مسئولانی که غافلگیر شدند تا مردم باز هم به‌جای لذت از بارش‌های اخیر به دردسر بیفتند و راه‌ها مسدود شود. در همین راستا هشدار تکراری خودداری از سفرهای غیرضرور، توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر اعلام شده است. حتی پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی به مکان‌های امن و پوشش مناسب نهال‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

آنطور که سازمان هواشناسی اعلام کرده با وجود استمرار فعالیت سامانه بارشی سرد در کشور هشدار زردرنگ (بودن پدیده‌ای جوی که ممکن است اختلالی در سفرها و انجام کارهای روزمره ایجاد کند) همچنان وجود دارد. امروز (سه‌شنبه ۸ اسفندماه) در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، شمال شرق خوزستان، لرستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، گیلان، مازندران و ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان بارش برف پیش‌بینی می‌شود. ضمن آنکه این شرایط جوی چهارشنبه (۹ اسفندماه) در گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب بوشهر، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب و شمال سمنان، پنج‌شنبه (۱۰اسفندماه) در شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان و جمعه (۱۱ اسفندماه) در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و ارتفاعات شرقی سمنان دور از انتظار نیست.

 

بارش بیش از یک متری برف در شمال کشور و وقوع بهمن

بلندای برف در ارتفاعات مازندران به یک متر هم رسیده است. این موضوع را احمد اسدی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران اعلام و تاکید کرد: «بارش برف در آلاشت و کلاردشت نزدیک به یک متر رسید. در روزهای سه‌شنبه (امروز) و چهارشنبه (فردا)، آسمان استان نیمه‌ابری تا ابری با بارش پراکنده و در میان‌بند و ارتفاعات مه‌آلود با بارش پراکنده برف پیش‌بینی می‌شود. ابری با بارندگی، در میان‌بند و ارتفاعات مه‌آلود با بارش برف، کاهش نسبی دما و وزش باد، از اواخر پنجشنبه‌شب از سمت غرب استان با کاهش ناپایداری همراه خواهد بود. در روزهای جمعه و شنبه ۱۱ و ۱۲اسفند، آسمان استان صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود.» همچنین محمدرضا حق‌بین، مدیرکل مدیریت بحران گیلان اعلام کرد: «در شهرستان رشت ۵۰ سانت برف باریده و در ارتفاعات شاهد بارش ۱۲۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر برف هستیم.» اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز با اشاره به اینکه در برخی از نقاط این استان هم برف به یک متر رسیده است، اعلام کرد: «برخی از راه‌های این استان مسدود شده بود اما راه‌های اصلی بازگشایی شده و راه‌های فرعی همچنان در حال بازگشایی هستند. محور رشت - امامزاده هاشم امکان تردد وجود دارد. در منطقه سراوان - رشت به دلیل آسیب دیدن ترانس دچار قطعی برق هستیم که در حال رفع است.» البته به‌علت بارش سنگین برف، مسیر دسترسی به ۶۰ روستای بخش مرکزی و پنج روستای بخش زیراب مسدود شد و محمدمهدی قلی‌زاده، بخشدار بخش مرکزی سوادکوه در تشریح شرایط سوادکوه گفت: «محور اصلی آزادمهر تا گدوک، محورهای «محمدآباد»، «فلورد» و «وَلوپی» و همچنین محور «تنگه سرخ‌آباد» واقع در بخش مرکزی هستند که در حال بازگشایی آن هستیم و مسیر دسترسی ۲۰ روستا رفعِ انسداد شد.» کوروش روشن، رئیس اداره حمل‌ونقل و راهداری بخش لاریجان شهرستان آمل از وقوع چهار ریزش بهمن در مسیر ارتباطی جاده هراز خبر داده و اعلام کرد که این بهمن‌ها باعث بسته شدن مقطعی این جاده شد. سرگرد محمد احمدی، فرمانده پلیس راه کندوان نیز از وقوع بهمن در چالوس - محدوده ولی‌آباد - خبر داده و گفت: «جاده چالوس تا اطلاع ثانوی برای ایمن‌سازی و پاکسازی سه روز مسدود خواهد بود.»

 

راه دسترسی ۱۴۵ روستای لرستان مسدود شد

این بارش‌ها در استان لرستان مانند همیشه مشکلات عدیده‌ای در پی داشت. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان از انسداد راه دسترسی ۱۴۵ روستا در استان خبر داده و گفت: «به دلیلی بارش برف طی ۲۴ ساعت گذشته راه دسترسی ۹۰ روستای الیگودرز، ۴۰ روستا در ازنا و ۱۵ روستای بروجرد بسته شده است. همچنین راه ارتباطی در گردنه‌های گله‌بادوش، آبشار و امامزاده الیگودرز نیز مسدود شده است. در حال حاضر مابقی راه‌های مواصلاتی استان لرستان باز و تردد در آنها برقرار است.» جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان باعث بسته شدن مسیر 270 روستا شد. مجیب حسینی، فرماندار نیکشهر، در این مورد اعلام کرد، خسارت زیادی به واحدهای مسکونی و تاسیسات عمومی و اراضی کشاورزی واقع شده است.

شرایط جوی و حوادث در کشور

 رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان: باران‌های سیل‌آسا و برف و کولاک در بخش‌های مختلف استان رخ داده است و ۱۳۱۳ نفر متأثر از شرایط جوی امدادرسانی شدند.

 محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان: با تداوم فعالیت سامانه بارشی در بخش‌های شرقی، شمالی و ارتفاعات سبب بارش‌های پراکنده خواهد شد. در مناطق شمالی و شرقی، یخ‌زدگی سطح زمین در این مدت مورد انتظار است.

 با ورود سامانه بارشی به کشور، بارش نخستین برف زمستانی در قم آغاز شد و برای نخستین بار در سال جاری و به دلیل حجم زیاد بارش تمامی نقاط استان قم پوشیده از برف شده است.

 مهرداد آهکی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان: بارش پراکنده برف از اواخر روز شنبه ۵ اسفندماه در سطح استان همدان آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد و از شب گذشته نیز کولاک شدید همراه با کاهش محسوس دما تا منفی ۱۰ درجه سلسیوس زیرصفر و کاهش دید پدیده غالب در سطح محورهای استان است.

 سرهنگ علی مولوی، رئیس پلیس‌راه استان اصفهان: محورهای مواصلاتی استان اصفهان به دنبال بارش باران و برف لغزنده است. در ۴۸ ساعت گذشته ۶۰ مورد تصادف خسارتی و ۱۵ تصادف جرحی بدون فوتی گزارش شده است.

 محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی: به بیش از ۲۸۰۰ مسافر در راه‌مانده برف و کولاک طی 24 ساعت گذشته خدمت‌رسانی شد.

 سرهنگ موسی بزرگی، رئیس پلیس راه استان سمنان: محورهای شهمیرزاد -کیاسر، شهمیرزاد- چاشم، دامغان – چشمه‌علی دیباج و محور شاهرود گرگان (توسکستان) به علت بارش برف و بوران شدید مسدود شد.

 مریم بهروزی، کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین: «خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفندماه، فعالیت سامانه بارشی سرد را در سطح استان داشته باشیم که باعث بارش برف در برخی ساعات و وزش باد با احتمال کولاک می‌شود. برای روز جمعه ۱۱ اسفندماه، جوی پایدار را داریم و برای ظهر روز جمعه نیز افزایش نسبی دما را پیش‌رو خواهیم داشت.»

 حکمت‌الله هاشمی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان: «در جاده زنجان – طارم ۵۰ خودرو با ۱۵۰ سرنشین گرفتار و در جاده زنجان – به خرم‌دره نیز یک خودرو با ۲ سرنشین امدادرسانی و خودروهای گرفتار در برف و کولاک توسط نجات‌گران رهاسازی و به مسیرهای اصلی هدایت شدند.»

 

یخ‌زدگی لوله‌های آبرسانی تهران

تهران نیز از شرایط جوی کشور مستثنی نبود و سفیدپوش شد. محمد اصغری، کارشناس هواشناسی از ادامه بارش برف در تهران خبر داده و گفت: «سرما و کاهش دما ادامه دارد و طی یک هفته پیش رو شاهد تداوم سرما خواهیم بود.» مهدی مقیم‌زاده، سرپرست شرکت «مدیریت شبکه برق ایران» نه‌تنها به مردم تهران هشدار داد بلکه از مردم کشور خواست که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. او تاکید کرد: «استمرار برودت هوا، بارش برف و باران و کاهش محسوس دما که تا پایان هفته در سطح کشور ادامه دارد، منجر به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شده است و جهت تحویل به موقع سوخت مایع به نیروگاه‌ها برای تولید برق، ضرورت دارد مردم کماکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.» علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد: «در دومین روز متوالی و به‌دنبال بارش برف، نیروهای خدمات شهری شبانه‌روزی مشغول کار هستند و اجازه ندادند هیچ مسیری مسدود شود. عملیات برف‌روبی پس از ۲ روز متوالی همچنان در این مناطق در حال انجام است. در عملیات برف‌روبی معابر شهری، همراهی مردم و پلیس راهور با نیروهای شهرداری بی‌نظیر بود و عوامل خدمات شهری با کمترین مشکل در خدمت شهروندان بودند.» با وجود اینکه شهرداری از خدمات خود می‌گوید اما یخ‌زدگی و سرما همچنان تداوم داشته و سبب ترافیک سنگین در پایتخت شد. پلیس راهور تهران بزرگ نیز در پی این یخ‌زدگی‌ها طی اعلامیه‌ای از شهروندان ساکن در مناطق شمالی شهر تهران به‌ویژه منطقه یک خواست که در صورت کار ضروری در سطح شهر تردد نمایند: «چراکه وضعیت معابر به دلیل بارش برف لغزنده است و جدا از ایجاد ترافیک‌های بلندمدت، باعث تصادف نیز می‌شود. اگر مجبور به تردد شدید، ضمن رعایت سرعت مطمئن با تجهیزات کامل در شهر تردد کنید.» فرمانداری تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن درخواست از مدیریت مصرف انرژی، اعلام کرد: «طی روزهای آینده در تهران طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی و یخ‌زدگی تأسیسات و لوله‌های آبرسانی پیش‌بینی شده است.» رضا عفرانی، رئیس اداره راهداری، حمل و نقل جاده‌ای ساوه نیز گفت: «بارش برف و کولاک شدید باعث اختلال تردد در آزادراه ساوه - تهران شده و هم‌اکنون لاین ساوه به تهران به علت لغزندگی و بازگشت مسافران شاهد ترافیک است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی