| کد مطلب: ۱۲۶۴۰

در سخنرانی راهپیمایی ۲۲ بهمن

رئیسی: رشد تولید و کاهش تورم بی سابقه داریم

رئیسی: رشد تولید و کاهش تورم بی سابقه داریم

چهل‌وپنجمین مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز گذشته با امنیت کامل در تمام کشور برگزار شد. رئیس‌جمهور در تهران، رئیس مجلس در مشهد و رئیس قوه قضائیه در اصفهان‌، سخنرانان اصلی راهپیمایی ۲۲ بهمن بودند. از چهره‌های سیاسی حاضر در راهپیمایی پایتخت می‌توان به سیدهادی خامنه‌ای (دبیرکل مجمع نیروهای خط امام)، علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس شورای اسلامی)، مصطفی پورمحمدی (دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) و مرتضی اشراقی (نوه امام خمینی) اشاره کرد.

در حاشیه این راهپیمایی و در میدان آزادی تهران، بخشی از دستاوردهای دفاعی و فضایی مانند موشک‌های بالستیک خیبر (خرمشهر۴)، حاج قاسم، خیبرشکن، قیام، سجیل، دزفول، ذوالفقار بصیر و عماد، سامانه‌های پدافندی سوم خرداد و ۱۵ خرداد، ماهواره‌برهای سیمرغ و سفیر امید، پهپادهای شاهد ۱۳۶، شاهد ۱۷۱ و سیمرغ، مهاجر ۶، ماکت‌های جنگنده کوثر، هواپیمای آموزشی یاسین و ترابری سیمرغ و بالگردهای سورنا و صبا۲۴۸ و شناورهای حیدر، اروند و گلف خلیج‌فارس، خودروهای تاکتیکی ارس، موشک‌های کروز دریاپایه ابومهدی و قدیر و سامانه پدافندی مجید به نمایش درآمدند. حضور برخی بانوان با پوشش اختیاری در این راهپیمایی  مانند سال‌های گذشته، مورد توجه عکاسان رسانه‌ها قرار گرفت. این تصاویر در فضای مجازی دستخوش بحث‌هایی از این جنس شد که این پوشش‌ها در خارج از راهپیمایی با تهدید و برخورد مواجه و در چنین مراسم‌هایی محترم شمرده می‌شود. همچنین روز گذشته میثم مطیعی مداح و استاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداخت. بخشی از شعر خوانده‌شده توسط مطیعی، حاوی کنایه‌هایی به دولت حسن روحانی بود. در بخشی از این شعر آمده است:

۸ سال از عمرمان برجامشان بر باد داد / قطع میشد برق میگفتند از تحریمهاست

قطع میشد آب میگفتند برجامم کجاست / قحط واکسن بود میگفتند FATF دواست

ای صف اول نشسته آخرت را یاد کن  / چون ابوذر بر سر اصحاب زر فریاد کن

بنا بر رویه مرسوم، در پایان راهپیمایی، قطعنامه‌ سراسری مراسم ۲۲ بهمن نیز صادر شد. در این قطعنامه که ۹ بند دارد، رمز تداوم انقلاب اسلامی و پیشرفت همه‌جانبه کشور تمسک به «ولایت مطلقه فقیه» و اطاعت از رهنمودهای حکیمانه و خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب دانسته و هرحرکتی که در پی تغییر مسیر انقلاب و یا تبیینی برخلاف اصول برگرفته از مکتب امامین انقلاب باشد، شدیداً محکوم شده است. حضور برخی بانوان با پوشش اختیاری در این راهپیمایی مانند سال‌های گذشته، مورد توجه عکاسان رسانه‌ها قرار گرفت. این تصاویر در فضای مجازی دستخوش بحث‌هایی از این جنس شد که این پوشش‌ها در خارج از راهپیمایی با تهدید و برخورد مواجه و در چنین مراسم‌هایی محترم شمرده می‌شود. در بخش دیگری از این قطعنامه، بر خط قرمز بودن نفوذ منطقه‌ای تاثیرگذار ایران در منطقه و آسیب جبران‌ناپذیر به رژیم صهیونیستی در نتیجه عملیات طوفان‌الاقصی اشاره و جنایت‌های اسرائیل در حق مردم غزه نیز محکوم شد. در بند هفتم این قطعنامه، ضمن تجلیل و حمایت از دولت سیزدهم و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف، بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای مهار تورم و مقابله جدی با اخلال‌گران اقتصادی تاکید شد.

 

رئیسی: رشد تولید و کاهش تورم بی‌سابقه داریم

 سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، سخنران اصلی مراسم ۲۲ بهمن در پایتخت است. او برای سومین بار، در میدان آزادی سخنرانی کرد. پیشرفت داخلی، سیاست خارجی مستقل و پافشاری بر اصول انقلاب اسلامی، محورهای اصلی صحبت‌های رئیسی بود. رئیسی گفت: «دشمنان ملت ایران مشکلات بسیاری را در مسیر این ملت و انقلاب ایجاد کردند، اما ملت بیدار، بصیر، زمان‌شناس و آگاه ایران توانست بر همه آنها غلبه کند. امروز بعد از دوران تشکیل و تثبیت نظام و توسعه پیام انقلاب شکوهمند اسلامی و ایجاد بیداری در منطقه و آنچه از دستاوردهای انقلاب اسلامی شاهدیم، می‌بینیم که نظام جمهوری اسلامی همچنان مقتدرانه به پیش رفته و هیچ مانعی را در مسیر خود به رسمیت نمی‌شناسد.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز محور اصلی پیام ملت ایران استقلال بود و امروز ایران اسلامی مستقل‌ترین کشور در جهان است، گفت: «ایران اسلامی کشوری وابسته به شرق و غرب نیست، خود تشخیص می‌دهد، تصمیم می‌گیرد و اقدام و عمل می‌کند. پیام نه شرقی و نه غربی همواره مورد توجه ملت ایران بوده و هست و امروز در ۴۵سالگی انقلاب اسلامی ما اعلام می‌کنیم که ملت ایران بر این سیاست استوار بوده و از شرق و غرب و هیچ کشور قدرتمندی دستور نمی‌گیرد چراکه خود دارای قدرت، جایگاه و اقتدار است. گذشت آن زمانی که رؤسای قدرت‌های بزرگ به تهران بیایند و بدون حضور مسئولین عالی برای ایران تصمیم بگیرند. امروز ایران از استقلال برخوردار است.» رئیسی با تاکید بر تضمین آزادی بیان و قلم در ایران، اضافه کرد: «گذشت آن زمان که برای یک اعلامیه یا نوشته افراد را هفته‌ها شکنجه می‌کردند. امروز در فضای رسانه‌ای، مجازی و دیجیتال انتقادات و سخنان گفته و نوشته می‌شود؛ آزادی در ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی تضمین شده و برخلاف آنچه مدعیان آزادی بیان می‌کنند، آزادی حقیقی در این کشور و نظام جاری است.»

رئیس دولت سیزدهم افزود: «امروز در ایران اسلامی احترام به رای و خواست جمهور مردم برخلاف مدعیان دموکراسی به شکل واقعی وجود دارد و همه نهادهای انقلاب و کشور با رای ملت تعیین و مستقر می‌شوند. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ازای هر سال یک انتخابات برگزار کرده و برای تشکیل همه نهادها به رای مردم مراجعه کرده است. کسانی که مدعی دموکراسی هستند به رای و خواست مردم فلسطین و یمن و حتی نظر مردم خودشان احترام نمی‌گذارند، اما نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر جمهوریت شکل گرفته و ملاک در این نظام همانگونه که امام راحل ما فرمودند رای مردم است؛ میزان رای مردم است که بدون رای، تشخیص، حضور و مشارکت آنان امکان انجام هیچ کاری در کشور نیست.»

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در هشت سال جنگ تحمیلی اجازه نداد یک وجب از خاک کشور جدا شود، خاطرنشان کرد: «همه اطلاع دارند که چگونه در گذشته با یک تشر آمریکا، ایران جزایر خود را واگذار کرد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و تقویت اقتدار نظامی و دفاعی کشور دیگر هیچ‌کس تصور تجاوز به این آب و خاک را هم در سر نمی‌پروراند.» رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز دیگر ادبیات دشمن در مواجهه با جمهوری اسلامی تغییر کرده و دیگر کسی از وجود گزینه نظامی روی میز سخن نمی‌گوید، گفت: «دیگر کسی حتی به این حرف‌ها فکر هم نمی‌کند و این به برکت بنیه دفاعی، نیروهای مسلح توانمند و مردم متدین و حاضر در صحنه ایران اسلامی است. وقتی دشمن این حضور میلیونی را در بیش از هزار و ۴۰۰ شهر و ۳۵ هزار روستای کشور می‌بیند که مردم به میدان آمده و فریاد دفاع از انقلاب اسلامی سر می‌دهند، دیگر کسی جرأت نمی‌کند به تجاوز به این آب و خاک حتی فکر کند.» رئیس دولت سیزدهم در ادامه با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق انسان‌ها در جهان است به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با حمایت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر اشاره کرد و افزود: «برای کسانی که بخواهند ماهیت واقعی رژیم جنایتکار صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای غربی را بشناسند، کافی است به غزه به‌عنوان تابلویی از جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و کودک‌کشی صهیونیست‌ها بنگرند. محاصره مردم مظلوم و عدم دسترسی آنها به نیازهای اولیه از جمله آب و دارو، اگر جنایت علیه بشریت نیست، پس چیست؟»

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به خدمات دولت اشاره کرد و گفت: «بنده به‌عنوان نماینده خدمتگزار شما و همچنین همه دولتمردان، خود را موظف می‌دانیم ضمن پاسداری از پیشرفت‌های عظیم شما ملت، گام‌هایی در جهت رفع مشکلات و جبران عقب‌ماندگی‌ها برداریم که اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، شفاف‌سازی، چابک‌سازی دولت، اصلاح فرآیندهای اداری و حذف ساختارهای فسادزا تنها بخشی از اقدامات زیربنایی دولت برای اصلاح نظام اقتصادی کشور بوده است. مردم عزیز بدانید که ما بر سر پیمان خود با شما هستیم و اجازه نخواهیم داد کوچکترین فسادی در ساختار اداری و اجرایی کشور لانه کند.»

وی با ارائه آماری از اقدامات دولت سیزدهم اظهار کرد: ۷ هزار واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته که واحدهای تولیدی نیمه تعطیل یا تعطیل بوده‌اند و بسیاری از کارگران، مهندسان و کارشناسان مشغول به کار شده‌اند. آمار بیکاری کاهش چشمگیری در کشور پیدا کرده که این مسبوق به سابقه نبوده است. سرمایه  گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته و افزایش بیمه سلامت و بیمه رایگان مردم، رشد ترانزیت، رشد تولید و رشد اقتصادی ایجاد شده است. ما گفتیم قبل از این دولت رشد ۰.۴ درصد بود اما در سال اول و سال دوم دولت چهار درصد رشد اقتصادی داشتیم و امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و همچنان با تلاشی که دولتمردان و فعالان اقتصادی دارند دستیابی به رشد اقتصادی بالا امکان پذیر است. امروز رشد تولید و کاهش تورم بی‌سابقه داریم و تورم هم کاهشی شده است. ظرفیت برای کار و تلاش بسیار است و ما آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

رئیسی در ادامه یادآور شد: ما در حوزه‌های زیرساختی بسیاری از اقدامات را آغاز کردیم از جمله در ناترازی در برق. ما ۲۲ هزار مگاوات کسری داشتیم که امروز شاهدیم با تلاشی که داشته‌ایم ۸ هزار مگاوات تولید برق در همین مدت کوتاه داشته‌ایم و تردید نکنید به زودی به صادرکننده برق تبدیل خواهیم شد. ما تنش‌های آبی در شهر و روستاها داشتیم و هدف‌گذاری‌مان این بود در ۱۰ هزار روستا این تنش‌های آبی را رفع کنیم که تاکنون تنش آبی ۳ هزار ۶۰۰ روستا حل شده و بقیه هم حل خواهد شد. شرکت‌های دانش بنیان ما به مرز ۱۰ هزار رسیده و نقش آن ها از ۳.۵ درصد به ۱۰ درصد در تولید ناخالص ملی دست‌یافتنی است. در حوزه‌های جاده‌های مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب کار در حال دنبال شدن است و با اقداماتی که انجام شده عقب‌ماندگی‌ها در حال جبران است. در آب، برق، انرژی، جاده و زیرساخت‌ها پیشرفت کرده‌ایم، دانشگاه ها فعال شده‌اند و ارتباطشان با مراکز تولیدی وصا شده است. پیشرفت را که یکی از وظایف ماست با مشارکت مردم مشکلات‌اش را حل خواهیم کرد و قطار پیشرفت ان‌شاءالله سرعت پیدا خواهد کرد.

 

قالیباف: مردم به‌خاطر انقلاب سختی‌ها را تحمل می‌کنند

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران اصلی مراسم ۲۲ بهمن در مشهد مقدس بود. او در حرم مطهر رضوی، گفت: «انقلاب ما با انقلاب برخی کشورهای دیگر فرق دارد، این انقلاب همیشه خواهد ماند و اگر امروز مردم سختی‌ها را تحمل می‌کنند به خاطر حفظ این انقلاب است، همه باید تلاش کنیم صادقانه پای کار انقلاب باشیم، ما مسئولان باید بدانیم که همچون گذشته مدیون مردم هستیم و باید با تمام توان به آنان خدمت کنیم.» رئیس قوه مقننه اضافه کرد: «اگر دین نتواند یک نظم عمومی برقرار کند یا اگر انسجام اجتماعی بر محور دین صورت نگیرد، مطمئن باشید انقلاب اسلامی و کشورمان ضعیف خواهد شد. این نقطه تلاقی کلمه توحید و توحید کلمه رمز پیروزی و تداوم انقلاب است.» قالیباف با اشاره به لزوم ایجاد تعادل میان اصول انقلاب، تاکید کرد: «امروز که پنج سال از چله دوم انقلاب اسلامی می‌گذرد، رهبر انقلاب بیانیه گام دوم را مانند مشعلی به دست ما دادند تا راه امام و رمز پیروزی را گم نکنیم. در همین بیانیه تاکید شده است که حکومت بدون آرمان یا بدون کارآمدی در تحقق آرمان‌هایش موفق نخواهد بود لذا نباید فلسفه انقلاب اسلامی را گم کنیم وگرنه مسئولیت خودمان را انجام نخواهیم داد.»

رئیس مجلس گفت: «رکود و تحجر و انفعال در تضاد با عدالت و معنویت است، امروز تجدید عهد ما با انقلاب و رهبری و شهدا، آماده شدن و حرکت در مسیر تحول است. برهمین اساس نیز انتخابات یک فرصت تحول‌آفرین است که مردم آن را از دست نمی‌دهند، نباید رقابت بین نامزدها و فهرست‌ها محور این انتخابات قرار گیرد بلکه باید روی ایده‌های تحول‌ساز قرار گرفته بر ریل انقلاب و به نفع مردم تمرکز شود، نه اینکه حاشیه‌سازی شود که رقابت به جای مشارکت باعث دلزدگی مردم از قدرت‌طلبی مسئولان گردد.» قالیباف اضافه کرد: «انتخابات یک پنجره طلایی و فرصتی برای مردم است تا بدون انفعال، سرنوشت خود را تعیین کنند، البته دشمنان ما همیشه در تلاش بودند که در جهت مخالفت با انقلاب به مردم ما فشار می‌آورند.»

 

اژه‌ای: انقلاب روح تازه‌ای در نهضت‌های آزادی‌خواه جهان دمید

غلامحسین محسنیاژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در راهپیمایی ۲۲ بهمن اصفهان حضور داشت. رئیس دستگاه قضا انتخابات و محور مقاومت را محور سخنان خود قرار داد. اژه‌ای حضور مردم در صحنه را بااهمیت خواند و گفت: «راز ماندگاری انقلاب در آستانه ورود به دهه ۵۰ عمر خود در مقایسه با سایر انقلاب‌ها، شاخصه حضور مردم در صحنه بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی روح تازه‌ای در میان نهضت‌های آزادی‌خواه جهان دمیده شد و نظام وابستگی ملت‌ها به شرق و غرب ازهم گسیخت، از این رو جریان استکبار همه تلاش خود را برای توقف این فرایند به کار گرفت. نظام سُلطه با طراحی توطئه‌های مختلف از جمله به راه انداختن جنگ تحمیلی و برنامه‌ریزی برای ایجاد تنش‌های داخلی در کشور کوشید تا بالندگی و پویایی انقلاب اسلامی را متوقف کند اما به برکت حضور مردم و هوشیاری آنها در بزنگاه‌های مختلف، تا به امروز راه به‌جایی نبرده است. چهل‌وپنج‌سالگی انقلاب را در حالی جشن می‌گیریم که مردم با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها همچنان در صحنه حضور دارند. هیمنه پوشالی اسرائیل و آمریکا اکنون با شکست‌های مُفتضحانه در مقابل جریان مقاومت برهم ریخته است و این قدرت‌ها مستأصل و درمانده شده‌اند. دشمن با طراحی توطئه‌های مختلف به‌ویژه تنگناهای اقتصادی به‌دنبال کنار زدن مردم از صحنه انقلاب و نظام است اما تا به امروز برای گُسستن این پیوند عمیق، در ناکامی به‌سر می‌بَرد.» رئیس قوه قضائیه، همچنین برگزاری انتخابات هر ۲ سال یک‌بار در کشور را مرهون انقلاب اسلامی و از برکات آن دانست.

 

پیام‌های تبریک سران به مناسبت پیروزی انقلاب

مقامات سیاسی کشورهای مختلف، طی چند روز گذشته در پیام‌های ارسالی خود، پیروزی انقلاب و روز ملی جمهوری اسلامی را به رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور تبریک گفتند.

هجدهم بهمن‌ماه، سفیر عربستان سعودی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، پاسخ پادشاه عربستان به پیام پیشین ابراهیم رئیسی در خصوص تحولات غزه و همچنین پیام‌های رسمی ملک سلمان و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تقدیم کرد.

شیجینپینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در پیام تبریکی به سیدابراهیم رئیسی به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از توسعه قابل ملاحظه روابط دو کشور و هماهنگی فعالانه تهران - پکن در دستیابی به پیشرفت‌های جدید در مبادلات و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف، ابراز امیدواری کرد که مشارکت راهبردی جامع ایران و چین تعمیق یافته و برای دو ملت بهروزی و سعادت به ارمغان آورد.

شیخ تمیم بنحمد آلثانی، امیر قطر با ارسال پیامی به ابراهیم رئیسی، فرا رسیدن روز ملی جمهوری اسلامی را تبریک گفت. طبق گزارش خبرگزاری قنا علاوه بر امیر قطر، ولی‌عهد این کشور عبدالله بن‌حمد آل‌ثانی و نخست‌وزیر و وزیر خارجه دولت دوحه محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی هم با ارسال پیام‌های جداگانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به آیت‌الله رئیسی تبریک گفتند.

سران و مقامات کشورهای ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، ارمنستان، کرواسی، اتیوپی، ازبکستان، تاجیکستان، روسیه، آذربایجان، هند، پاکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز با ارسال پیام‌هایی چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند.

 

برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن بدون مشکل امنیتی

«زمین‌گیر شدن یک داعشی قبل از ورود به ایران»؛ این خبری است که سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اعلام و تاکید کرد: «راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در سراسر کشور بدون هیچ مشکل امنیتی برگزار شد. در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان و خوزستان و سایر استان‌ها مردم با مشارکت بالاتری در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و درصد افزایش بعد از جمع‌بندی توسط مسئولین امر اعلام خواهد شد.»

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور افزود: «برخلاف همه نگرانی‌هایی که جریان‌های ضدانقلاب سعی کردند بعد از حادثه تروریستی کرمان برای مردم ایجاد کنند، مردم همیشه در صحنه انقلابی بدون هیچ‌گونه نگرانی باشکوه‌تر و با عظمت بیشتری در راهپیمایی امسال شرکت کردند که این نوید مشارکت پرشور و قابل توجه مردم در انتخابات پیش ‌رو را خواهد داشت.»

او در پاسخ به این سوال که آیا در طی این مدت مورد مشکوکی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده است؟ گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، تلاش‌های شبانه‌روزی و اقدامات گسترده و پیشگیرانه‌ای انجام دادند و تمام عناصر احتمالی که ممکن بود متصل به جریان‌های تروریستی باشند را تحت نظارت و کنترل داشتند. شب قبل از 22 بهمن یک عنصر تروریستی داعش هنگام ورود از مرز عراق به داخل کشور در درگیری مسلحانه کشته شد.»

میراحمدی خاطرنشان کرد: «باید از سربازان گمنام امام زمان تقدیر کرد که با هوشیاری و تسلط کامل شرایط را کنترل کردند و اقدامات گسترده و شبانه‌روزی را به انجام رساندند. وزیر کشور و شورای امنیت جلسات را به صورت مستمر برگزار کرد و وظایف هر دستگاهی را مشخص کرد و دائماً رصد و کنترل خود را داشت و در سایه تلاش‌ها و هوشیاری‌ها و بیداری خود مردم تا این لحظه از مرز تا عمق کشور هیچ مشکل امنیتی نداشتیم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی