| کد مطلب: ۲۱۱۶۱

واکنش‌ها به انفجار پیجرها

واکنش‌ها به انفجار پیجرها

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به تشدید تنش در منطقه پس از انفجار پیجرها در لبنان ابراز نگرانی کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا انفجار پیجرها در لبنان را حملاتی می‌داند که منجر به تلفات ناعادلانه‌ای شد. بورل در بیانیه‌ای گفت: هزاران نفر مجروح شدند - صدها نفر در وضعیت بحرانی هستند - بیمارستان‌ها در حال فروپاشی هستند. حتی اگر به نظر برسد که حملات هدفمند بوده، خسارات جانبی سنگین و بی‌رویه در میان غیرنظامیان از جمله کودکان در میان قربانیان داشته است.

این دیپلمات گفت: این انفجارها امنیت و ثبات لبنان را به خطر می‌اندازد و خطر تشدید تنش در منطقه را افزایش می‌دهد.در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از همه طرف‌های ذی‌نفع می‌خواهد از یک جنگ همه‌جانبه جلوگیری کنند که پیامدهای سنگینی برای کل منطقه و فراتر از آن خواهد داشت. اتحادیه عرب، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در منفجر کردن همزمان دستگاه‌های پیجر در لبنان را که چندین شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشت، به شدت محکوم کرد.

«جمال رشدی» سخنگوی «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب به نقل از او، اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان با انفجار دستگاه‌های پیجر را به شدت محکوم کرد. ابوالغیط همچنین درباره پیامدهای این تنش خطرناک علیه کشور و ملت لبنان که با اظهارات بی‌پروای سران رژیم صهیونیستی درباره گسترش دامنه جنگ در جبهه شمالی با لبنان همراه بوده و خطر جدی انفجار اوضاع در منطقه را در پی دارد، به شدت هشدار داد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه نیز همبستگی کامل خود را با دولت و ملت لبنان در مواجهه با این تعرض آشکار به حاکمیت و امنیت لبنان اعلام و تاکید کرد: شورای امنیت باید به مسئولیت‌های خود در مقابله با تهدیدهای مستمر و گستاخانه اسرائیل علیه امنیت و صلح منطقه عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که مسکو انفجار پیجرها در لبنان که به شهادت و مجروحیت شمار زیادی از شهروندان این کشور شد را اقدام تروریستی و یک جنگ ترکیبی می‌داند و چنین اقداماتی را محکوم می‌کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: ما حمله بی‌سابقه به لبنان و شهروندان آن را که نقض فاحش حاکمیت این کشور است و یک چالش جدی برای قوانین بین‌المللی با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف است، به شدت محکوم می‌کنیم. زاخارووا گفت: این یک اقدام تروریستی است که تعداد زیادی کشته و مجروح به‌جا گذاشته است. وی تاکید کرده است: ما آنچه را که اتفاق افتاد به‌عنوان یک جنگ ترکیبی دیگر علیه لبنان می‌دانیم که هزاران انسان بی‌گناه را تحت تأثیر قرار داد.

به نظر می‌رسد سازمان‌دهندگان این حمله با فناوری پیشرفته به‌عمد به دنبال تحریک یک رویارویی مسلحانه گسترده بوده و به دنبال ایجاد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه بودند. این دیپلمات گفت که مسکو معتقد است انفجارهای پیجرها در لبنان مملو از پیامدهای بسیار منفی در میان تنش‌های لبنان و اسرائیل است.

زاخارووا گفت: ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که خویشتنداری کنند و از اقداماتی که تهدیدی برای بی‌ثباتی بیشتر اوضاع نظامی و سیاسی در منطقه خاورمیانه است، دست بکشند. او تاکید کرد که انفجار گسترده پیجرها در لبنان مستلزم تحقیق و توجه بین‌المللی به این موضوع است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی