| کد مطلب: ۱۶۸۳۹

نسل زِد سیاست خارجی آمریکا را تغییر می‌دهد؟

نسل زِد سیاست خارجی آمریکا را تغییر می‌دهد؟

اینکه آمریکایی‌های نسل زِد نگاه‌های متفاوتی را در زمینه سیاست خارجی دارند خبر تازه‌ای نیست اما تجمعات دانشجویی اخیر علیه جنگ اسرائیل در غزه نشان داد که اختلاف نسلی در کشور تا چه اندازه زیاد است و این اختلاف چگونه می‌تواند در آینده ایالات متحده را از تل‌آویو، متحد قدیمی خود خاورمیانه دور کند.

نگاهی به نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد برخی شاخص‌ها نیازمند توجه زیادی است. در نظرسنجی ماه دسامبر مؤسسه سیاست (IOP) در مدرسه کندی هاروارد، بیشتر جوانان آمریکایی معتقدند عملیات نظامی اسرائیل پس از ۷ اکتبر توجیه‌ناپذیر است.

نظرسنجی آوریل POLITICO-Morning Consult نشان داد که تنها ۱۵ درصد از نسل زد با اسرائیلی‌ها همدردی بیشتری دارند. همچنین، ۲۴ درصد از نسل زد این مسئله را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی می‌دانند که بر رأی آنها تأثیر می‌گذارد، درحالی‌که این رقم برای افراد بالای ۶۵ سال ۱۱ درصد است.

مؤسسه افکارسنجی PEW، در آخرین نظرسنجی خود در این زمینه که در آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد اعلام کرده است که جوانان زیر ۳۰ سال در آمریکا با مردم فلسطین همدلی بیشتری دارند. یک‌سوم افراد در این بازه سنی گفته‌اند که با مردم فلسطین احساس همدلی می‌کنند درحالی‌که ۱۴ درصد خود را همدل با اسرائیلی‌ها معرفی کرده‌اند. این نسبت در آمریکایی‌های مسن برعکس است و ۴۷ درصد خود را همدل با اسرائیل و تنها ۹ درصد خود را همدل با فلسطین معرفی می‌کنند.

رسانه‌های جدید به‌طور قطع از این وضعیت استفاده کرده‌اند و اسرائیل دیگر نمی‌تواند جریان اطلاعات و پیام‌ها را کنترل کند. قبیله‌گرایی شبکه‌ای، به گفته جان راب در مجله سیتی، «رسانه‌های سنتی را دور می‌زند و اطلاعات و چارچوب‌های اخلاقی را مستقیماً از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم منتقل می‌کند.»

ایالات متحده بیشترین تعداد کاربران تیک‌تاک را دارد. یک نظرسنجی از Pew در اواخر سال گذشته گزارش داد که حدود یک‌سوم از جوانان آمریکایی اخبار خود را از تیک‌تاک دریافت می‌کنند.

به‌تازگی، سناتور میت رامنی (جمهوری‌خواه-یوتا) و تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره تأثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر مورد قبول واقع شدن روایت‌های طرفدار اسرائیل اظهار نگرانی کردند. رامنی اعلام کرد که این یکی از دلایل رأی کنگره برای ممنوعیت تیک‌تاک بود.

آنها از اینکه ۵۰ درصد از جوانان آمریکایی به اخبار رسانه‌های اجتماعی تقریباً به اندازه رسانه‌های سنتی اعتماد دارند و اینکه تعداد بیشتری از دانشجویان معترض به رسانه‌های خارجی مانند الجزیره تکیه می‌کنند، ناراضی هستند. الجزیره تا اوایل ماه مه به پوشش شرایط در منطقه به صورت گرافیکی و مداوم ادامه می‌داد تا اینکه اسرائیل فعالیت آن را ممنوع کرد.

نسل زد نباید به‌عنوان یک بلوک یکپارچه دیده شود، اما با کنار هم گذاشتن نتایج نظرسنجی‌ها به نظر می‌رسد که جوانان آمریکایی بیشتر در مورد دلایل رابطه بدون قید و شرط با اسرائیل سوال می‌کنند. رشد کردن در سایه جنگ‌های عراق و افغانستان آنها را نسبت به چشم‌انداز آینده شکاک کرده است.

جوانان آمریکایی برخلاف یک افسر بازنشسته نظامی مانند من سوال می‌کنند که چرا باید میلیاردها دلار به اوکراین و اسرائیل کمک شود.

این موارد را به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی در خانه اضافه کنید: نسل زد از سطوح بالای افسردگی و اضطراب رنج می‌برد. آنها احساس می‌کنند چشم‌انداز شغلی آنها محدود است و رویای آمریکایی دور از دسترس است. اما اخبار ناخوشایند بیشتری نیز وجود دارد: آمریکا تقریباً ۳۵ تریلیون دلار بدهی دارد، بیش از ۱۰۰ هزار دلار به ازای هر شهروند. علاوه بر این، تأمین اجتماعی با یک بدهی تقریباً ۶۶ تریلیون دلاری مواجه است و به سمت ورشکستگی پیش می‌رود، احتمالاً تا سال ۲۰۳۳ ذخایر مالی آن تمام می‌شود. اوضاع برای اقتصاد آمریکا به طور کلی تیره به نظر می‌رسد.

همچنین بدهی وام‌های دانشجویی به مبلغ ۱/۷۵ تریلیون دلار (شامل وام‌های فدرال و خصوصی)، به طور متوسط ​​۲۸,۹۵۰ دلار به ازای هر وام‌گیرنده وجود دارد.

هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها باید حمایت بدون قید و شرط خود از اسرائیل را دوباره بررسی کنند زیرا حمایت این گروه جمعیتی دیگر تضمین‌شده نیست. از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان حمایت از فلسطین را یک «ضرورت اخلاقی» می‌بینند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی