| کد مطلب: ۱۰۷۹۱

سیاستمداران

António-Guterres-(2) گوترش

اقتدار شورای امنیت تضعیف شده

بعد از اقدام کم‌سابقه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در فعال کردن ماده 99 منشور ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه که با وتوی ایالات متحده ناکام ماند، گوترش روز گذشته تاکید کرد، از اصرار به آتش‌بس انسانی در غزه دست نخواهد کشید. این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار توسط دبیران کل وقت این سازمان مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این اجازه را می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این زمینه انجام دهند. گوترش که در کنفرانسی در دوحه پایتخت قطر سخنرانی می‌کرد در اظهاراتی کم‌سابقه اذعان کرد: «جنگ غزه اعتبار و مشروعیت شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف کرده است.» ایالات متحده آمریکا بامداد شنبه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

al-sisi-(2) السیسی

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

پنجمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر آغاز شد؛ انتخاباتی که چندان نتوانسته جامعه مصر را با خود همراه کند. پنجمین انتخابات در تاریخ مصر و سومین انتخابات از سال ۲۰۱۳ (کودتای عبدالفتاح السیسی) از صبح روز گذشته آغاز شد و امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور ۶۸ ساله مصر صبح دیروز رأی خود را به صندوق انداخت و پیش‌بینی اینکه او بار دیگر سمت خود را حفظ خواهد کرد، کار چندان مشکلی نیست. چهار نامزد به نام‌های عبدالفتاح سعید حسین خلیل السیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر، عبدالسند یمامه، رئیس حزب الوفد، حازم عمر، رئیس حزب الشعب‌الجمهوری و فرید زهران، رئیس حزب دموکرات مصر قرار است به رقابت بپردازند. رأی‌گیری خارج از مصر در تاریخ ۱۰ آذر برگزار شد و اکنون در داخل مصر نیز ۶۷ میلیون نفر قرار است آرای خود را در ۱۰۰۸۵ مرکز رأی به صندوق‌ها بیاندازند.

peterson پیترسون

نیروهای آمریکا و ترکیه از سوریه خارج شوند

گئر پدرسون، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت، حل بحران سوریه نیازمند خروج نظامیان ترکیه‌ای و آمریکایی از این کشور است. گئر پدرسون، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز گذشته خواستار خروج ارتش ترکیه و آمریکا از این کشور شد. پدرسون که از اواخر ۲۰۱۸ جانشین استیفان دیمیستورا در سوریه شده است، گفت: «باید برای حل‌وفصل مسئله سوریه چندین مسئله مطرح شده و حل شود، از جمله مسئله خروج نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا و همچنین موضوع یگان‌های کُرد و مسئله تحریم‌ها باید مطرح باشد». فرستاده دبیرکل سازمان ملل در سوریه همچنین گفت، دولت دمشق و معارضان باید روش جدیدی را برای حل و فصل بحران در پیش بگیرند. تأکید پدرسون بر لزوم خروج نظامیان ترکیه‌ای و آمریکایی در حالی است که طبق اعلام مؤسسه جسور للدراسات در ماه آگوست گذشته، ترکیه ۱۲۵ مقر نظامی در سوریه دارد که از این تعداد ۱۲ مورد پایگاه نظامی و ۱۱۳ مورد مقر نظامی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی