| کد مطلب: ۲۳۸۲۰

پرسپولیس با شکست مقابل السد شانس بزرگی را برای صعود به دور حذفی از دست داد

سکته در دوحه

سکته در دوحه

پرسپولیس در دیداری که برتری نسبی نسبت به حریف داشت با حساب یک بر صفر شکست خورد تا برخلاف لیگ برتر که نتایج درخشانی گرفته، حالا با دو شکست و یک تساوی و بدون برد از قعرنشینان لیگ‌نخبگان محسوب شود. البته ۵ مسابقه تا پایان دور گروهی باقی مانده و سرخپوشان ایران درصورت کسب ۳ پیروزی و با ذخیره‌ی یک امتیاز از دیدارهای قبلی می‌توانند با ۱۰ امتیاز جزو ۸ تیم برتر لقب بگیرند و به دور بعد صعود کنند. آنچه مشخص است، پرسپولیس در لیگ برتر صلابت بیشتری دارد تا لیگ‌نخبگان و مقابل رقبای خارجی.

پرسپولیس در دیداری که برتری نسبی نسبت به حریف داشت با حساب یک بر صفر شکست خورد تا برخلاف لیگ برتر که نتایج درخشانی گرفته، حالا با دو شکست و یک تساوی و بدون برد از قعرنشینان لیگ‌نخبگان محسوب شود. البته ۵ مسابقه تا پایان دور گروهی باقی مانده و سرخپوشان ایران درصورت کسب ۳ پیروزی و با ذخیره‌ی یک امتیاز از دیدارهای قبلی می‌توانند با ۱۰ امتیاز جزو ۸ تیم برتر لقب بگیرند و به دور بعد صعود کنند. آنچه مشخص است، پرسپولیس در لیگ برتر صلابت بیشتری دارد تا لیگ‌نخبگان و مقابل رقبای خارجی.

آن‌چه قطری‌ها دارند

فوتبال ایران و باشگاه‌های ایرانی مدت‌هاست درگیر یک زمین تمرین و استادیوم معمولی با کیفیت استاندارد چمن هستند. موضوعی که به‌راحتی در قطر حل شده و بحرانی در این ‌باره نمی‌بینیم. آن‌چه از نزدیک، از زمین تمرینی باشگاه السد و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری جاسم بن‌حمد مشاهده کردم، این است که قطری‌ها پول را جای درست و به‌شکلی کاملاً بهینه خرج کرده‌اند. زمین تمرینی پرسپولیس که درواقع تحت مالکیت باشگاه السد بود، در فاصله یک کیلومتری از ورزشگاه جاسم بن‌حمد دوحه است.

درواقع کمپ تمرینی که کاملاً تکمیل است. ساختمان ورزشگاه، سه‌طبقه است که در طبقه همکف جام‌های قهرمانی باشگاه السد به‌شکلی کاملاً لوکس قرار داده شده تا هواداران این تیم بتوانند افتخارات باشگاه‌شان را تماشا کنند. السد همانند باشگاه پرسپولیس از سرمربی اسپانیایی خود بهره می‌برد که اتفاقاً مربی باسابقه‌ای است. سانچز اسپانیایی در جام‌ ملت‌های ۲۰۱۹ موفق شد تیم ملی قطر را به مقام قهرمانی برساند و سرمربی آن‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز بود که البته نتایج درخشانی کسب نکرد و در همان دور گروهی حذف شدند. حالا سانچز در صدد است تا با السد نیز افتخارآفرینی کند.

رقابت همیشگی

پرسپولیس در دو دیدار گذشته خود در لیگ نخبگان مقابل الاهلی عربستان و پاختاکور ازبکستان، یک شکست و یک مساوی به دست آورده ولی در مقابل تیم السد، یک برد و یک تساوی برای خود ثبت کرده است. پرسپولیس تاکنون در لیگ قهرمانان آسیا هفت‌ بار به مصاف السد رفته که چهار برد، دو باخت و یک مساوی برای خود در پنج گل از این تیم دریافت کرده‌اند. آخرین دیدار دو تیم شش مهرماه ۱۳۹۹ برگزار شد که با تک‌گل عیسی آل‌کثیر به اتمام رسید. علی علیپور، مهاجم پرسپولیس با ۱۱ گل زده، برترین گلزن پرسپولیس در آسیاست. پرسپولیس در اکثر بازی‌های خود با السد توانسته این تیم را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد.

تاریخ چه می‌گوید

تقابل دو تیم طی چهار، پنج سال اخیر به‌وفور رخ داده است. پرسپولیس با مربیگری برانکو ایووانکویچ در ورزشگاه جاسم بن‌حمد شهر دوحه به مصاف السد رفت که با درخشش بغداد بونجاح السد، با نتیجه سه بر یک پرسپولیس را شکست ‌داد. تک‌گل پرسپولیس را سیامک نعمتی به‌ثمر رسانده است. از سوی دیگر پرسپولیس در دیدار برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بازیکنان تیم پرسپولیس، با هدف گرفتن انتقام شکست بازی رفت، وارد ورزشگاه آزادی شدند.

در این دیدار ژاوی هرناندس هافبک بارسلونا و مرتضی پورعلی‌گنجی بازیکن تیم ملی ایران در ترکیب السد حضور داشتند که این دیدار با گل به‌خودی پورعلی‌گنجی به پایان رسید. راه پرسپولیس و السد در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ با پایان مرحله گروهی از هم جدا نشد و هرکدام با پشت سر گذاشتن دو حریف دیگر در مرحله نیمه‌نهایی، بار دیگر مقابل هم قرار گرفتند و پرسپولیس با پنالتی علی علیپور به پیروزی رسید. پرسپولیس به‌خاطر پرونده شکایت ریزه اسپور از طارمی، با پنجره بسته راهی میدان شد. بغداد بونجاح دقیقه ۱۷، دروازه قرمزها را باز کرد تا زنگ خطر برای برانکو ایوانکوویچ و بازیکنان به صدا درآید.

در ادامه روی ارسال گادوین منشا، سیامک نعمتی دروازه السد را باز کرد و درمجموع بازی با نتیجه دو بر یک به اتمام رسید. از صحنه‌های به‌یاد ماندنی این دیدار، مهار ضربه سری بود که ژاوی در شش‌ قدم به‌سمت دروازه پرسپولیس زد و علیرضا بیرانوند آن را از زیر طاق دروازه بیرون کشید. پرسپولیس و السد، بار دیگر در مرحله گروهی فصل جدید رقابت‌ها، در یک گروه قرار گرفتند تا دو بار دیگر با هم بازی کنند. باز هم بغداد بونجاح ستاره تیم السد بود و با تک‌گل این بازیکن، السد پیروز شد.

بار دیگر مانند فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس با شکست در بازی رفت مرحله گروهی، در بازی برگشت به دنبال انتقام از السد بود ولی برد در این بازی برایشان سودی نداشت و حذف سرخ‌پوشان قطعی شده بود. این بازی با گلزنی علیپور و ترابی، دو بر صفر به‌نفع نماینده ایران به پایان رسید. نکته قابل توجه این است که ژاوی پس از این بازی در ورزشگاه آزادی از دوران فوتبالی خود خداحافظی کرد. پرسپولیس در این دیدار با یحیی گل‌محمدی مقابل السد قرار گرفت، عیسی آل‌کثیر تک‌گل پرسپولیس را به‌ثمر رساند و پرسپولیس برنده آخرین دیدارش با السد شد. این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به‌دلیل شیوع بیماری کرونا به‌صورت متمرکز در قطر برگزار شده بود و به همین دلیل مراحل حذفی به‌صورت تک‌حذفی برگزار شد.

تمرین روی نقطه‌ضعف السد

السد در لیگ ستارگان قطر همانقدر که خط حمله انفجاری دارد، در خط دفاع بسیار ضعیف کار کرده است. السدی‌ها طی هفت مسابقه، ۱۵ گل خوردند که به‌طور میانگین در هر مسابقه ۱/۲ گل خورده که اصلاً برای تیمی که خواهان قهرمانی است، عملکرد مناسبی نیست. السد در دیدار اخیر خود مقابل الشحانیه نیز باوجود اینکه چهار گل زد، دو بار نیز دروازه‌اش مقابل تیم رتبه دهمی لیگ باز شد.

کانال‌های کناری این تیم به‌شدت آسیب‌پذیر هستند؛ نکته‌ای که گاریدو بارها این موضوع را به شاگردانش گوشزد کرده است. هرچند نقاط قوت پرسپولیس در طول فصل، استفاده از کانال‌های کناری است جایی که اورونوف، عالیشاه، فرشاد احمدزاده و امیری بارها در این  دو پست به‌کار گرفته شدند. در بازی مقابل الاهلی، گولسیانی ۱۳ بار محمدی را صاحب توپ کرد و این عدد در بازی با پاختاکور به ۱۵ پاس رسید که هردو، بیشترین همکاری بین دو بازیکن از پرسپولیس در زمین محسوب شدند. 

پرسپولیس با شکست مقابل السد، در هفته چهارم این رقابت‌ها در کشور امارات به مصاف الغرافه خواهد رفت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی