| کد مطلب: ۲۲۸۰۸

آغاز شب‌‏های شعر گوته

آغاز شب‌‏های شعر گوته

واپسین دوره رویداد فرهنگی سالانه شب‌های شعر گوته، 18 تا 27 مهرماه 1356 در محل انستیتو گوته و با همکاری انجمن روابط فرهنگی ایران و آلمان و کانون نویسندگان ایران برگزار شد و با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد.

واپسین دوره رویداد فرهنگی سالانه شب‌های شعر گوته، ۱۸ تا ۲۷ مهرماه ۱۳۵۶ در محل انستیتو گوته و با همکاری انجمن روابط فرهنگی ایران و آلمان و کانون نویسندگان ایران برگزار شد و با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد. در این ۱۰ شب که به «شب‌های شعر گوته» معروف شد، بیش از ۶۰ نویسنده و شاعر که بیشتر آنها گرایش‌های چپ داشتند شعر خواندند، سخنرانی کردند و اختناق و سانسور حاکم بر جامعه را به نقد کشیدند.

حضور مردم در شب‌های آغازین به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسید؛ امری که حتی در مخیله برگزارکنندگان نیز نمی‌گنجید. در شب‌های پایانی اما بارش باران تعداد شرکت‌کنندگان را به سه‌هزار نفر رساند. بسیاری از تحلیلگران انقلاب ۵۷، از نقش برانگیزاننده این شب‌های شعر در به جوش‌وخروش آوردن معترضان علیه حکومت پهلوی سخن گفته‌اند. در همین زمینه یرواند آبراهامیان از تظاهرات شرکت‌کنندگان در شب آخر پس از پایان برنامه و کشته شدن یک دانشجو، زخمی شدن ۷۰ نفر  و دستگیری ۱۰۰ نفر گزارش داده است. 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی