| کد مطلب: ۲۱۸۵۴

در گفت‌و‌گو با حسین شمس سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتسال علل حذف ایران بررسی شد

تیم‌ملی توسط شمسایی گروگان گرفته شده است

تیم‌ملی توسط شمسایی گروگان گرفته شده است

در دوره‌ای که سطح مسابقات به شکل فاحشی افت کرده بود و دوباره شاهد نتایج عجیب 10 بر صفر در این رشته ورزشی بودیم، ایران می‌توانست خودی نشان دهد اما با شکست مقابل مراکش کار به پایان رسید. در این گزارش قصد داریم چرایی این ماجرا و افت فوتسال با مربیگری وحید شمسایی را بررسی کنیم. همچنین در گفت‌وگو با «حسین شمس»، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتسال ایران نیز نظر او را جویا شدیم که چرا تیم‌ملی فوتسال به این حال و روز افتاده است.

آماده‌سازی و انگیزه برای قهرمانی اما حذف شدن در اولین محک جدی، موضوعی است که باعث تشویش افکار عمومی می‌شود. تیم‌ملی فوتسال ایران که اردوهای قابل قبولی را پشت‌سر گذاشته بود و بعد از سپری کردن بازی‌های تدارکاتی مناسب به مسابقات جام جهانی اعزام شد، خیلی زود از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم در اولین دوره مسابقات جام جهانی ۲۴ تیم و حضور تیم‌های متوسط در این دوره، ایران نتوانست از دور اول حذفی فراتر برود و با ارائه بازی‌های متوسط و ضعیف خیلی زود به خانه برگشت.

در دوره‌ای که سطح مسابقات به شکل فاحشی افت کرده بود و دوباره شاهد نتایج عجیب ۱۰ بر صفر در این رشته ورزشی بودیم، ایران می‌توانست خودی نشان دهد اما با شکست مقابل مراکش کار به پایان رسید. در این گزارش قصد داریم چرایی این ماجرا و افت فوتسال با مربیگری وحید شمسایی را بررسی کنیم. همچنین در گفت‌وگو با «حسین شمس»، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتسال ایران نیز نظر او را جویا شدیم که چرا تیم‌ملی فوتسال به این حال و روز افتاده است.

سقوط آزاد

وحید شمسایی که یک نایب‌قهرمانی و یک قهرمانی در جام ملت‌ها دارد و پنج ماه قبل کاپ آسیا را بالای سر برده بود، امید داشت تا شاگردانش را در جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان به مراحل بالا برساند و حتی افتخار هشت سال پیش که تیم‌ملی به سومی رسید را بهبود ببخشد و فینالیست شود، اما حذف زودهنگامی تجربه کرد که حالا باید پاسخگوی انتقادات کارشناسان و اهالی رسانه باشد. پیروزی مقابل ونزوئلا و گواتمالا و تیم دوم و سوم فرانسه، آن چیزی نبود که هواداران و کارشناسان این رشته را راضی کند.

حسین شمس در گفت‌وگو با هم‌میهن معتقد است که وقتی به اولین حریف قدرتمند برخورد کردیم، تسلیم شدیم: «بی‌اغراق یکی از بدترین جام‌های جهانی چند دوره اخیر بود. برای اولین‌بار این مسابقات با ۲۴ تیم برگزار می‌شد و تیم‌هایی وارد جام جهانی شده بودند که در حالت عادی قطعاً نمی‌توانستند رنگ جام جهانی را ببینند. نتایج سنگین ۱۰ بر صفر دوباره تکرار می‌شد و دیدیم اسپانیا هم در بین ۱۶ تیم اوت شد. توقع این بود که مراکش را به‌راحتی شکست دهیم و به جمع هشت تیم برتر جهان برسیم، اما کیفیت فنی ما در این دوره چنان ضعیف بود که فقط در حالت رویا و تصور باقی مانده بودیم.»

کم‌کاری یا تبانی؟

یکی از دیدارهای بحث‌برانگیز این رقابت‌ها که اتفاقاً فیفا نیز در آن ورود کرد و احتمال محرومیت سنگین تیم‌ملی فوتسال ایران نیز وجود دارد، مربوط می‌شود به دیدار سوم دور گروهی بین ایران و فرانسه که هر دو تیم تمایل به شکست داشتند اما فرانسه این کار را حرفه‌ای‌تر انجام داد و با شکست سنگین مقابل ایران به رتبه دوم بسنده کرد تا به سمت ساده‌تر جدول برود. آش چنان شور شده بود که حتی حسین شمسایی، برادر وحید شمسایی سرمربی تیم‌ملی ایران نیز در آنتن زنده شبکه سه این رفتار بازیکنان تیم‌ملی فوتسال ایران و فرانسه را شرم‌آور قلمداد کرد و گفت، امیدوار است فیفا ورود نکند.

حسین شمس نیز عقیده‌ای مشابه حسین شمسایی دارد: «در دیدار با فرانسه اتفاقاتی رخ داد که بی‌سابقه و شرم‌آور بود. این حرکت زشت که کم‌کاری یا تبانی تلقی می‌شود، باعث سرافکندگی ما شد. اشتباهات جبران‌ناپذیری را دیدیم. در کشوری که پوریای ولی و تختی را دارد، روح جوانمردی را کشتیم. من به آقای مهدی تاج زنگ زدم و گفتم، لطفاً جلوی این اتفاقات را بگیرید اما متاسفانه ایشان صعود ایران به دور حذفی را تبریک گفت؛ درصورتی‌که چنین صعودی واقعاً جای تبریک نداشت. به آقای احسان اصولی نیز هشدار دادم که ایشان نیز زیر بار نرفت و گفت، فرانسه قصد داشت شکست بخورد و ما کاری نکردیم. در مسابقه دوم دور گروهی هم دوباره بازیکنان ایران بی‌اخلاقی کردند. محمدرضا سنگ‌سفیدی و حسین طیبی از قصد کارت زرد گرفتند تا در دیدار سوم محروم شوند. خنده‌های حسین طیبی بعد از محروم‌شدن از مسابقه سوم، بسیار زننده بود».

سیاسی‌ها در فوتسال

1923135_375

کمتر کسی تصور می‌کرد که ایران مقابل مراکش حرفی برای گفتن نداشته باشد. اشتباهات پیاپی دروازه‌بان و خط دفاعی ایران باعث شد تا مراکش خیلی زود با گل‌باران کردن تیم ملی، راه صعود را هموار کند. هرچند شاگردان شمسایی در نیمه دوم به خودشان آمدند و با زدن دو گل فاصله را به حداقل رساندند، اما حسین شمس معتقد است که تصمیمات فنی شمسایی اتفاقاً مانع از صعود ایران به دور بعد شد.

شمس معتقد است، تعویض‌های اشتباه شمسایی این برد را از ایران گرفت: «در یک ثانیه پایانی، پنالتی به سود ایران گرفته شد که آخرین ضربه این دیدار بود. متاسفانه شمسایی این پنالتی را به بی‌تجربه‌ترین بازیکن ایران داد که سابقه و تجربه این رقابت‌ها را نداشت. حسین طیبی با کوله‌باری از تجربه و حسن‌زاده بیرون بودند و پنالتی را به فرد دیگری دادیم.» یکی از دلایل افت فوتسال ایران این است که تصمیم‌گیران این حوزه، اعتمادی به فوتسالی‌ها نمی‌کنند. چرا کشتی و تکواندو موفق شده؟ چون کار را به کاردان سپرده‌اند. ولی متاسفانه افراد سیاسی به فوتسال ورود کردند و اطلاعاتی از این ورزش ندارند. امیدوارم وزارت ورزش به این مسائل ریز و درشت ورود کند تا حداقل مشخص شود چه کسی یا چه کسانی دستور کم‌کاری به بازیکنان تیم‌ملی داده‌اند. نباید این‌طور آبروی ما در جامعه جهانی برود.»

شمسایی برای تیم‌ملی وقت نمی‌گذارد

انتقاد اصلی اما طی دو روز اخیر، به وحید شمسایی است. البته که موضوع غیرقابل تصوری نیست. وقتی تیمی حذف می‌شود، اولین نفر سرمربی باید پاسخگوی این حذف باشد. حسین شمس اما معتقد است که وحید شمسایی فوتسال را به گروگان گرفته و اولویتش اصلاً این رشته نیست که بخواهد در آن موفق شود: «سه‌سال است که آقای شمسایی متکلم‌وحده در تلویزیون است. حتی یک کارشناس به تلویزیون و برنامه فوتبال برتر دعوت نکردند تا این مسابقات و عملکرد تیم‌ملی فوتسال نقد شود. شمسایی به تمام برنامه‌ها مثل خاله شادونه و ستاره‌ساز دعوت می‌شود و اصلاً وقت نمی‌کند فوتسال را تماشا یا رقبا را نقد کند. باید فوتسال را به کسی بدهند که دلسوز باشد. شبکه سه دربست در اختیار وحید شمسایی است. هیچ انتقادی از این فرد به‌عنوان سرمربی نشد. من اعتراضم را به آقای جبلی رئیس صداوسیما گفتم. اجازه نمی‌دهم فوتبال توسط یک‌نفر به گروگان گرفته شود. حتی کارشناسان برنامه‌های تلویزیونی هم توسط وحید شمسایی چیده می‌شوند. مطمئن باشید که این رفتار، فوتسال را به سمت سقوط می‌برد».

  در روزهایی که هواداران فوتسال امید داشتند باتوجه به حضور تیم‌های ضعیف به‌واسطه 24 تیمی شدن این رقابت‌ها، ایران حداقل تا مرحله نیمه‌نهایی صعود کند، تیم‌ملی فوتسال ایران با ارائه بازی‌های نه‌چندان قابل قبول، در مرحله یک‌هشتم پایانی با شکست مقابل مراکش از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. احتمال جابه‌جایی وحید شمسایی تقریباً نزدیک به صفر است اما باتوجه به وضعیت رخ‌داده اگر شمسایی در تیم‌ملی باقی بماند، با تغییرات فنی می‌توان به این تیم در سال‌های آتی امیدوار بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی