| کد مطلب: ۱۷۶۱۵

نگاهی به آماری که سوپرمارکت اسنپ به‌تازگی از همکاری خود با سوپرمارکت‌های محلی ارائه داده است

دسترسی راحت‌تر به فروش بیشتر

دسترسی راحت‌تر به فروش بیشتر

سوپرمارکت اسنپ با بیش از پنج هزار سوپرمارکت در سراسر کشور همکاری دارد و میانگین فروش آنلاین سوپرمارکت‌های برتر در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۵ میلیارد تومان برای هر سوپرمارکت بوده است.

گروه فناوری: خرید آنلاین که در ابتدا منحصر به کالاهایی خاص مانند لوازم دیجیتال و الکترونیکی بود و با بحران اعتماد عمومی مواجهه داشت، به مرور زمان و با اعتمادسازی گسترش پیدا کرد. در حال حاضر تقریباً هر چیزی را می‌توانید به‌صورت آنلاین سفارش داده و در منزل تحویل بگیرید. این امکان یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین ویژگی‌های دنیایی است که فناوری در آن حرف اول را می‌زند.

در این میان، خرید کالاهای سوپرمارکتی به این شکل، کارایی ویژه‌ای دارد؛ خصوصاً اگر همراه با گزینه تحویل فوری باشد. روزهایی که جامعه با شیوع ویروس کرونا درگیر بود، آن‌قدر دور نشده تا از خاطرمان رفته باشد. در آن روزها بیشتر افراد میل و رغبتی برای بیرون رفتن از خانه نداشتند و ترجیح می‌دادند مواد مورد نیازشان را در کمترین زمان جلوی خانه‌شان تحویل بگیرند. اما بی‌رغبتی افراد به خروج از منزل فقط محدود به دوره‌های بحرانی این‌چنینی نیست.

گاه افراد به‌دلایل ساده‌تری امکان یا میل خارج شدن از خانه، حتی برای خریدهای سوپرمارکتی و روزمره را ندارند؛ مثل فرد سالمندی که به‌دشواری حرکت می‌کند یا صاحبخانه‌ای که درگیر پذیرایی از مهمانان خود است و متوجه شده در فهرست خرید خود، مواردی را از قلم انداخته است. گاهی حتی گرما یا سرمای شدید و خستگی هم می‌تواند عامل بی‌میلی آدم‌ها برای خروج از خانه باشد. در برخی موارد نیز فاصله زیاد با فروشگاه‌هایی که اقلام مورد نظر ما را دارند، مشکل‌ساز می‌شود. به همین دلیل سرویس‌های ویژه‌ای چون تحویل فوری سوپرمارکت اسنپ (اسنپ‌اکسپرس) به‌سرعت توانسته جایگاه خود را در جامعه پیدا کند و به یک سرویس فراگیر با کاربرد روزانه تبدیل شود. خیل متنوع و عظیم افرادی که از این سرویس استفاده می‌کنند، سبب می‌شود تا گزارش عملکردی که سوپرمارکت اسنپ از آمار سال ۱۴۰۲ ارائه داده، اهمیت یابد. گزارشی که می‌تواند نکاتی را حتی در مورد رفتار خرید مردم به ما نشان دهد.

دست‌و‌دل‌بازی در خرید آنلاین

بنا بر گزارشی که سوپرمارکت اسنپ از بخش تحویل فوری سوپرمارکت‌ها ارائه داده، ارائه تخفیف‌ها از یک‌سو و راحتی خرید و بی‌نیازی از حمل محصولات سبب می‌شود، افراد با دست‌و‌دل‌بازی بیشتری سبد خرید خود را تکمیل کنند. به‌خصوص که طی سال‌هایی که از فعالیت این بخش می‌گذرد، با دریافت بازخورد از کاربران و رفع مشکلات، سرویس تحویل فوری سوپرمارکت سروشکل حرفه‌ای‌تری به خود گرفته و توانسته رضایت کاربران را جلب کند.

در سال گذشته سبد خرید کاربران به‌طور میانگین شامل 7 قلم کالا بوده و ارزش ریالی این سبدها به‌طور میانگین نسبت به سال ۱۴۰۱، رشدی ۵۰ درصدی داشته است.  این گزارش آمار جالبی هم از «ترین‌ها» دارد؛ دست‌به‌جیب‌ترین کاربر درمجموع در طول سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از بخش سوپرمارکت اسنپ خرید کرده است. همچنین عنوان بزرگ‌ترین سبد خرید به سبدی که شامل ۲۴۷ قلم کالا بوده، تعلق می‌گیرد و ارزش گران‌ترین سبد خرید، بیش از ۴۵ میلیون تومان بوده است.

آخر هفته‌های پرفروش

همان‌طور که مردم در زمان خرید حضوری نیز فروشگاه محبوب دارند و بیشتر خریدهایشان را از همان‌جا انجام می‌دهند، در خرید آنلاین نیز همین رفتار را از خود نشان می‌دهند و بعضاً به مشتریان ثابت فروشگاه‌های آنلاین تبدیل می‌شوند. بیشترین تعداد سفارش یک کاربر از یک سوپرمارکت مشخص، متعلق به شخصی است که ۳۸۲ سفارش را فقط از یک سوپرمارکت به ثبت رسانده است.

بنا بر آمار ارائه‌شده، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پرسفارش‌ترین روزهای هفته هستند. کاربران در این روزها یا برای تفریح و مهمانی آخر هفته یا برای طول هفته خود خریدهای بیشتری را به ثبت می‌رسانند.  یکی از ویژگی‌های خرید آنلاین این است که محدودیت زمانی کمتری را به خریداران تحمیل می‌کند. به همین دلیل خرید از سوپرمارکت‌ها به‌صورت آنلاین حتی در ساعات غیرمتعارف نیز رونق دارد. سحرخیزترین کاربر این پلتفرم در سال ۱۴۰۲، کسی است که در طول این سال ۳۹۶ سفارش را پیش از ساعت ۱۰ صبح به ثبت رسانده و عنوان شب‌زنده‌دارترین مشتری نیز به کسی تعلق می‌گیرد که در یک سال ۲۸۰ سفارش خود را بین ساعت ۸ تا ۱۲ شب ثبت کرده است.

دسترسی به جمعیت بزرگی از مشتریان

سوپرمارکت اسنپ همان‌طور که امکان‌های جدیدی برای مشتریان خلق کرده، برای سوپرمارکت‌ها نیز مزایایی به‌ همراه داشته است. یکی از آسیب‌هایی که سوپرمارکت‌های کوچک و محلی را تهدید می‌کند، افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که به میزان فروش آنها ضربه می‌زند و بحران‌ساز می‌شود. مشتریان سوپرمارکت‌ها در غالب مواقع محدود به جمعیت محلی است. در سال‌های گذشته برخی سوپرمارکت‌ها برای افزایش میزان فروش‌شان، گزینه پیک را به خدمات خود اضافه کردند تا دسترسی بیشتری به جمعیت بزرگ‌تری از مشتریان داشته باشند. اما سوپرمارکت اسنپ این کار را به شکل ساده‌تری انجام می‌دهد.

بنا بر آمار ارائه‌شده در این گزارش، بیش از هفت میلیون کاربر تا امروز حداقل یک‌بار از سوپرمارکت اسنپ خرید انجام داده‌اند و بیش از ۱۱ میلیون کاربر نیز به‌صورت روزانه از اپلیکیشن اسنپ بازدید می‌کنند. این پلتفرم با در اختیار داشتن تعداد پیک‌های بیشتر، همچنین نشان دادن فروشگاه در شعاعی گسترده‌تر، سعی دارد تا به افزایش میزان فروش سوپرمارکت‌ها کمک کند. بنا بر این گزارش، در نتیجه این همکاری، حجم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در کمتر از دو سال، 2/5 برابر شده است.

سوپرمارکت اسنپ با بررسی بازار و ایجاد کمپین‌های متنوعی که سبب جذب مشتریان جدید می‌شود، به فروشگاه‌ها کمک می‌کند با توسل به روش‌های نوین به جمعیت بزرگ‌تری از مشتریان دست یابند. طرح‌هایی چون تخفیف نارنجی یا ارائه پک‌های به‌صرفه، راه را برای رسیدن به این هدف هموار می‌کنند. بنا بر این گزارش، یک سوپرمارکت در مشهد با مشارکت در همین طرح‌ها توانسته به بیش از 14 هزار مشتری جدید دست یابد.

گفتنی است سوپرمارکت اسنپ با بیش از پنج هزار سوپرمارکت در سراسر کشور همکاری دارد و میانگین فروش آنلاین سوپرمارکت‌های برتر در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۵ میلیارد تومان برای هر سوپرمارکت بوده است. بیشترین فروش را در این سال یکی از فروشگاه‌ها با بیش از ۴۲ میلیارد تومان درآمد تنها از طریق فروش آنلاین به ثبت رسانده است. براساس این گزارش، رشد سفارش‌ها در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به تاریخ مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد بوده است و در یک مورد، یکی از سوپرمارکت‌های همکار در شهر اصفهان توانسته رشد فروش ۱۵ برابری را تنها در عرض یک سال تجربه کند.

کالای پرمصرفی به نام نوشابه!

یکی از مزایای گزارش‌های این‌چنینی، دستیابی به اطلاعاتی ارزشمند در مورد عادات مصرف مردم است. برای مثال پرفروش‌ترین کالا در بخش تخفیف نارنجی، تن ماهی است. کالایی که ظرف سال‌های اخیر به شکل عجیبی افزایش قیمت داد و از سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها حذف شد. همچنین در بخش دیگری از این گزارش با آمار دیگری مواجه می‌شویم که قابل تأمل است. در بخش پک‌های به‌صرفه که افراد می‌توانند با خرید چند عدد از یک محصول، تخفیف بیشتری دریافت کنند، دو مدل از نوشیدنی‌های گازدار در مقام اول و دوم فروش قرار می‌گیرند. این درحالی‌است که سبک زندگی ناسالم در سال‌های اخیر به افزایش جمعیت افراد مبتلا به دیابت نوع دو منجر شده است. اما قرار گرفتن نوشابه در رتبه اول پرفروش‌ها نشان می‌دهد تنها به‌صرفه بودن پک‌ها عامل رغبت بیشتر خریداران به این محصول نیست و این کالا جای خود را در سبد خرید خانوار باز کرده است.

مضاف بر اینها، این گزارش گروه‌های پرطرفدار در خریدهای سوپرمارکتی را نیز دسته‌بندی کرده است که تنقلات شامل مواردی چون چیپس، پفک، بیسکوییت، شکلات و امثالهم در رتبه اول قرار دارد. رتبه دوم به دسته‌بندی نوشیدنی‌ها تعلق می‌گیرد که شامل نوشیدنی‌های گازدار نیز می‌شود. گروه لبنیات و بستنی در این دسته‌بندی در رتبه سوم گروه‌های پرطرفدار قرار دارد. در غیاب تحقیقات جامع روی وضعیت سلامتی افراد در کشور، شاید بتوان از طریق این سبدهای خرید نشانه‌هایی از سبک زندگی افراد یافت و علت ابتلای بیشتر آنها به بیماری‌های قلبی - عروقی را نیز تا حدودی به دست آورد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی