| کد مطلب: ۲۳۵۹۴

رکود سنگین در بازار خودرو؛ خودرو سازها به سمت فروش اقساطی می روند

رکود سنگین در بازار خودرو؛ خودرو سازها به سمت فروش اقساطی می روند

در روزهای گذشته رکود بازار خودرو سنگین تر از قبل شده و خرید و فروش به شدت کاهش یافته است. اما این وضعیت تا چه زمان ادامه دارد؟

به گزارش هم میهن آنلاین، در روز های گذشته با افزایش تنش های منطقه خاورمیانه بازارهای مختلف ثبات قیمتی نداشته اند. برای مثال نرخ ارز افزایش نسبتا زیادی داشته و رکورد های پی دی پی را در بازار طلا شاهد هستیم. البته رکورد قیمتی طلا می تواند متاثر از قیمت جهانی هم باشد اما در مجموع افزایش تنش های سیاسی باعث شده بازار ارز و طلا افزایشی و پر نوسان باشند. اما اینبار بر خلاف تجربه های قبل، بازار خودرو ساز مخالف می زند. در حالی که در گذشته با افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو را در بازار شاهد بودیم اما این بار بازار خودرو توجه کمتری به نرخ ارز نشان می دهد.

حالا زمان مناسبی برای خرید خودرو از بازار است؟

بازار خودرو همیشه نوسانات خاص خودش را داشته و دارد اما این بار شاید سنگین ترین و ادامه دار ترین رکود سال های گذشته را در بازار خودرو شاهد باشیم. واردات خودرو تا حدی در به وجود آمدن این شرایط تاثیر گذار بود اما کوچ سرمایه های سرگردان به بازارهای طلا و دلار شاید مهم ترین دلیل رکود فعلی بازار باشد. معمولا پس از رکود های سنگین، در بازار خودرو افزایش قیمت را شاهد بوده ایم اما در زمان فعلی مشخص نیست که رکود تا چه زمان ادامه خواهد داشت. از این رو به نظر می رسد حالا بهترین زمان ممکن برای خودرو باشد. البته شاید رکود همراه با کاهش ادامه پیدا کند اما از آنجا که وضعیت سیاسی و تنش های منطقه قابل پیش بینی نیست، شاید ادامه این رکود و کاهشی بودن آن هم صد در صدی نباشد.

قسطی فروشی خودروسازان آغاز می شود؟

به نظر می رسد رکود فعلی در بازار خودرو رنگ و بوی ثبات و دوری از هیجان را در آینده به بازار بیاورد. این یعنی حداقل دیگر خبری از سر و دست شکاندن برای خرید خودرو از مونتاژکاران نخواهد بود. البته در مورد خودروهای کف بازاری که توسط ایران خودرو و سایپا تولید می شوند چنین داستانی صادق نیست چراکه هنوز اختلاف قیمتی بازار و کارخانه برای محصولات این دو شرکت بسیار زیاد است. اما پیش بینی می شود که خودروسازان خصوصی یا همان مونتاژکاران به مرور به سمت فروش های اقساطی گشترده با شرایط منعطف تر بروند. با توجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شده و در برخی موارد قیمت بازار به زیر قیمت کارخانه رسیده، باید منتظر فروش اقساطی گسترده تر و به تبع آن کاهش قیمت در بازار آزاد باشیم.

این نکته را هم اضافه کنیم که در صورت آزاد سازی قیمت در دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا، بعید نیست که همین مسیر برای محصولات آن ها هم طی شود و پس از سالها بتوانیم فروش محصولات کف بازاری را بصورت اقساطی در کشور ببینیم.

بازار روی لبه تیغ

اگرچه تمام شواهد نشان می دهد که رکود فعلی ادامه دار است و حتی کاهش بیشتر را در آینده می توان متصور بود اما باید این را هم در نظر داشت که سایه جنگ می تواند همه بازارها را غیر قابل پیش بینی و ناپایدار کند. همین موضوع آینده را غیر قابل پیش بینی می کند و باید دید وضعیت سیاسی پیچیده در منطقه و تنش هایی که بوی جنگ می دهد به چه سمت و سویی خواهد رفت.

منبع :آخرین خودرو

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی