| کد مطلب: ۲۲۹۵۱

غول‌کُشی

غول‌کُشی

اولین جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده، با دستور ویژه رئیس‌جمهور مبنی بر «اصلاح فوری روند فعالیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده» خبرساز شد.

دکتر مسعود پزشکیان در این جلسه که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، زیان‌دهی برخی شرکت‌های دولتی به ویژه شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی را که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، غیرقابل قبول دانست و خواستار تجدیدنظر در روندها شد. 

بر اساس آمار، یکی از زیان‌ده‌ترین مجموعه‌ها در کشور، سه غول خودروسازی یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هستند که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان زیان‌ داشته‌اند. فقط شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان داشته که بیشتر از سرمایه این شرکت در بورس است. 

اگرچه فرآیند انتقال مجموعه‌های یادشده به بخش خصوصی در ظاهر طی شده است، اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات، همچنان ۶۴۰۰ عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط خود دولت منصوب می‌شوند؛ از جمله مدیریت شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا.  

بر این اساس این سوال از سوی کارشناس «پشت پرده» مطرح است که آیا دولت چهاردهم قصد دارد بند ناف دستگاه اجرایی به خودروسازان را قطع و غول‌کُشی کند یا دستور رئیس‌جمهور به اصلاح چند رویه کوچک تقلیل داده شده و روی زمین می‌ماند؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی