| کد مطلب: ۲۰۵۰۸

صیدی رئیس سازمان بورس شد

صیدی رئیس سازمان بورس شد

در جلسه فوق‌العاده دیروز شورای عالی بورس، «حجت‌الله صیدی» به اتفاق آرا و با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین و جایگزین «مجید عشقی» شد.

پس از استعفای «مجید عشقی»، رئیس سابق سازمان بورس در تاریخ شنبه ۱۷ شهریور و برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی بورس، مقرر شده بود تا روز سه‌شنبه رئیس جدید سازمان معرفی شود.

بر این اساس روز گذشته شورای عالی بورس و اوراق بهادار با حضور اعضاء و به ریاست عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل جلسه داد و در این جلسه «حجت‌الله صیدی» به‌عنوان گزینه نهایی ریاست سازمان بورس به شورا معرفی و به اتفاق آرا از سوی اعضا به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

مجید عشقی در ۲۱ مهر سال ۱۴۰۰ به‌عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد و با پایان یافتن دوره نخست ریاست خود بر این سازمان، در ۲۰ فروردین امسال برای دوسال‌ونیم دیگر در سمت خود ابقا شده بود. اما پس از افشای ماجرای وام‌های میلیاردی هیئت‌مدیره بورس، از سمت خود استعفا داد.

عشقی در حالی بورس را تحویل گرفت که شاخص کل بورس تهران تا خرداد ۱۴۰۰ در حدود  یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد بود، با روی کار آمدن دولت مرحوم رئیسی شاخص کل به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد رسید اما به یکباره از اردیبشت ۱۴۰۱ سیر نزولی آغاز شد و تا پایان همان سال ۴۰ هزار واحد سقوط کرد. وضعیت بورس و سهام پاییز سال ۱۴۰۱ چنان آشفته شده بود که خبر استعفای مجید عشقی نیز به گوش رسید اما گویا شورای عالی بورس با این استعفا مخالفت کرد.

پس از آن بود که سازمان بورس از طرحی با عنوان «سهام‌یار» رونمایی کرد تا فروش سهام را کنترل کند اما این طرح نیز اسیر دستورالعمل‌های دولتی شد و کارایی چندانی نداشت. اعتراضات سهام‌داران بیشتر و بیشتر شد تا اینکه یک بار دیگر موضوع استعفای عشقی مطرح شد اما در مهر سال ۱۴۰۲ سازمان بورس و پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که تا به گفته عشقی اراده‌ای ایجاد شود تا به ۵۰ میلیون نفری که درگیر بازار سرمایه هستند کمک شود.

هرچند اوضاع بورس از حالت قبل خارج نشد اما در فروردین امسال شورای عالی بورس به ریاست احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم رای به ابقای مجید عشقی داد. اما این ابقا چند ماه بیشتر دوام نیاورد. هرچند عشقی پیش از افشای موضوع وام‌های میلیاردی به وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که آمادگی تحویل پست ریاست سازمان بورس را دارد اما پس از ماجرای افشای وام‌های میلیاردی، او در یک اقدام پیش‌دستانه استعفای خود را تقدیم کرد.

براساس قانون وزیر اقتصاد باید گزینه‌های جایگزینی عضو مستعفی یا سایر اعضای هیئت‌مدیره را یک هفته قبل به شورای عالی معرفی کند. اگر شورای عالی عضویت گزینه یا گزینه‌های پیشنهادی را تایید کند ترکیب پنج نفره هیئت‌مدیره رئیس هیئت‌مدیره را به شورای عالی پیشنهاد می‌دهد که این مسیر حداقل دو هفته زمان می‌برد. با این وجود همتی روز گذشته ریاست حجت‌الله صیدی را تایید کرد.

حجت‌الله صیدی دکترای حسابداری خود را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده و همچنین دارای مدارک حرفه‌ای Business Accountant و CIMA از انجمن حسابداران خبره انگلستان است. او عمده فعالیت‌های خود را در بخش بانکی کشور مشغول به فعالیت بوده و در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی نیز انجام وظیفه کرده و دارای تجربیات ارزشمندی در این حوزه است.

او پیش از این سوابق اجرایی از جمله عضو موظف در هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران و معاون بین‌الملل، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت ایران‌خودرو، سرپرست حسابرسی در مؤسسه حسابرسی بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بانک صادرات ایران را دارد. صیدی در حالی عهده‌دار ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار شده است که پیش از این اظهارنظر جالب او درباره قیمت سهام سه‌دلاری مورد توجه قرار گرفت.

صیدی در این باره گفته بود: «اگر ظرفیت‌ها، قدرت سودآوری و ارزش دارایی‌های صنعت بانکداری و همچین شاخص‌های مختلفی که برای قیمت‌گذاری یک بنگاه در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در محاسبات لحاظ شود قطعاً ما با قیمت‌هایی به مراتب بهتر از ارزش فعلی نماد بانک‌ها مواجه می‌شویم. همه بانک‌های بزرگ کشور سهام‌شان حداقل باید دو یا سه دلار قیمت داشته باشد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی