| کد مطلب: ۸۰۱۰

دومین سوال از شهردار کلید خورد

به بهانه انتصابات غیرقانونی علیرضا زاکانی

به بهانه انتصابات غیرقانونی علیرضا زاکانی

روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران، دومین سوال از شهردار تهران با موضوع انتصابات کلید خورد. این بار ناصر امانی طرح سوال از علیرضا زاکانی را به هیئت رئیسه شورای شهر تهران تقدیم کرد تا مراحل قانونی طی شود. انتصابات جنجالی علیرضا زاکانی، شهردار تهران علاوه بر منتقدان، صدای موافقان او را بلند کرده است. انتصاب افرادی خارج از شهرداری تهران در سازمان میادین میوه‌وتره‌بار، سازمان ورزش و اداره کل کمیسیون ماده ۱۰۰ از جمله انتصاباتی است که مورد انتقاد قرار گرفته است.
روز گذشته در شورای شهر تهران «طرح دومین سوال از زاکانی» درباره انتصابات غیرقانونی‌اش توسط ناصر امانی تقدیم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران شد. ناصر امانی در گفت‌وگو با هم‌میهن به این موضوع اشاره کرده و تاکید کرد: «سوالم را به صورت مکتوب به رئیس شورای شهر تهران تقدیم کردم. من قبلاً 4 بار در خصوص انتصابات غیرقانونی به شهردار تذکر داده بودم و جواب‌های واصل‌شده قانع‌کننده نبود. برابر قانون، اولین سوال را در این زمینه از شهردار تهران تقدیم رئیس شورا کردم و او گفت که سیر مراحل قانونی آن طی و به شهردار تهران ابلاغ خواهد شد.» یکی از این انتصابات حکم مشاوره زاکانی برای دامادش به عنوان «مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در هوشمندسازی» بود که با هجمه‌ منتقدان و رسانه‌ها، شهردار این حکم را لغو کرد اما آنطور که اعضای شورای شهر تهران می‌گویند حسین حیدری، داماد زاکانی نقش پررنگی را در شهرداری ایفا می‌کند.

سرپیچی از قانون زاکانی

همچنین روز گذشته علی‌اصغر قائمی، دیگر عضو شورای شهر در تذکری کوتاه اعلام کرد که 9 نفر از اعضای شورای شهر تهران (مهدی عباسی، مهدی اقراریان، ناصر امانی، علی‌اصغر قائمی، جعفر شربیانی، زهرا شمس‌احسان، جعفر تشکری‌هاشمی، سوده نجفی و حبیب کاشانی) تذکری را درباره اقدامات حسین حیدری، داماد علیرضا زاکانی امضا کردند. زاکانی در اقدامی که برخلاف قانون تعارض منافع در شهرداری است، داماد خود را به شهرداری آورده و آن‌طور که در تذکر اعضای شورای شهر آمده، اقدامات او بیش از یک مشاور است و آقای داماد نقشی پررنگ و تعیین‌کننده در شهرداری ایفا می‌کند. در این تذکر به شهردار تهران نوشته شده: «با توجه به اینکه پس از انتصاب آقای حسین حیدری (داماد جنابعالی) به‌عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی به واکنش منفی افکار عمومی و فشار رسانه‌ها منجر شد، جنابعالی پس از چند روز حکم ایشان را لغو کردید که اقدامی پسندیده و در خور تقدیر بود. اما متاسفانه براساس اطلاعات واصله‌ای که از سطح مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران به برخی اعضای شورای شهر تهران می‌رسد ایشان کماکان حضوری فعال در شهرداری تهران دارد و در عزل و نصب‌ها، قراردادها و حتی تغییر ساختار بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز دخالت و اعمال نظر می‌کند و مدیران آن مجموعه‌ها بدون اخذ نظر ایشان حق تصمیم‌گیری ندارند. با استناد به سخنرانی جنابعالی در دانشگاه صنعتی شریف در روز 15 آذر 1401 که حضور ایشان در شهرداری را مورد تایید قرار داده‌اید، بند چهارم ماده 10 مصوبه شماره 2486 در تاریخ 10 آبان 1397 دوره پنجم شورای شهر تهران با عنوان مدیریت تعارض منافع را متذکر می‌گردد که به استناد آن «به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری و واحدهای تابعه در همه سطوح شهرداری تهران ممنوع است.» این مصوبه مجدداً در تاریخ 12 دی 1400 در شورای ششم مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و به جنابعالی نیز ابلاغ شده است. از سوی دیگر صداقت و شفافیت با مردم و توقعی که پس از اقدام شایسته شما در ملغی نمودن حضور نامبرده در شهرداری تهران ایجاد شده، ایجاب می‌کند که رفتار عملی شما با لغو حکم نامبرده منطبق باشد. لذا خواهشمند است در این مورد نسبت به شفاف‌سازی و توضیح به اعضای شورای شهر تهران در اسرع وقت اقدام نمایید. این تذکر براساس وظیفه نظارتی شورای شهر تهران ابلاغ می‌گردد.» ناصر امانی در مورد نقش حسین حیدری، گفت: «به دلیل گزارش‌های زیادی که در زمینه دخالت‌های مستقیم او - نه فقط مشاوره - به ما رسیده است؛ به نحوی که او در جلسات شهرداری امر و نهی می‌کند. این چیزی است که مدیران شهرداری به ما گفته‌اند. ما دو سال سکوت کردیم و موضوع را در جلسات هم‌اندیشی مطرح کردیم اما فایده‌ای نداشت. نمونه بارز این دخالت‌ها را در دو موضوع شرکت کنترل ترافیک (انتقالش به شرکت رایان‌شهر) و سامانه‌های جانبازان و معلولان شرکت واحد شاهد هستیم.» او افزود: «تذکری که ماه‌ها امضا شده و آماده بود را با هماهنگی در صحن علنی اعلام کردیم.» این عضو شورای شهر تهران درباره دخالت پدر حسین حیدری، داماد زاکانی در شهرداری نیز تاکید کرد: «این موضوعاتی است که ما شنیدیم و می‌گویند که پدر دامادش در یک طبقه از سازمان فرهنگی و هنری نشسته و در بسیاری از اقداماتی که در این سازمان - مالی و غیرمالی - امر و نهی می‌کند.» اولین سوال که توسط نرجس سلیمانی با موضوع «حمل و نقل عمومی» مطرح شده بود که هنوز در جریان است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی