| کد مطلب: ۵۰۲۶

از انفجار تا آتش‌‏سوزی در متروی تهران

مسئولان ادعای خرابکاری را رد کردند

مسئولان ادعای خرابکاری را رد کردند

روز گذشته فیلمی از آتش گرفتن سقف یکی از واگن‌های مترو و تلاش برای اطفای آن در فضای مجازی منتشر شد. با توجه به اینکه دو روز پیاپی مترو دچار نقص فنی شده بود، شایعاتی مبنی بر خرابکاری منتشر شد، هرچند که هیچ‌یک از مدیران و مسئولان شهری این موضوع را تایید نکرده‌اند. شنبه 21 اسفند نیز صدای مهیبی در ایستگاه مترو شهید بهشتی شنیده شد که شایعه انفجار بمب در این ایستگاه در فضای مجازی منتشر شد. اما این شایعه بلافاصله از سوی پلیس مترو تکذیب شد. پلیس مترو درباره این انفجار اعلام کرد: «ساعت ۱۱ روز شنبه صدای مهیبی ناشی از انفجار در ایستگاه شهید بهشتی شنیده شد که مأموران پلیس مترو سریعاً به محل اعزام شدند و بررسی‌های لازم انجام شد. طبق این تحقیق و بررسی پلیس، مشخص شد مخازن یکی از قطارها ترکیده است و هیچ اثری از بمب و یا شیء صوتی دیگری در مترو نیست.» یک منبع آگاه درباره این اتفاق به هم‎میهن گفت: «مخازن یکی از واگن‌ها به علت فرسودگی دچار مشکل شده و دچار احتراق شد که اطفا شد.» او درباره نقص فنی روز دوشنبه در خط یک متروی تهران نیز تاکید کرد: «حادثه روز دوشنبه به دلیل قطع برق رخ داد. پس از اتصال برق 3 قطعه از 7 قطعه‌‌ای که وظیفه حرکت قطار را به عهده دارند، دچار مشکل می‌شود و قطار توانایی حرکت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل متوقف می‌شود تا با ترمیم این 3 قطعه، این نقص فنی برطرف شود.» همچنین هادی‌زند، سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، از رفع نقص فنی پیش‌آمده در خط یک متروی تهران خبر داده و با عذرخواهی از مسافران قطار زیرزمینی پایتخت، در تشریح این حادثه تاکید کرد: «ساعت ۷:۳۷ صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱) نقص فنی در یکی از قطارهای نسل قدیم خط یک مترو تهران در محدوده ایستگاه شهید همت به سمت ایستگاه تجریش باعث ایجاد اختلال در اعزام قطارها در این خط شد. بلافاصله تکنسین‌های فنی جهت رفع اختلال فنی پیش‌آمده اقدام کردند و بعد از کوبل قطار در ساعت ۷:۵۹ صبح انسداد مسیر برطرف و سرویس‌دهی در این خط به حالت عادی بازگشت. پس از آن سرویس‌دهی در تمامی ایستگاه‌های خط یک مترو تهران بدون هیچ وقفه‌ای انجام گرفت. از تمامی مسافران به دلیل سعه‌صدری که داشتند قدردانی می‌کنیم.» اما روز دوشنبه نیز هادی‌زند از مردم عذرخواهی کرد، چراکه به گفته مدیر روابط عمومی مترو روز دوشنبه نیز خط یک متروی تهران با حادثه نقص فنی روبه‌رو شده بود. هادی‌زند درباره رخداد دوشنبه اعلام کرد: «ساعت ۷:۲۹ دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ نقص فنی در یکی از قطارهای نسل قدیم خط یک مترو تهران در محدوده ایستگاه شهید همت به سمت ایستگاه تجریش باعث ایجاد اختلال در اعزام قطارها در این خط شد. بلافاصله تکنسین‌های فنی جهت رفع اختلال فنی پیش‌آمده اقدام کردند و بعد از کوبل قطار در ساعت ۸:۱۹ صبح انسداد مسیر برطرف و سرویس‌دهی در این خط به حالت عادی بازگشت.»

تکذیب حادثه در مترو با وجود انتشار فیلم‌

سال 1401 برای متروی تهران خالی از حادثه نبوده است. ۱۸ اردیبهشت یکی از قطارهای خط یک به دلیل نقص فنی بین ایستگاه شریعتی تا میرداماد متوقف شد. 10 خرداد یکی از قطارهای قدیمی مترو به علت نقص فنی ۱۳ دقیقه در ایستگاه سرسبز متوقف بود. 11 خرداد 1401 بروز نقص فنی سه قطار رخ داد. شنبه 8 مرداد مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد که حرکت ناگهانی و خلاف جهت پله‌برقی ایستگاه دروازه دولت حادثه‌آفرین شد که تعدادی از مسافران به دلیل ازدحام و عدم تعادل یکی از مسافران و افتادن وی بر روی سایرین مصدوم و هفت نفر راهی بیمارستان شدند. اما شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه این خبر که فیلم‌های آن نیز منتشر شده بود را تکذیب کرد. 27 آذر یکی از قطارهای خط مثلث و هنگام انجام تست‌های رانش در انتهای خط دچار حادثه شد. 8 بهمن قطار کهریزک - تجریش به دلیل نقص فنی، متوقف شد و حرکت قطارها را دچار اختلال کرد.

هر روز یک حادثه در متروی تهران

علی پیرحسین‎لو، از مدیران سابق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اول مرداد امسال در یکی از مصاحبه‌های خود با انتقاد از سوءمدیریت شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو، تاکید کرد: «در حال حاضر هر روز یک حادثه در مترو رخ می‌دهد. البته بخشی از این حوادث را رسانه‌ای نمی‌کنند و مردم از آن خبر ندارند. آن بخشی که رسانه‌ای می‌شود هم با وعده و تخیلات رفع و رجوع می‌کنند. در حقیقت مسئولان مترو و مدیران شهری با مسافران مترو صداقت ندارند و می‌خواهند با نداشتن صداقت در اعلام مشکلات کار را پیش ببرند اما با این روش‌ها نمی‌شود پایتخت را مدیریت کرد.» او با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات مترو در یکسال اخیر قطع شدن سیستم ارتباط مسافر با راهبر در بعضی از قطارهای مترو است، افزود: «عدم توانایی نگهداشت این سیستم کاملا به سوءمدیریت برمی‌گردد. از سال ۷۷ یعنی زمان مدیریت محسن هاشمی در مترو تا سال ۱۴۰۰ قطع سیستم دسترسی مسافر به راهبر سابقه نداشته است. اگر در فاصله چند کیلومتری بین دو ایستگاه اتفاقی رخ دهد مسافر چطور باید این اتفاق را به راهبر خبر دهد؟ تقصیر این مشکل را چه کسی به عهده می‌گیرد؟» پیرحسین‌لو در پاسخ به این سوال که در این شرایط راهبران هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند؟ گفت: «بله. راهبران هم نمی‌توانند موضوعی را به اطلاع مسافران برسانند. مشکل راهبران فقط به این موضوع ختم نمی‌شود. هر روز صبح از طریق پیامک برنامه کاری به راهبران اطلاع‌رسانی می‌شد؛ یعنی یک کار روتین و ساده. اما مدیران جدید شهر با بی‌تدبیری پول سیستم پیامک را ندادند و برای چند مدت سیستم پیامکی هم قطع شد. اصل این مشکلات ناشی از سوءمدیریت و ریشه آن در مدیریت کلان است و همان که گفتم؛ یعنی شهردار به اشتباه در این جایگاه قرار گرفته و در جایی نشسته است که به هدف اصلی خود (یعنی رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری) نمی‌رسد. شکاف آرزو و واقعیت در مدیریت او آنقدر زیاد شده که سیستم خالی از بهره‌وری و کارآمدی شده است.»

عزل به جای استعفا در صورت قصور

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره اتفاقاتی که یک هفته اخیر در مترو رخ داده، تاکید کرد: «مترو در حوزه حمل‌ونقل عمومی، علاوه بر ارزان بودن نیازمند سرعت، در دسترس بودن و با ایمنی بالاست. به نظر من با وجود حوادث اخیر، متروی تهران در حوزه ایمنی از وضعیت و شرایط خوبی برخوردار است. البته تکرار این حوادث قابل‌پذیرش نیست و باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.» او با اشاره به وضعیت مترو، افزود: «در دسترس بودن و سرعت مترو در نقطه بحرانی است. امیدواریم این مشکلات در حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) حل شود، تا این ناوگان به سطح شرایط مطلوب برسد.» مهدی عباسی در پاسخ به این سوال که چرا مدیران به عذرخواهی بسنده می‌کنند و هیچ فردی در این حوادث استعفا نمی‌دهد؟ گفت که استعفا یا برخورد مدیریتی از دو جنبه قابل بررسی است:
1) احترام به افکار عمومی: جایی که افکار عمومی به موضوعی واکنش نشان داده و جریحه‌دار شده، حتی اگر قصور مدیریتی اتفاق نیفتاده، برای آرامش و احترام به افکار عمومی با استعفا مدیران بخشی از آلام جامعه جبران می‌شود.
2) قصور مدیریتی: موضوعات و اتفاقات باید بررسی شود. اگر قصور مدیریتی در حوادث وجود دارد باید منجر به عزل مدیران بینجامد یا مدیران تذکر و اخطاری بگیرند تا اتفاقات تکرار نشود. چون در این موارد جایی برای استعفا وجود ندارد. من فکر نمی‌کنم این حوادث مترو از جنس اول باشد که برای احترام به افکار عمومی و کاهش آلام جامعه مدیری استعفا دهد. به نظر من باید بررسی شود تا در صورت احتمال کوتاهی یا قصور مدیریتی در حوزه نگهداشت، بازسازی یا خدمات حوزه مترو، با فرد خاطی مناسب با قصور برخورد شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی