| کد مطلب: ۷۶۴۴

اجتماع و انتقاد

مراســــم دهه اول محرم امســــال در حالی در نقاط مختلف کشـــور برگزار شد که نوحــه‌ها، سخنرانـــــی‌هـا و عزاداری‌هـــای انتقـــــادی پژواکــی گسترده‌تر از ســـ

مراســــم دهه اول محرم امســــال در حالی در نقاط مختلف کشـــور برگزار شد که نوحــه‌ها، سخنرانـــــی‌هـا و عزاداری‌هـــای انتقـــــادی پژواکــی گسترده‌تر از ســــال‌های قبل داشت

مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی امسال هم پرشور برگزار شد. مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران، پنجشنبه‌شب در حسینیه امام‌خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم رفیعی با استناد به سخنان امام حسین‌علیه‌السلام، درباره نقش امید در تلاش و حرکت برای ایجاد تحول و استقامت برای آرمان‌ها سخنرانی کرد. امسال اما تعداد نوحه‌ها،سخنرانی‌ها و عزاداری‌های انتقادی در مراسم‌ ایام محرم در شهرهای مختلف چشمگیر بود و مباحث و اشعار صریحی در حوزه رابطه دین و قدرت از سوی خطیبان و مداحان ایراد شد. آیت‌الله جوادی‌آملی یکی از سخنرانان روز عاشورای حسینی بود. او گفت که در دستگاه حسینی، نه اختلاسی هست و نه (حقوق)نجومی: «ملت حسینی نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد، ملت حسینی نه زیر بار ظلم می‌رود و نه ظلم می‌کند، در دستگاه حسینی، نه اختلاسی هست و نه نجومی، هر چه هست طیب و طاهر است.» او ادامه داد: «حسین‌بن‌علی خون داد تا جامعه را عالم کند، خون گلو داد تا مردم را فرهنگی کند، مرحوم کلینی می‌گوید قطب فرهنگی یک ملت، عقل آن ملت است، چراکه اگر جامعه‌ای عاقل باشد نمی‌شود او را بازی داد و بازی را بر او تحمیل کرد، حسین‌بن‌علی خون جگر داد که مردم عاقل شوند، جامعه عاقل نه ستم می‌کند و نه ستم می‌پذیرد، نه عوامی می‌کند نه عوام‌پذیر است و نه عوامی را راه می‌دهد، ما موظفیم حسینی زندگی کنیم، هیچ شیعه‌ای حق ندارد که «به من چه» و «به تو چه» بگوید، باید راه حسین‌بن‌علی را طی کنیم.» آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: «ما یک ارث داریم و یک تجارت، در تجارت مال به جای مال می‌نشیند ولی در ارث، وارث به جای مورث می‌نشیند، ما در زیارت وارث خطاب به حسین‌بن‌علی می‌خوانیم سلام بر تو که وارث آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر هستی، یعنی به‌جای آنها نشسته‌ای، اشتباه نکنیم، در دادوستد مال به جای مال می‌نشیند ولی در ارث مالک به جای مالک می‌نشیند، یعنی ابراهیم خلیل هرچه داشت، حسین‌بن‌علی داراست، حضرت نوح و حضرت موسی و حضرت عیسی و پیامبر اسلام هر چه داشتند، حسین‌بن‌علی داراست، حواس‌مان را جمع کنیم که ما در مجلسی شرکت کردیم که صاحب آن مجلس به جای همه پیامبران نشسته است.»

سیدحسن خمینی هم در روز تاسوعای حسینی، طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام خمینی در شهر گلگیت پاکستان گفت که اگر می‌خواهیم حسینی باشیم، باید نیت‌ها را خدایی کنیم؛ اگر امام خمینی نیز توفیقی در زندگی داشت به خاطر نیت خدایی بود. او گفت، «من» در کار نیست. او در ادامه به تفاوت حضرت امام‌علی‌(ع) با معاویه و امام‌حسین(ع) با یزید و پیامبراسلام(ص) با جهل ابوسفیان و امام خمینی با صدام پرداخت: «فرق همه این‌ها در نیت‌ها است. امام‌حسین جز خدا و جریان مقابل آن جز برای خود و نفس اماره شمشیر نزدند. ما اگر می‌خواهیم حسینی باشیم باید نیت‌ها را خدایی کنیم.» او به طرح این سوال پرداخت که تفاوت میان شخص امام حسین(ع) و یزید و اردوگاه آنان چیست؟ «ممکن است خیلی راحت بتوان به این سوال پاسخ داد؛ امام حسین(ع) نوه پیامبر است و یزید نوه ابوسفیان است؛ یکی عامل به احکام خدا است و دیگری شارب‌الخمر است. این مظهر تقواست و آن دیگری هویت‌اش شرارت است. اما اگر یک پله سوال را بالا ببریم ممکن است پاسخ سخت‌تر شود. فرق امیرالمؤمنین و معاویه چیست؟ یزید خیلی علنی مرتکب گناه می‌شود، اما معاویه خود را ظاهرالصلاح نشان می‌داد.» او ادامه داد: «همیشه این سوال مطرح است که فرق اردوگاه حق و باطل در چیست؟ جبهه حق و جبهه باطل در جنگ صفین یک طرف علی(ع) است و آن طرف معاویه است. در عاشورا یک طرف حسین(ع) و طرف دیگر یزید است و همیشه نیز این جبهه‌ها وجود دارد که یک طرف بر موضع حق و طرف مقابل در موضع باطل ایستاده است و در روزگار معاصر یک سو امام و سوی دیگر صدام، یک طرف امام و طرف دیگر آمریکا بود. تفاوت این دو اردوگاه به چیست؟ چگونه تشخیص دهیم تا حق از باطل متمایز شود و حق و باطل در هم مخلوط نشود؟! در این زمینه روایتی از پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که می‌تواند این تفاوت را خوب نشان دهد؛ ایشان «کسانی که هجرت می‌کنند» را متفاوت از دیگران می‌خواند. در دوران پیامبر(ص)، بسیاری از مکه به مدینه هجرت کردند و آمدند تا ازدواج کنند و یا احساس کردند تجارتی در آنجا برقرار است که اگر به آنجا بروند کاسبی آن‌ها رونق بیشتری پیدا می‌کند. اما پیامبر می‌فرماید اگر کسی برای خدا هجرت می‌کند؛ برای خدا است. بین کسی که برای خدا و یا برای خود کاری می‌کند فرق است.»
علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس اسبق مجلس نیز در سخنرانی خود در ظهر عاشورا در مسجد جامع امام حسن‌مجتبی لواسان با اشاره به اینکه سال‌هاست به لحاظ سنی بازنشسته شده، گفت: «در طی این سال‌ها کمتر به منبر و سخنرانی می‌پردازم و این امر را به جوان‌ها سپرده‌ام اما به جهت اینکه نام من هم در جمع روضه‌خوان‌های امام حسین(ع) ثبت شود، سالی یکی دوبار در مجالس عزای سالار شهیدان سخنرانی و انجام وظیفه می‌کنم.» او با نقل خاطره‌ای از سال‌های مسئولیت خود گفت: با پایان مسئولیت‌ام در وزارت کشور بعضی دوستان و مسئولان دولتی از من خواستند استخدام دولت شوم و حتی گفتند حکم مشاور رئیس دولت هم آماده است، اما گفتم افتخار من این است که استخدام امام‌حسینم و مستخدم او هستم و به استخدام دولت درنیامدم.» او ادامه داد: «بعد از انتخابات سال ۷۶ هم یک خبرنگار خارجی از من پرسید شما بعد از این برای امام حسین منبر می‌روید و در کسوت مبلغ دین و روضه‌خوانی برای شهدای کربلا و امام حسین ظاهر خواهید شد؟ به او پاسخ دادم افتخارم نوکری امام حسین(ع) است و هیچ جایگاهی در هیچ سطحی را به جایگاه نوکری و روضه‌خوانی امام حسین ترجیح نمی‌دهم.» ناطق نوری با تشریح و تبیین فلسفه قیام وحرکت امام حسین گفت: «امام حسین برای اصلاح امت جد خود و هدایت مردم قیام کرد و برای جاودانه کردن نام اسلام و دین جدش از هیچ چیزی مضایقه نکرد و از جان و خانواده‌اش نیز گذشت و هیچگاه حاضر نشد تن به ذلت بیعت با کافر کیشی چون یزید بدهد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی